GRÜNDER: Anne Gunn Rosvold er opptatt av at turistene som kjøper opplevelsesturer av henne skal ha en unik og individuell opplevelse. Firmaet hun har startet, Bergen Base Camp, leverer blant annet en app som forteller de reisende hvor de beste selfie-punktene på ruta er. Foto: Privat
GRÜNDER: Anne Gunn Rosvold er opptatt av at turistene som kjøper opplevelsesturer av henne skal ha en unik og individuell opplevelse. Firmaet hun har startet, Bergen Base Camp, leverer blant annet en app som forteller de reisende hvor de beste selfie-punktene på ruta er. Foto: PrivatVis mer

Opplevelse-ferie

Sosiale medier blir en stadig viktigere del av ferien. Det tar Anne Gunn konsekvensen av.

Forteller turistene hvor de bør ta selfier.

Anne Gunn Rosvold, gründeren bak firmaet som arrangerer en rekke turer og opplevelser i Bergens-området, har sett seg en smule lei på det hun oppfatter som tradisjonell masseturisme der en busslast besøkende slippes løs et par timer et sted for så å samles opp igjen og kjøres videre etter å ha ruslet rundt i samlet flokk bak en skiltbærer i et par timer.

SELFIE-FERIE: Å poste bilder i sosiale medier blir en stadig viktigere del av ferien for mange. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
SELFIE-FERIE: Å poste bilder i sosiale medier blir en stadig viktigere del av ferien for mange. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

- Vi mangler kanskje en gruppe turister i Norge, de individuelle turistene. De oppdagelsesreisende som legger all sin identitet i reisene sine og er opptatt av ekte opplevelser som matcher den identiteten de representerer. For disse er det også veldig viktig å vise hvem de er, og sosiale medier er essensielt i denne sammenhengen, sier Rosvold.

Selvguiding og selfie-punkter

Derfor har firmaet utviklet en app som kundene kan installere når de kjøper en opplevelse Bergen Base Camp arrangerer selv, eller som de formidler for andre lokale aktører.

På den er turen GPS-merket, slik at turisten kan guide seg selv. Underveis gir appen deg historien om steder du ser, og ruta er også merket med gunstige selfie-punkter.

OPPLEVELSER: Anne Gunn Rosvold selger opplevelser, og elsker dem selv. Foto: Privat
OPPLEVELSER: Anne Gunn Rosvold selger opplevelser, og elsker dem selv. Foto: Privat Vis mer

- Se på Preikestolen for eksempel. Trolltunga også. Det er vel ikke tvil om at selfie-mulighetene er en stor - om ikke den største - grunnen til at så mange valfarter dit, sier Rosvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I appen skal det bygges inn langt flere funksjoner. Kjøper du for eksempel en tur innover Ulrikken, blir du guidet innom restauranten for mat både før og etter turen, og det finnes en egen knapp du skal trykke på når turen er over.

- Gjør du ikke det, kan det bli leteaksjon, sier Rosvold.

- Hvordan er tilbakemeldingene på denne appen?

- Så gode at vi ønsker å videreutvkle den ytterligere, sier Rosvold.

Bærekraft i bånn

- Vi vil skape bedre opplevelser samtidig som vi tar sterkere hensyn til vår egen unike kultur. Den skal vi være trofast mot, og ambisjonen er at vi skal skape opplevelser som både den reisende og ikke minst lokalsamfunnet han eller hun besøker skal sitte igjen med noe positivt. Det handler om bærekraft. Det ligger alltid i bånn, sier Rosvold.

Applauderes

- Anne Gunn er en av stadig flere aktører i bransjen som er flink til å tenke utenfor boksen rundt den tradisjonelle masseturismenn og er nyskapende. Det applauderer vi.

- Det er jo nettopp dette vi ønsker, driftige aktører som skaper både arbeidsplasser og bærekraftige opplevelser som gavner lokalsamfunnene, sier bransjesjef Dagny Øren i NHO Reiseliv, til Dagbladet.