STERKE FARGER: Fargerik frukt og grønt inneholder ofte mye antioksidanter som er ett av de næringsstoffene som kan beskytte huden. Foto: Colourbox
STERKE FARGER: Fargerik frukt og grønt inneholder ofte mye antioksidanter som er ett av de næringsstoffene som kan beskytte huden. Foto: ColourboxVis mer

Spis deg vakker

Se hvilken mat som kan gi flott hud, fyldig hår og sunne negler.

All verdens dyre kremer hjelper ikke hvis du blåser i hva du legger på tallerkenen.

- En kan nesten se det på mennesker når de lever sunt, sier ernæringsfysiolog i bramat.no, Lise Von Krogh.

- Nok vann, sunn mat, fysisk aktivitet og en generell sunn livsstil gir ikke bare en god helse, men også et friskt ytre, sier hun.

Mat viktig
- Vi ønsker oss gjerne en hud som ser ung, plettfri og frisk ut, men selv de dyreste kremene i verden kan ikke gi deg en skjønn hud hvis du ikke gir huden din drahjelp med riktig kosthold, sier Gunn Helene Arsky i Bama.

Hun forklarer at det du legger på tallerkenen kan være mer avgjørende for et strålende utseende enn det du smører på huden.

- De riktige næringstoffene og ingrediensene kan bety mindre rynker, friskere farge og spenstigere hud. Du kan få penere hender, fastere hud på hals og nakke, samt et bryst uten «kalkunhud». Og det begynner innenifra, sier hun.

Gode vaner
Hudlege Ylva Ohlsson ved Hudklinikken i Oslo minner oss om at gode vaner er viktig. At genetikken alltid vil ha mye å si for hvor mye rynker vi får, men at det du kan gjøre noe med, er livsstil og ytre påvirkninger.

- Kostholdet og hvordan huden ser ut har definitivt en sammenheng. Men husk at også mange andre faktorer påvirker huden, som solvaner og røyking, sier Ohlsson.

HUD
- Vi kjenner til at vitaminer og sporstoffer som vitamin E og selen er gode antioksidanter i kroppen, som hjelper å holde huden sunn, frisk og dermed har et yngre utseende lenger, sier Arsky.
 
- Plantefargstoffene lutein, lykopen og anthocyaner er kraftfulle antioksidanter som kan beskytte cellene mot tidlig aldring og død.
  Hva slags mat?
- For å holde huden din yngre med et vell av antioksidanter, bør du spise frukt, bær og grønnsaker i alle slags fargenyanser, fra lilla salat, oransje papaya, til knallgrønn spinat, sier hun.

- Forskere kjenner i dag til en god del antioksidanter, men mange er fremdeles ukjent, forklarer Arsky og anbefaler derfor å velge matvarer bredt.

- Solbær, blåbær, jordbær, plommer, artisjokker og bønner er fulle av antioksidanter, og et lite glass rødvin i ny og ne gir også påfyll, sier hun.
  Ikke glem vann
- Et tilstrekkelig væskeinntak er viktig for et friskt og ungt utseende, da vann er den største bestanddelen i kroppen vår, sier Arsky og understreker at kvinner inneholder omtrent 50 prosent vann.

MATT OG GRÅ HUD?: Spis gulerot som er rik på Vitamin A, sier ekspertene. Foto: Colourbox
MATT OG GRÅ HUD?: Spis gulerot som er rik på Vitamin A, sier ekspertene. Foto: Colourbox Vis mer

- Et aldringstegn er at vi blir tørrere, også i huden, sier hun og forklarer hvordan du selv kan sjekke.

- Ta tak i en liten klype hudfold på hånden din og slipp opp. Jo saktere hudfolden glattes ut, jo tørrere er du i kroppen. Pass derfor på å drikke nok vann gjennom dagen slik at ikke huden mister spensten, sier Arsky.

- Det beste er å drikke springvann eller mineralvann uten smak, men en annen god kilde til væske er grønn te, som både gir deg vann og store mengder katekiner som virker antiinflammatorisk og beskytter celleoverflatene, altså to fluer i en smekk, sier ernæringsfysiologen.

