TA DEG EN LUR: Sørg for at du sitter behagelig og ikke forstyrres, anbefaler ekspertene. Foto: Mike Schröder / Argus / Samfoto
TA DEG EN LUR: Sørg for at du sitter behagelig og ikke forstyrres, anbefaler ekspertene. Foto: Mike Schröder / Argus / SamfotoVis mer

Søvnrådene som kan gi deg et bedre liv

Bli en mester på «powernaps».

Sliter du med å sove i disse lyse tider? Du er ikke alene. Samtidig er det mange som sover like godt om sommeren som om vinteren. Søvn er helt individuelt, men hvis du mister mange verdifulle nattetimer, fortvil ikke. En kort blund kan være løsningen.

Forskning viser nemlig at en kort søvnperiode er viktigere enn man tror. Timinutters søvn kan gjøre deg mer våken, øke konsentrasjonen og oppmerksomheten din i fire timer etterpå. Studier gjort av Matthew Walker fra Berkeley Universitetet i California viser at «powernaps» kan gi fordeler for læring og hukommelsen vår.

PROFESSOR: Børge Sivertsen
PROFESSOR: Børge Sivertsen Vis mer

- Det er fantastiske små champagnekorker som spruter av elektrisk aktivitet, kalt søvnspindler, som skjer i løpet av en kort lur, og innen søvnforskning ser man at de har fordeler for hukommelse og læring, sier Walker til tidsskriftet New Scientist. Men selv om en kort blund er sunt, er likevel dyp søvn det beste for å forbedre læringen din.

- Det får du ved å sove i 60 til 90 minutter, mener Walker. Forskningen hans viser at dyp søvn er nyttig fordi det skjer en skifte fra korttidsminnet til langtidsminnet.

POSTDOKTOR: Håvard Kallestad
POSTDOKTOR: Håvard Kallestad Vis mer
« «Power naps» i løpet av dagen reduserer sykefraværet.»» Børge Sivertsen, professor

- Det er litt som å frigjøre plass på en minnepinne, sier han. Walker mener også at det kan hjelpe deg lære en sport eller et instrument raskere.

En god idé

Professor ved det Psykologiske fakultet i Bergen, Børge Sivertsen, er skeptisk til at en blund skal vare lenge.

- Man må ikke sove mer enn cirka 15 minutter. Faller man i dyp søvn stjeler det av nattesøvnen din. Det gjør at du sover dårligere, sier Sivertsen. Han synes imidlertid at en kort blund er smart og at flere burde gjøre det.

- Det viser seg å ha helsemessige gode effekter. Det er også en studie fra Sverige som viser at «power naps» i løpet av dagen reduserer sykefraværet, sier han. Hvis man har sovet dårlig kan en kort søvnperiode være løsningen for å holde fokuset oppe gjennom dagen, men det er umulig å ta igjen all den tapte søvnen.

- Vi pleier å si at den søvnen som er tapt er tapt for alltid. Så vi anbefaler å holde et stabilt søvnmønster, sier Sivertsen. Det beste tidspunktet for en kort lur er etter lunsj, også for dem som jobber, ifølge Sivertsen.

- Mange har vanskelig for å holde det gående hele dagen, Det er viktig at det ikke er for nærme kvelden. Etter middag skal man være litt forsiktig med å sove, da er det heller best å ta seg en tur ut, sier han. En «power nap» kan også være ekstra nyttig før man skal kjøre langt med bil.

- Det er et effektivt tiltak for å øke sikkerheten på veiene, sier han. Sivertsen understreker likevel at en høneblund bare er nyttig for folk som ikke har søvnproblemer eller insomnia.

- Hvis du har insomnia, så frarådes det fordi søvnbehovet bygger seg opp i løpet av dagen, og da fjerner man søvnbehovet om kvelden, sier professoren.

Luren skal være kort

Det er uenigheter i hvor lenge en blund burde vare. Professor Bjørn Bjorvatn ved Bergen Søvnsenter mener en «powernap» ikke skal vare mer enn 20 minutter.

- Hvis den varer lenger blir man fort veldig groggy, og det er vanskelig å våkne igjen. Ønsket er jo å være fokusert og på alerten, sier han. Professoren mener «powernaps» også er gunstig hvis du jobber nattevakter.

- Flere studier viser at det er lurt å ta en lur hvis du har kvelds- eller nattevakt. Da holder du konsentrasjonen oppe, sier Bjorvatn.

Skeptisk

Postdoktor på NTNU, Håvard Kallestad, er negativ til å sove i løpet av dagen.

- Problemet med «powernaps» er at det kan være vanskelig å sove igjen på kvelden, sier han. Men han mener det kan være en fordel hvis du har sovet dårlig en natt og skal kjøre en lang biltur.

- Hvor mye søvn trenger man i løpet av en natt?

- Folks søvnbehov er vanligvis mellom seks og ni timer, sier Kallestad.