HOLD ORDEN PÅ PAPIRENE: Skal du hente bilen selv fra utlandet, forsøk å finne en forhandler som har erfaring med eksportsalg og som kan hjelpe deg med prosessen. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTO
HOLD ORDEN PÅ PAPIRENE: Skal du hente bilen selv fra utlandet, forsøk å finne en forhandler som har erfaring med eksportsalg og som kan hjelpe deg med prosessen. Foto: EGIL NORDLIEN/HM FOTOVis mer

Spar 50 000 på å importere bilen selv

Unngå å bli lurt i utlandet.

Flere bilsaker finner du på db.no/bil

Stadig flere nordmenn velger å kjøpe bruktbil importert fra utlandet.

I fjor ble det registrert 29 000 slike biler i Norge, en økning på 4000 fra året før.

De vanligste importlandene er Tyskland og Sverige. Her er utvalget av bruktbiler langt større enn i Norge og prisene på enkelte modeller noe lavere.

De er gjerne også bedre vedlikeholdt og i bedre stand enn tilsvarende norske modeller på grunn av veistandarden og klimaet.

Priseksemplene i tabellen viser at det kan være flere titalls tusen å spare på å velge en bruktbil fra utlandet.

Den største besparelsen er refusjon av den utenlandske merverdiavgiften ved eksport av biler fra EU-land.

STOR PRISFORSKJELL: Vil du ha en 2009-modell Volvo XC60 D5 ADW, kan du spare nærmere 40 000 kroner på å importere den fra Sverige.
STOR PRISFORSKJELL: Vil du ha en 2009-modell Volvo XC60 D5 ADW, kan du spare nærmere 40 000 kroner på å importere den fra Sverige. Vis mer

I Tyskland utgjør denne 19 prosent, mens Sverige har 25 prosent.

Ikke alle utenlandske bruktbiler selges med moms som kan trekkes ifra.

Derfor har de største nettsidene for bruktbilsalg, slik som Mobile.de og Bytbil.com, også egne søkevalg som lar deg enkelt finne fram til disse.

Krever mye forarbeid Det er vanlig at du som kjøper legger ut for den utenlandske momsen, for så å få den refundert fra selger etter at papirarbeidet i Norge er unnagjort.

For at handelen skal være lønnsom, er du helt avhengig av å finne en seriøs forhandler som håndterer momsprosedyren i kjøpslandet, slik at du får tilbakebetalt denne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du trenger ikke være bilekspert eller mekaniker for å importere bilen selv, men du bør ha såpass kunnskap at du kan foreta en selvstendig vurdering av bilens tilstand og kjøreegenskaper.

Ved valg av aktuelle kandidater, begrens søket til tre-fire modeller og forsøk å finne de beste alternativene i hver kategori ut ifra kriterier som kilometerstand, utstyrspakke og pris.

Før du reiser for å hente bilen, må du innom din lokale trafikkstasjon i Norge for å kjøpe prøveskilt. Disse settes på bilen når du passerer grensa til Norge, eller i Danmark hvis du kommer fra Tyskland.

Du kan kjøre med norske prøveskilter i Norge, Danmark, Sverige og Finland.

  Nødvendige papirer Enkelte utenlandske bilforhandlere kan ordne eksportpapirer og lokale prøveskilter for deg.

Hvis ikke, må du selv innom den lokale trafikkstasjonen - Zulassungsstelle i Tyskland og Sveits og Transportstyrelsen i Sverige, for å få eksportpapirer og -skilter til bilen, samt ansvarsforsikring som gjelder i kjøpslandet.

Men pass på: Mange av trafikkstasjonene har begrensede åpningstider.

Merverdipapirene fylles ut på grensa til Norge, og den norske momsen på 25 prosent må vanligvis betales innen tre dager fra bilen er tatt inn til Norge.

Bilen må også inn til godkjenning og avgiftsberegning hos Vegvesenet.

Etter at de nødvendige avgiftene er innbetalt hos ditt lokale tollkontoret, får du utlevert norske skilter på trafikkstasjonen.

Mange vil føle seg tryggere ved å få hjelp av en profesjonell aktør til deler av eller hele kjøpsprosessen.

Dårligere garantiordning Importerer du bilen selv, kan du gå glipp av viktige garantiordninger.

Reklamasjonsretten i utlandet er i mange tilfeller langt dårligere enn det vi har i Norge.

De fleste nybilene solgt i Norge før 2011 har tre års garanti.

Denne ordningen ble fra i år av utvidet til fem år hos de fleste bilimportørene.

Den fungerer i praksis som forbrukerkjøpsloven, men i motsetning til den sitter kunden ikke på bevisbyrden selv. Til sammenlikning har tyske biler ofte bare to års reklamasjonsrett.

Vil du ha den norske garantiordningen, må du la en norsk merkevareforhandler gjøre importjobben for deg:
- Kunden har fem års reklamasjonsrett fra bilen blir kjøpt hos oss, uavhengig av bilens alder.

Det gjør det tryggere enn om man henter bilen selv. Da får man ingen reklamasjonsrett i Norge, sier Lars Bull, salgssjef for bruktbil hos Stenshagen Bil i Oslo.

Derfor er det vesentlig tryggere å kjøpe bil av en norsk forhandler, mener teknisk konsulent Audun Bergerud ved NAF.

- Fem års reklamasjonsrett gjelder bare hvis du kjøper fra en bedrift i Norge.

Kjøper du bil i utlandet, kan du heller ikke benytte deg av reklamasjonsretten.

Loven skiller i utgangspunktet ikke på om du kjøper nytt eller brukt.

STORT UTVALG: De vanligste importlandene, Tyskland og Sverige, har mye større utvalg og litt lavere priser. Bruktbilene er også ofte i bedre stand enn tilsvarende modeller i Norge.
STORT UTVALG: De vanligste importlandene, Tyskland og Sverige, har mye større utvalg og litt lavere priser. Bruktbilene er også ofte i bedre stand enn tilsvarende modeller i Norge. Vis mer