Spar 100 000 på SUV-kjøpet

Du ofrer nesten ingenting, og bilen blir billigere i drift.

SUKSESS: Qashqai har vært en enorm suksess for Nissan. Åtte av ti som kjører rundt i en slik har bare drift på hjulparet foran. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SUKSESS: Qashqai har vært en enorm suksess for Nissan. Åtte av ti som kjører rundt i en slik har bare drift på hjulparet foran. FOTO: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

Om ikke "alle" skal ha SUV, så appellerer den tidvis utskjelte bilklassen til en stor andel av nybilkjøperne. Det bekrefter salgsstatistikkene.

Men SUV er dyr i forhold til en stasjonsvogn. Dessuten ender du gjerne opp med mindre innvendige plassforhold, høyere drivstofforbruk og dårligere komfort - i form av stivere konstruksjon og dårligere aerodynamikk.

På den annen side er SUV-en tøff og barsk, med god bakkeklaring og en høy, oversiktelig sittestilling. Det er derfor ingen tvil om at biltypen også har sine fordeler for mange.

Firehjulsdrift er er ikke alt Tradisjonelt sett har SUV-en for de fleste vært synonymt med firehjulsdrift, og dertil god framkommelighet.

For de aller fleste betry det en stor gevinst den siste kneika opp til påskehytta - da er en slik SUV midt i blinken. De som derimot krever "verktøy" som takler offroadkjøring eller tøffere forhold med tung last, styrer over på større arbeidshester med permanente systemer.

FRISKUS: Kia Sportage ser snerten ut, byr på god plass og er ikke minst prisgunstig. Dropper du firehjulsdrift får du den fra 250 000 kroner! FOTO: Terje Bjørnsen
FRISKUS: Kia Sportage ser snerten ut, byr på god plass og er ikke minst prisgunstig. Dropper du firehjulsdrift får du den fra 250 000 kroner! FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Men de aller fleste dagene i året klarer du deg veldig bra uten firehjulsdrift. Det er derfor godt mulig å spare ganske mye på SUV-kjøpet, ved å gå for en modell med tohjulsdrift.

Et eksempel er Nissans crossover-SUV Qashqai. Den har i tre år vært blant Norges mest solgte biler, og faktisk den fjerde mest solgte totalt i 2010 med 3870 enheter.

Rundt 80 prosent av Qashqaiene er solgt med drift kun på forhjulene. Særegent tilfelle? Nei.

Kia og Hyundai Kia-importøren Bertel O. Steen regner med at ca. 60 prosent av deres snertne familie-SUV Sportage, vil bli solgt med forhjulsdrift.
Hvis du klarer deg med drift kun på forhjulene, kan du sikre deg denne modellen fra 250 000 kroner med 1,6-liters bensinmotor.

Ønsker du derimot trekk på alle fire, må du minimum velge toliters dieselmotor, og den begynner på 339 900 - altså snaut 90 000 kroner mer for en tilsvarende utstyrt bil.

Kia Sportages nære slektning, Hyundai ix35, kan skilte med en nesten like god "rabatt" dersom du velger forhjulsdrift. 75 000 kroner mindre med tilsvarende utstyr. Det er MYE penger.

En annen modell det er mye å spare på å velge med forhjulsdrift, er Mitsubishis nye folkeSUV ASX. Selv om den selv i 4x4-versjon gir deg veldig mye bil for pengene, koster den over 60 000 kroner mindre med forhjulsdrift. Da mister du riktignok også en litt mer innholdsrik utstyrspakke i tillegg til firehjulsdriften.

Status koster BMW X1 er en forholdsvis fersk crossover/ SUV , og i skrivende stund den billigste inngangsbilletten til en firehjulsdrevet BMW. Med en startpris på 399 900 kroner for en modell med xDrive er bilen i seg selv ikke overpriset, men prisen på ekstrautstyret er nokså kostbart. Så regn med at du kanskje må legge til mellom 50 og 100 000 kroner i tillegg for en normalt utstyrt modell.

Med drift kun på bakhjulene, som borger for både underholdende og godt balanserte egenskaper, kan den bli din for rundt 40 000 kroner mindre. Og er det noe mange mener en BMW absolutt bør være, er det nettopp bakhjulsdrevet.

Volvos lekre SUV XC60 , som på mange måter kjemper om de samme kundene, koster fra 470 900 med forhjulsdrift. Med All Wheel Drive, som Volvo selv kaller sin Haldex-firehjulsdrift , må du bla opp snaue 48 000 kroner mer.

BAKHJULSDRIFT: En X1 med drift kun på bakhjulene byr på helt spesielle kjøreopplevelser. Men på det verste vinterføret sliter den like mye som en vanlig tohjulsdrevet bil. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
BAKHJULSDRIFT: En X1 med drift kun på bakhjulene byr på helt spesielle kjøreopplevelser. Men på det verste vinterføret sliter den like mye som en vanlig tohjulsdrevet bil. FOTO: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Den aller største potten med penger er det i dette selskapet å spare på å velge Mercedes sin tøffe GLK med drift på to hjul. Du trodde kanskje ikke den finnes, men jo da. En bakhjulsdrevet variant. Den koster fra 479 000 kroner med 200 CDI-motoren. For å få 4Matic med firehjulsdrift må du hoppe opp på 220 CDI, og den koster da fra 588 000 kroner - altså 109 000 kroner mer!

Forskjellige behov Å kjøpe SUV uten 4x4 er for noen nærmest utenkelig. Hvorfor gi inntrykk av å kunne kjøre nærmest overalt hvis det ikke er tilfelle?

For andre er dette en bagatell som mest sannsynlig ikke blir ofret en tanke i hverdagen. De som ønsker SUV-ens mange positive egenskaper som nevnt innledningsvis, uten at de er villige til å betale 50-100 000 kroner mer for å få et 4x4-emblem på bakluka.

Det positive med disse forhjulsdrevne SUV-ene er at flere av dem blir såpass rimelige at de ikke koster stort mer enn en middels utstyrt kompaktbil, eksempelvis en Volkswagen Golf. Det vil i praksis si at man får en høyreist familiebil med god bakkeklaring og tøft image for en hyggelig pris. Medaljens bakside er at du risikerer å stå fast på steder der firehjulssdrift hadde fått deg fram.

Les også:

SPAR 50 000: Volvo XC60 koster 48 000 kroner mer dersom du ønsker firehjulsdrift. FOTO: Andreas Handeland
SPAR 50 000: Volvo XC60 koster 48 000 kroner mer dersom du ønsker firehjulsdrift. FOTO: Andreas Handeland Vis mer

Norges første prøvekjøring av Peugeot 508
Tre gode brukt-SUVer
Alternativer til den typiske familiebilen

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

MYE FOR PENGENE: I Mitsubishi ASX får du ekstremt mye fin SUV for pengene i 4x4-utgaven. Klarer du deg med forhjulsdrift koster den 60 000 kroner mindre - det er på linje med en middels utstyrt kompaktklassebil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MYE FOR PENGENE: I Mitsubishi ASX får du ekstremt mye fin SUV for pengene i 4x4-utgaven. Klarer du deg med forhjulsdrift koster den 60 000 kroner mindre - det er på linje med en middels utstyrt kompaktklassebil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer