TA DEG EN LUR: Sørg for at du sitter behagelig og ikke forstyrres, anbefaler ekspertene. Foto: Mike Schröder / Argus / Samfoto
TA DEG EN LUR: Sørg for at du sitter behagelig og ikke forstyrres, anbefaler ekspertene. Foto: Mike Schröder / Argus / SamfotoVis mer

Søvnrådene som kan gi deg et bedre liv

Bli en mester på «powernaps».

Sliter du med å sove i disse lyse tider? Du er ikke alene. Samtidig er det mange som sover like godt om sommeren som om vinteren. Søvn er helt individuelt, men hvis du mister mange verdifulle nattetimer, fortvil ikke. En kort blund kan være løsningen.

Forskning viser nemlig at en kort søvnperiode er viktigere enn man tror. Timinutters søvn kan gjøre deg mer våken, øke konsentrasjonen og oppmerksomheten din i fire timer etterpå. Studier gjort av Matthew Walker fra Berkeley Universitetet i California viser at «powernaps» kan gi fordeler for læring og hukommelsen vår.

- Det er fantastiske små champagnekorker som spruter av elektrisk aktivitet, kalt søvnspindler, som skjer i løpet av en kort lur, og innen søvnforskning ser man at de har fordeler for hukommelse og læring, sier Walker til tidsskriftet New Scientist. Men selv om en kort blund er sunt, er likevel dyp søvn det beste for å forbedre læringen din.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn