SUNT PÅFYLL:  Smoothies er nesten som godteri, bare mye sunnere. Lager du den på den rette måten kan du droppe et måltid. Foto: LISE VON KROGH
SUNT PÅFYLL: Smoothies er nesten som godteri, bare mye sunnere. Lager du den på den rette måten kan du droppe et måltid. Foto: LISE VON KROGHVis mer

Sommerlat? Her er smoothien som erstatter et måltid

Bær, fiber og litt olje gjør susen.

• Flere matsaker på db.no/mat Smoothie er nesten som godteri, bare sunnere.

En smoothie passer til frokost, kvelds, et mellommåltid og etter aktivitet.

Den gir ekstra energi på og hjelper deg til å spise mer frukt og grønt.

En smoothie kan faktisk erstatte et helt måltid.

Vel å merke om du lager den på riktig måte.

Påfyll
En smoothie laget på riktig måte gir påfyll av protein, fiber, sunt fett, kalsium, vitamin C, kalium, folat, antioksidanter, vann og mye mer.

Velg naturlige, lite bearbeidede ingredienser, gjerne økologiske, med et høyt næringsinnhold.

Styr unna yoghurter og andre ingredienser som er tilsatt sukker.

Frukt og bær har nok sukker i seg selv.

Banan er smart Jeg har alltid i banan i smoothien. Den gjør at smoothien får en fin konsistens og naturlig sødme.

BLÅBÆR MED INGEFÆR: Litt fersk ingefær eller gurkemeie booster antioksidantnivået. Foto: LISE VON KROGH
BLÅBÆR MED INGEFÆR: Litt fersk ingefær eller gurkemeie booster antioksidantnivået. Foto: LISE VON KROGH Vis mer

Banan inneholder naturlig (glutenfri) stivelse og sukker og dermed gir den et energibidrag som er særlig nytting etter trening.

Når banan kombineres med en fiberkilde, senkes den glykemiske indeksen til bananen.

Det betyr at sukkeret fra bananen gir et stabilt og langvarig normalt blodsukker når den tilsettes smoothien.

I tillegg inneholder banan det blodtrykksenkende mineralet kalium og antioksidanten vitamin C.

Havre godt fiber Havre. Et par spiseskjeer havregryn bidrar med fiber av en helt spesiell karakter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Havre inneholder det løselige fiberet betaglukan som kan senke blodkolesterolet og bidra til et normalt blodsukker etter et måltid.

Havren er dessuten en god kilde til samme fettsyren som finnes i olivenolje og oljesyre.

Den gir også protein, B-vitamiene folat og titamin.

Du kan også bruke havrekli.

Yoghurt naturell Naturell yoghurt og melk. Yoghurt og melk, jeg justerer mengdene etter behov, gir smoothien et proteininnhold av høy kvalitet og kalsium til skjelettet.

Meieriprodukter inneholder også B-vitaminet riboflavin og spormineralet jod samt fett.

Dette kan også erstattes med kalsiumberikede soyamelkvarianter.

Sunne bær Frukt, bær, grønnsaker og krydder. Jeg bruker ofte blåbær, blant annet fordi de er billigst i frysedisken, alle slags frosne bær fungerer godt. Har du selvplukkede bær er selvsagt dette aller best å bruke.

Bær er svært antioksidantrike og fulle av smak. Om du har i jordbær bidrar dette spesielt med B-vitaminet folat som er viktig for fosterutvikligen og nyttig for kvinner.

Vaniljestang smaker godt i smoothien.

Jeg bruker hel stang og skraper ut frøene med en skje (resten av belgen bruker jeg som «rørepinne» i tekoppen).

Honning og ingefær Noen ganger har jeg i litt økologisk honning enten for å søte syrlige frukter eller for å øke energiinnholdet.

Som regel har jeg i litt fersk ingefær og/eller gurkemeie for å booste antioksidantnivået ytterligere.

Ingefær smaker dessuten utrolig godt — prøv den med blåbær eller rødbete.

Olje Olje. Det høres kanskje rart ut å ha olje i smoothien, men jeg bruker dette ofte slik at energiinnholdet blir enda litt høyere.

Da velger jeg enten en god olivenolje eller rapsolje.

Olivenolje inneholder oljesyre, en omega-9-fettsyre som faktisk vi anbefales å øke inntaket av fordi det er det vi kaller enumettet fett.

Andre ganger bruker jeg rapsolje fordi den har det beste forholdet mellom vegetabilsk omega-3- og omega-6-fettsyrer, i motsetning de andre matlagingsoljer.

Linfrøolje er også et godt valg.

Om smoothien blir litt tykk kan den spes ut med fruktjuice eller melk.

SMART:  Smoothie er en fin måte å få i seg mer frukt og grønt. Foto: LISE VON KROGH
SMART: Smoothie er en fin måte å få i seg mer frukt og grønt. Foto: LISE VON KROGH Vis mer
FIBER: Tenk at noe så godt samtidig kan sørge for fiber, riktig fett, naturlige karbohydrater og sukker. Foto: LISE VON KROGH
FIBER: Tenk at noe så godt samtidig kan sørge for fiber, riktig fett, naturlige karbohydrater og sukker. Foto: LISE VON KROGH Vis mer