KAN LURE DEG: Det er ikke sikkert du bryter fartsgrensa selv om du ligger litt over på speedometeret. I splitter nye biler kan misvisningen på speedometeret være på mer enn ti prosent.
KAN LURE DEG: Det er ikke sikkert du bryter fartsgrensa selv om du ligger litt over på speedometeret. I splitter nye biler kan misvisningen på speedometeret være på mer enn ti prosent.Vis mer

Speedometeret lurer deg: Så fort kjører du egentlig

Du kan slippe bot om nåla viser 100 km/t i 80-sonen.

Du kan være en lusekjører uten at du er klar over det.

I splitter nye biler kan misvisningen på speedometeret være på mer enn 10 prosent.

Det viser måledata fra over 300 biltester utført av Vi Menn Bil Top Gear. I bare én testbil viste speedometeret for lav fart. En annen hadde overhodet ingen misvisning på speedometeret.

FEIL FART: Kjører bilen foran deg sakte? Kanskje skyldes det stor misvisning på speedometeret.
FEIL FART: Kjører bilen foran deg sakte? Kanskje skyldes det stor misvisning på speedometeret. Vis mer

I alle de andre testbilene kjører du saktere enn det speedometeret viser.

I en betydelig andel er misvisningen på fra 7 til 10 prosent når speedometeret viser 100 km/t, og i enkelte tilfeller enda større i lavere hastigheter.

Irriterer medbilister En forsiktig sjåfør som legger seg litt under fartsgrensa for å være på den sikre siden, i en bil med mye misvisning på speedometeret, kan altså fort ligge godt under tillatt hastighet.

Flere spørreundersøkelser har vist at nettopp kjøring under fartsgrensa er noe av det mest irriterende norske bilister vet om.

HELT KORREKT:  Audi Q5 Hybrid hadde ingen misvisning verken i 50, 80 eller 100 km/t.
HELT KORREKT: Audi Q5 Hybrid hadde ingen misvisning verken i 50, 80 eller 100 km/t. Vis mer

Drøyt seks av ti bilister oppga lusekjørere som en ekstra stor plage i en undersøkelse gjennomført for forsikringsselskapet TrygVesta (i dag Tryg) i 2009.

- Lusekjøring kan i verste fall bidra til trafikkfarlige situasjoner, forklarer trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.

- Irritasjon kan utvikle seg til sinne og aggresjon. Denne emosjonelle tilstanden reduserer evnen til å tenke rasjonelt. Den atferdsmessige konsekvensen er kortere avstand til forankjørende, et meget sterkt ønske om å kjøre forbi og at forbikjøring kan skje uten den nødvendige sikkerhetsmarginen. Dermed øker risikoen, sier Moe.

Sjekk speedometeret Misvisningsmålingene er gjort i splitter nye biler.

Fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear mener at det er rimelig å tro at feilmarginen kan være enda større i gamle biler.

- Hvis det er mange som kjører forbi deg selv om speedometeret viser at du holder fartsgrensa, er det en god idé å be om en kontroll av speedometeret ved neste service, sier Bjørnsen.

Hjulskift kan endre misvisningen Et klart flertall av testbilene med mye misvisning i Vi Menn Bil Top Gears måledata, ble testet med vinterdekk.

Et like klart flertall av bilene med lite misvisning hadde sommerdekk.

Dette kan gjelde for din bil også, for det er ikke uvanlig at biler leveres med forskjellig dekkdimensjon for sommer- og vinterhjul.

Ofte har sommerhjul større felger og bredere dekk enn vinterhjulene.