Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Som å kjøre på en skøytebane - med 200-hesters skøyter

Så plutselig går det galt.

GLATT FØRE: Bakhjulsdrift, 700 hester og en skøytebane er ikke en ideell kombinasjon, men Fredric Aasbø er en av dem som har evnene til å takle det. Foto: BREDE LIE REIME
GLATT FØRE: Bakhjulsdrift, 700 hester og en skøytebane er ikke en ideell kombinasjon, men Fredric Aasbø er en av dem som har evnene til å takle det. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

(Dagbladet): Det har blitt skrevet noen spaltemeter om Toyotas GT86 siden den ble lansert, og det er ikke uten grunn.

GT86 er hvermansens sportsbil, lekebilen for normale lommebøker, returen til kjøreglede, eller hva man skal kalle den.

Oppskriften er, som vi før har skrevet, 200 hester, bakhjulsdrift og lav vekt. 

MIKKE-MUS-OPPLEGG: Småsladding som dette er morsomt, men det er først når man setter seg i passasjersetet med Fredric, at man innser hvor puslete ens egen kjøring er.  Foto: BREDE LIE REIME
MIKKE-MUS-OPPLEGG: Småsladding som dette er morsomt, men det er først når man setter seg i passasjersetet med Fredric, at man innser hvor puslete ens egen kjøring er. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

Noen flere hester i stallen hadde ikke skadet, men de som står der er beviselig nok til å lage trøbbel selv for ganske garvede sjåfører, det kommer vi tilbake til.

Gardermoen motorsenter Når du først kjører lekebil, kan det være greit å gjøre det på en lekevei, og det er det vi har til disposisjon. En lang og bred stripe med asfalt, med noen kjegler til hinder.

Vi er på Gardermoen motorsenter med Toyota, for å se hva en GT86 er god for når alle systemer slås av, og hemningene legges bort.

Løypa Første gir, skarp høyre og bånn gass. Det uunngåelige resultatet blir en full piruett før GT86-en sikter panseret mot slalåmløypa som er satt opp noen meter lenger framme. Bakhjulene spinner fortsatt på blandingen av asfalt, vann og gummirester.

Hardt mot venstre og bilen slipper igjen, en solid dose kontrastyring redder stoltheten og den spinner videre mellom neste sett med kjegler. Skarp høyre igjen, og denne gangen klarer jeg å kontrollere trangen til å plante gasspedalen i gulvet.

86-X: Kaller de driftebilen til Fredric, for oss vanlige dødelige finnes det en 200-hesters variant som kan gjøre det samme, bare ikke like fort - heldigvis. Foto: BREDE LIE REIME
86-X: Kaller de driftebilen til Fredric, for oss vanlige dødelige finnes det en 200-hesters variant som kan gjøre det samme, bare ikke like fort - heldigvis. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

Så er det bånn gass mot enden av strekka. Speedometeret teller 120, 130 og 140, før en hard nedbremsing venter og to gir sjaltes ned med hendelen bak rattet. Hekken løsner fra underlaget idet GT86-en sikter mot første sjikane på returen. Den forseres med mer slipp, og hekken danser febrilsk fram og tilbake på leting etter grep ned mot sjikane nummer to.

Dette er som å være på en skøytebane, med 200-hesters skøyter.

Litt utpå dagen tørker banen og grepet blir bedre. Nå kommer GT86 til sin rett, den skifter retning som en flue og slipper ikke med mindre du absolutt vil. Og det vil du, for det er ustyrtelig morsomt.

Toyota har ikke satt opp GT86 for å være den raskeste i gata, men for å være den morsomste. Det er en av grunnene til at bilen er utstyrt med samme dekk som hybriden Prius. Med mer standhaftig gummi ville den klart alt fortere, men det hadde økt prisen og senket morofaktoren.

Toyota lover at det kommer mer moro i tiden som kommer, GT86 er bare begynnelsen. 

Aasbø-ekspressen Fredric Aasbø er «Rånern fra Ski» som har klatret hele veien til topps i driftingsirkuset. Få mennesker i verden kan skilte med kjøreferdighetene til Fredric, og det er derfor kontoret hans er en GT86 med 600-700 hester.

Idet han brenner i vei nedover strekka, er det tydelig at den «Mikke-mus-kjøringa» vi andre bedriver er ganske puslete greier.

Hvor fort det går sidelengs nedover - med hekken en meter fra betongen - vet jeg ikke, men han kjører uansett fortere med 70-graders sladd enn jeg gjør rett fram.

Så smeller det Når en bil har et så livlig oppsett som GT86, er det fort at det går galt om man blir for ivrig. Akkurat det skjedde på Gardermoen, og en av GT86-ene fikk et ublidt møte med betongen på siden av strekka.

Heldigvis var det eneste som ble skadet bilen, og stoltheten til sjåføren.

Det er uansett en påminnelse om at det er kort vei mellom kos og katastrofe.

BIL MOT BETONG: Betongen vinner alltid. GT86-en måtte taues av banen. Heldigvis ble ingen skadet. Foto: BREDE LIE REIME
BIL MOT BETONG: Betongen vinner alltid. GT86-en måtte taues av banen. Heldigvis ble ingen skadet. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media