SØVN OG JUNK: Forskere har funnet ut at folk som sover dårlig, har lettere for å ty til junkfood - og årsaken sitter i hjernen.  Illustrasjonsfoto: colourbox.com
SØVN OG JUNK: Forskere har funnet ut at folk som sover dårlig, har lettere for å ty til junkfood - og årsaken sitter i hjernen. Illustrasjonsfoto: colourbox.comVis mer

Søvnmangel gir junkfood-appetitt

Påvirker hjernens beslutningsevne, viser ny forskning.

Jo mer du sover, desto mindre hungrer du etter junkfood. Det har forskere funnet ut.

De aller fleste av oss har trolig endt opp på en fastfood-restaurant dagen etter en fest eller på dager da vi føler vi er slitne og har fått for lite søvn.

Nå har nyere studier slått fast at dette ikke er tilfeldig - en trøtt hjerne har lettere for å tiltrekkes junkfood enn en uthvilt hjerne.

Forskere ved Columbia University i New York har gjennomført en mindre undersøkelse på nettopp sammenhengen mellom søvn og usunn mat, skriver Health Magazine.

Resultatene fra undersøkelsen ble lagt fram under en konferanse i Boston tidligere i år.

Skannet hjernen Undersøkelsen ble gjennomført ved at forskere foretok MR-skanning av hjernen og sammenliknet hjerneaktiviteten hos 25 frivillige personer etter en normal natts søvn på rundt åtte timer mot en natt der personen bare fikk fire timers søvn.

Undersøkelsen ble gjennomført ved at deltakernes hjerner ble skannet mens de fikk framvist bilder av både usunn mat og sunn mat.

Av resultatene kunne man slå fast at den delen av hjernen som står for belønning, hadde større sannsynlighet for å reagere på usunn mat dersom personen hadde fått lite søvn.

Er du i tvil om du får nok søvn, vil disse fem tegnene gi deg svaret.

Marie-Pierre St. Onge, som er lederen av studien ved Columbia University, sier hun mistenker at trøtte folk tiltrekkes til mat med mye kalorier fordi kroppene og hjernene deres søker ekstra energi for å hjelpe dem gjennom dagen.

- Disse personene gikk for mat som pizza, cheeseburgere og kake, sier forskeren.

- Stor undersøkelse Klikk.no kontaktet forsker St. Onge med spørsmål om hvordan man kan konkludere med at folk som sover mindre spiser mer junkfood når bare 25 personer er med i undersøkelsen. I det store og hele virker dette som en liten studie.

- Dette er faktisk en relativt stor undersøkelse for denne typen studier, svarer St. Onge.

- Vi samlet inn data fra 25 deltakere. Til sammenlikning har liknende undersøkelser operert med rundt 10-12 deltakere, sier forskeren og legger til at resultatene fra denne studien i seg selv ikke kan konkludere med at folk som sover mindre spiser mer junkfood.

Men denne og en rekke andre tilsvarende undersøkelser har sammen kunnet slå fast at folk som har fått begrenset med søvn, spiser mer kaloriholdig mat og mer snacks enn de som har sovet godt.

Forskeren mener det viktigste vi kan lære av studien, er at søvnmangel hindrer vår evne til å motstå junkfood, noe som igjen kan forklare sammenhengen mellom lite søvn og fedme.

Det er ikke bare hva du spiser som bestemmer om du går opp i vekt. Når du spiser har også noe å si.

Valgte usunt En annen studie på akkurat samme felt er gjennomført ved Berkeley Sleep and Neuroimaging Laboratory ved Universitetet i California. Forskere der mener å ha funnet ut at den delen av hjernen vi bruker til å veie for og imot, altså til å ta beslutninger, svekkes ved søvnmangel.

Også i denne undersøkelsen ble det gjort hjerneskanning for å måle hjerneaktiviteten. 23 voksne ble vist bilder og deretter ble de bedt om å vurdere hvor mye de ønsket de ulike matvarene som ble vist fram. I denne studien skal deltakerne ha blitt skannet to ganger, en gang etter en normal natts søvn samt etter en natt der de ikke hadde sovet i det hele tatt.

I studien mener forskerne å ha funnet ut at den delen av hjernen som kontrollerer beslutninger, ble svekket hos de som ikke hadde sovet, ettersom disse hadde en tendens til å velge usunn framfor sunn mat.

Så hvorfor velger hjernen vår usunn mat når den ikke får tenkt seg om? Jo, det er den genetisk programmert til.

Det var Stephanie Greer som ledet studien ved Berkeley Sleep and Neuroimaging Laboratory.

Hun mener studien viser at trøtte mennesker er mer tiltrukket av fet og kaloriholdig mat, delvis fordi deres vurderingsevne er svekket grunnet søvnmangel.

- Få av personene tok helse og smak med i vurderingen når de skulle velge hva de ønsket, sier Greer til Health Magazine.

Har tro på studiene Søvnforsker Bjørn Bjorvatn er professor ved Institutt for samfunnsmedisinske fag i Bergen og senterleder ved Nasjonal kompetansesenter for søvnsykdommer på Haukeland universitetssykehus. Han mener funnene i studiene er interessante.

- Det disse forskerne har funnet ut, føyer seg inn i rekken av flere andre studier som viser at for lite søvn har negative helseeffekter, sier Bjorvatn.

- Siden disse studiene er grundig gjort og sammenfaller med andre studier, er det all grunn til å tro at dette kan stemme, sier han.

Som søvnforsker understreker Bjorvatn viktigheten av å få nok søvn hver natt.

- Søvn er veldig viktig, og mitt råd er å sørge for å få nok søvn hver natt, understreker søvnforskeren.

- Det finnes mange søvntyver der ute - deriblant, TV, mobil, for ikke å snakke om internett og Facebook, og det er fristende for mange å utsette sengetidspunktet. Men - som vi blant annet ser i disse funnene - kan søvnmangel få følger. Lite søvn øker appetitthormonene, og spesielt appetitten på junkfood ser ut til å øke, sier Bjorvatn.

Stemmer med erfaringene Dette er ikke noe nytt for de ansatte ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold. Leder og overlege Jøran Hjelmesæth er ikke i tvil om at resultatene i studiene stemmer.

- Sammenhengen mellom søvn og overvekt er noe vi kjenner godt til hos pasientene vi behandler. Vi er overbevist om at det er en sammenheng mellom det å sove dårlig og ha dårlig kosthold. De som sover dårlig, spiser oftere usunt, sier Hjelmesæth.

Han forteller at de ofte får inn overvektige personer som lider av nattlige pustestopp, noe som igjen har sammenheng med det usunne kostholdet.

- Når vi hjelper personene med å gå ned i vekt, er de bedre i stand til å spise riktig. Vi vet også at etter at pasienter har gått ned i vekt, sover de bedre og har færre pustestopp, sier overlegen.

Trenger du tips til hvordan du kan få et sunnere kosthold? Sjekk her for ekspertenenes ti beste råd.

Sliter du med å få sove godt, er det tre hovedregler du må følge.

Les også:
Slik er Lene Alexandras oppskrift på flat mage
Derfor går du ikke ned i vekt
Slik slankes en mann
12 slankespørsmål du ikke tør å stille

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

TRØTT: Er man trøtt, mangler man vurderingsevnen til å avstå fra junkfood. Illustrasjonsfoto: colourbox.com
TRØTT: Er man trøtt, mangler man vurderingsevnen til å avstå fra junkfood. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Vis mer