— MANGE NORSKE KUNDER: Jimmy Klevenmark hos Nilsson Bil i Strømstad sier at de hele tida utfører service og reparasjoner på norske biler.

Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
— MANGE NORSKE KUNDER: Jimmy Klevenmark hos Nilsson Bil i Strømstad sier at de hele tida utfører service og reparasjoner på norske biler. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Spar penger på «harryservice»

Men skal du gjøre alt «etter boka», må du huske å betale moms for arbeidet.

(Dagbladet): Dagbladet har sjekket hva det koster å ta hovedservice hos merkeverksted i henholdsvis Norge og Sverige, på Norges 20 mest solgte biler. Og ved første øyekast kan det se ut til at det er penger å spare på en kjøretur over grensa.

Mange norske kunder I Strømstad-området er det vanlig at halvparten av verkstedkundene er nordmenn. Sånn er det også hos Nilsson Bil som er forhandler for VW, Audi og Skoda.

Jimmy Klevenmark som arbeider på verkstedet, sier at de hele tida utfører service og reparasjoner på norske biler.

- Mange tar en fridag og bruker ventetida mens bilen står på verksted til å shoppe klær, vin og kjøtt. Som de fleste andre verkstedene i Strømstad tilbyr vi også lånebil til de som ønsker det. Andre som vil jobbe mens de venter, kan låne verkstedets «kundekontor» som har innlagt bredbånd.

Eksemplene Med et unntak, når det gjelder BMW X3 dreier det seg om 30 000 service, har vi sjekket prisen på hovedservice ved 60 000 kjørte kilometer.

Bilene er alle av nyeste modell, og prisene er ca. priser som illustrerer nivåforskjellene i pris. Nøyaktig pris avhenger i mange tilfeler av utstyrsnivå, type girkasse også videre. Derfor har vi valgt en grunnpris, og gitt samme informasjon om bilene til verkstedene i begge land.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den største forskjellen i svensk favør stod den 20-ende mest solgte bilen på lista for. Service på en Kia Sportage koster 7076 kroner i Norge mot 3702 kroner i Sverige.

Dermed blir differansen på hele 3374 kroner før moms. Begge prisene er i norske kroner.

Husk moms En viktig kostnadsdriver dersom man får utført servicen i Sverige møter deg først på grensa. Moms skal betales på servicekostnader på over henholdsvis tre og seks tusen kroner. Momsfritak opp til seks tusen får du først når du har oppholdt deg over et døgn i utlandet.

Snittprisen på servicene vi sjekket er på 3791 kroner. Og det er ikke bare de siste 791 kronene du må betale moms for. Overstiger du grenseverdien må du betale moms for hele beløpet, eventuelt tillagt moms på fraktkostnaden.

- For at det skal påbeløpe moms på frakten må kostnaden være av noe størrelse, sier Kristoffer Johansen Eikeland, fungerende underdirektør i toll- og merverdiavgiftsseksjonen i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Det vil si at dersom du kjører rett over grensa til et verksted blir det i praksis ikke noen beregning av moms på fraktkostnader, ettersom det kun dreier seg om noen liter drivstoff.

Det som er viktigere å huske på, er at fritaket for service og/eller reparasjonskostnader kun gjelder en privatperson som selv bringer bilen ut av landet.

Og ikke glem at det du handler av andre varer utover verkstedsregningen også blir momspliktig.

Utenlandsk moms Du kan få refusjon for den svenske momsen, men det betinger at du får en entydig erklæring fra verkstedet om at denne etterbetales deg. Det betinges igjen av at svenske myndigheter oppfatter det som en vare som eksporteres, og ikke en ren innenlands tjeneste.

Kan du ikke fremvise en slik erklæring på grensa har ikke tollerne annet valg enn å legge moms på moms.

Et eksempel illustrerer poenget:

Dersom du får gjennomført en reparasjon til 10000 kroner, så legger tollvesenet på den norske momsen på 25 prosent og sluttregningen ender på 12500. Får du refundert momsen i Sverige, som tilsvarer den norske i nivå, regner tollvesenet moms kun av nettobeløpet på 8000. Med 25 prosent moms på dette beløpet ender sluttregningen på 10000 kroner.

Ved forhold som faller innenfor verdgrensen på 3000/6000 kan man ikke både oppnå fritak i Norge og refusjon fra Sverige.

Lønner det seg? Eksemplene skissert i tabellen er for en gitt service for en gitt bilmodell.

Dersom du vil sjekke om det lønner seg i akkurat ditt tilfelle, så må du ta en telefon til ditt lokale verksted, og en til verkstedet over grensa.

Dreier det seg om utskifting av deler eller andre større jobber, kan differansen selvsagt bli større enn i våre eksempler.

Regnestykket ditt bør inneholde reisekostnader og servicekostnader, eventuelt tillagt moms.

Så tar du tilbudet fra det norske verkstedet minus det du fikk over. Står det pluss foran svaret, så lønner det seg.

Spar penger på «harryservice»