BILREPERASJON I SVERIGE: Jimmy Klevenmark (26) er verkstedsjef hos Nillson bil i Strømstad kommune. Over halvparten av kundene hans er norske. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BILREPERASJON I SVERIGE: Jimmy Klevenmark (26) er verkstedsjef hos Nillson bil i Strømstad kommune. Over halvparten av kundene hans er norske. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

SPAR FLERE TUSEN

I en bils liv står drivstoff og verditap for rundt to tredeler av kostnadene. Resten er et lappeteppe av diverse utgifter, der service er en av de største.

||| Dagbladet har sett på de ti mest populære bilene i Norge og sammenlignet servicepriser på disse hos merkeforhandlere i Norge, Sverige og Tyskland. I tillegg har vi hentet inn priser fra et uavhengig verksted som har service på samtlige av bilene.

De nasjonale forskjellene er mildt sagt store. Det er ofte enda mer å spare hos de uavhengige.

Ta Norges mest populære bil, Volkswagen Golf, som eksempel. En 60000 km service på denne koster i overkant av 7000 kroner på merkeverksted i Norge. I Sverige skal de ha 4209 norske kroner for det samme. Reiser du til Tyskland slipper du unna med en tusenlapp under det svenskene skal ha, og et norsk verksted Dagbladet snakket med i Mekonomen-kjeden så godt som tangerer tyskernes pris.

Tallenes tale er imidlertid ikke helt krystallklare. Med en Audi A4 på service hos et merkeverksted kommer du i vårt eksempel billigere fra det i Oslo enn i Sverige.

Husk momsen
Det er lett å glemme at man er momspliktig for varer og tjenester kjøpt i utlandet over et visst nivå, og det kan bli dyrt.

- Grensa på tre og seks tusen kroner gjelder også for reparasjoner. Tre tusen gjelder når du har vært under 24 timer i utlandet og seks tusen ved opphold utover dette, sier rådgiver Ingebjørg Helgemo i Toll og avgiftsdirektoratet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moms regnes på samlet verdi. Overstiger du grensa blir hele beløpet momspliktig.

Dermed blir det ikke rare servicen du kan gjennomføre momsfritt dersom du i tillegg bruker anledningen til å handle litt og reiser tilbake til Norge samme dag.

Få fradrag
Noe som letter byrden er at du kan trekke fra momsen i det landet du tar servicen i, men det betinger at du får en entydig erklæring fra selger om at denne etterbetales kjøper.

Paradokset er at man blir straffet for ikke å få refundert momsen i utlandet med norsk moms på utenlandsk moms. Tollvesenet legger nemlig moms på det totale beløpet de mener du har betalt for en vare eller tjeneste.

Et eksempel illustrerer poenget: Dersom du har gjennomført en service til en verdi av 10000 norske kroner, så legger tollvesenet på den norske momsen på 25 prosent og sluttregningen ender på 12500. Får du derimot refundert momsen fra utlandet, og denne er på 25 prosent som i Norge, regner tollvesenet moms kun av nettobeløpet på 8000. Med 25 prosent moms på dette beløpet ender sluttregningen på 10000 kroner.

Reisekostnader
En kjøretur til Hamburg fra Oslo kommer fort på over 2000 kroner i bensin og bompenger tur-retur. Dessuten tar den rundt ti timer hver vei. Da spørs det om vinninga ikke fort går opp i spinninga med mindre man snakker om større beløp og store prisforskjeller.

Til Strømstad kommer du deg gjerne for under 200-lappen, og på under to timer. Det er kanskje mer aktuelt for de fleste.

Halvparten er norske
- Det kommer nordmenn hit daglig. Over halvparten av kundene våre er nordmenn, forteller verkstedssjef hos Nilsson bil i Strömstad, Jimmy Klevenmark (26).

Klevenmark har tidligere jobbet i Fredrikstad og mener det ikke nasjonale forskjeller på servicene.

- Servicen er identisk i Sverige, sier Klevenmark.

At servicen på bilen er den samme kan så være, men servicen kunden opplever er kanskje bedre. Kundene får låne en bil av verkstedet til en billig penge slik at de kan kjøre rundt, for eksempel på harry-handel, mens servicen gjøres.