STORSELGER: Bare få timer etter at bestillingen åpnet i dag, hadde hele 1200 kunder bestilt ny VW e-Golf. Bilen får de først i juni. Foto: VW
STORSELGER: Bare få timer etter at bestillingen åpnet i dag, hadde hele 1200 kunder bestilt ny VW e-Golf. Bilen får de først i juni. Foto: VWVis mer

Solgte 1200 biler på 3,5 time!

Trodde du Tesla var den eneste populære elbilen? Da må du tro om igjen.

• Flere bilsaker på db.no/bil

DinSide.no: Klokka 09.00 i dag åpnet importøren av elbilen VW e-Golf, Harald A. Møller, opp for bestilling av bilen som først kommer til Norge i juni.

Etter tre og en halv time hadde vanvittige 1200 bestillinger rullet inn. Det betyr rundt 5,7 bestilte biler i minuttet.

- Dette er helt utrolig! Vi har allerede i lang tid merket stor interesse fra kundene, men pågangen har vært enorm, sier informasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes til DinSide.

Vi har allerede kjørt prototypen, og våre erfaringer får du her.

Svanes kan videre fortelle at 65 av deres totalt 72 forhandlere skal selge bilen, og at det opprinnelige salgsmålet for i år var 2500 e-Golf.

Det spørs om ikke det målet nå må oppjusteres.

Lignende forhåndsinteresse har ikke importøren opplevd siden lillebror, den elektriske e-up! ble lansert sist høst. Da fikk de 300 bestillinger i løpet av fire minutter før bestillingssystemet brøt sammen.

Det er dårlige nyheter for hovedkonkurrenten Nissan Leaf, som ble bestselger i Norge i januar, men er i hvert fall et tydelig tegn på at elbilinteressen i Norge fortsatt er stor. Og det er kanskje ikke så rart med tanke på alle gunstige særordningene for elbiler, for til tross for rekkeviddeangst sparte vi selv 200 kroner dagen på å kjøre elbil til og fra jobb.

Pris og minifakta Prisen på den nye elbilen starter på 244 200 kroner, men i tillegg kommer leveringsomkostninger på 7600 kroner.

Rekkevidden vil bli inntil 19 mil, og den elektriske motoren yter 115 hestekrefter og har et dreiemoment på 270 Nm. Toppfarten ligger på 140 km/t, og 0—100 km/t skjer på 10,4 sekunder.

ENORM PÅGANG: Informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importøren er storfornøyd med interessen for nye e-Golf. Foto: VW
ENORM PÅGANG: Informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importøren er storfornøyd med interessen for nye e-Golf. Foto: VW Vis mer

e-Golf får ellers et høyt utstyrsnivå med blant annet City-nødbrems, adaptiv cruise control, pre-crash (anti-kollisjonssystem). Slikt utstyr kan være livreddende i kritiske situasjoner, men er også noe vi forventer på biler idag.

Videre er navigasjon, skinnratt og oppvarmet frontrute standardutstyr. Standardutstyret skal forøvrig ha en verdi på 42 600 kroner, ifølge importøren.

Likevel kan du spekke opp Golfen med vesentlig mer utstyr. Skinnseter, ryggekamera, parkeringssensorer, mørktonede vinduer og metallic lakk er gjerne noe kundene vil velge ekstra. Krysser du av for alt ekstrautstyr vil det gi et prispåslag på over 55 000 kroner utover innkjøpspris.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere motornyheter får du her:
Denne Volvoen er nesten litt for tøff
Slik er Tesla S-teknologien
Test av Tesla Model S