Vitamin E - foryngelsesvitaminet
- Vitamin E har fått kallenavnet foryngelsesvitaminet fordi den har en svært beskyttende effekt på alle kroppens celler - også hudcellene, forklarer Arsky.

- Vitamin E kan beskytte cellene mot for tidlig død, og kan dermed holde deg yngre lenger, sier hun og forklarer:

- De ligger i celleoverflaten og forhindrer at cellen harskner ved selv å la seg utsette for harskning. Harskning kan være en naturlig prosess i kroppen, men kan også være fremkalt av forurensing eller sigarettrøyk, din egen eller andres.

- Vitamin E sparer fettet i cellen, så cellen holder seg frisk og lever lenger, men fordi vitamin E brukes opp i denne prosessen, må du få i deg vitamin E gjennom kosten hver dag, sier Arsky.
Gode kilder til vitamin E er nøtter, særlig mandler, frø, ulike planteoljer og hvetekim.

- For å få maks ut av vitamin E, bør du spise noe som inneholder sporstoffet selen, sier Ohlsson.

HUDEKSPERT:Ylva Ohlsson er hudlege ved Hudklinikken i Oslo.                                                                                                                                       Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
HUDEKSPERT:Ylva Ohlsson er hudlege ved Hudklinikken i Oslo. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet Vis mer

- Selen sinker at vevet blir eldre gjennom oksidasjon, og hjelper altså til med å forsterke den beskyttende effekten av vitamin E, forklarer hun. Selen finnes i løk, tomat, brokkoli, tunfisk, linser og erter.

Uren hud
- Vitamin A kan brukes til å behandle akne og kviser fordi det minsker talgproduksjonen og demper bettenelsen i huden, sier Ohlsson.
Gode kilder til vitamin A er gulrot, søtpotet, brokkoli eller fargesterke frukter.

En undersøkelse fra universitetet i Melbourne fra 2007 konkluderte med at kostholdet påvirket utviklingen av akne hos testpersonene. De som fikk en diett som hadde en lav glykemisk indeks fikk en forbedring av huden. Termen glykemisk indeks (GI) brukes om matvarens påvirkning på blodsukkeret. En høy GI vil få blodsukkeret til å stige svært raskt. Matvarer med høy GI er for eksempel hvitt brød, sjokolade, pasta og polert ris.

- Et kosthold som inneholder mye raske karbohydrater som sukker, hvitt mel, brus og godteri, kan for noen forverre akne på grunn av at raske karbohydrater øker nivået av insulin, forklarer Ohlsson.
Økt insulin kan påvirke nivåene av hormon som i sin tur kan øke talgproduksjonen og gi en forverring av akne.

Matt og grå hud
- Vitamin A er nødvendig for en normal celledeling og cellespesialisering, og hver dag mister vi en masse døde hudceller fra overflaten som erstattes ved at det produseres nye i de nedre lagene i huden, sier Arsky.

- Mangler du vitamin A, kan resultatet bli en dårligere nydannelse av hudceller. Da vil huden se matt og grå ut, sier Arsky og påpeker at kroppen bruker vitamin A hver dag, og at du derfor også bør inkludere det i det daglige kostholdet.

- Grønnsaker med kraftige farger som gulrot, søtpotet, brokkoli eller fargesterke frukter som papaya, er gode kilder til vitamin A, sier Arsky.

Gusten hud
- Dropp salt og blandingskrydre i maten. Bruk rene krydder som chilli og urter, sier ernæringsfysiolog Lise Von Krogh.

- I tillegg bør nordmenn bli flinkere til å spise fisk og sjømat, som øker inntaket av omega 3, et næringstoff som virker betennelsesdempende og som kan sinke reaksjonene i huden, sier hun og understreker at det er det totale kostholdet som vil gi seg utslag i en vakker og sunn hud.

- Sink er viktig for  immunforsvaret, huden og celledelingen, sier Ohlsson.
Sink finnes i valnøtter, reker, kikerter og yougurt.

Negler
- Vitamin B er en stor gruppe vitaminer som inngår i basen for negler, sier  Ohlsson.
De fleste får i seg tilstrekkelig med vitamin B om de spiser et variert kosthold.

- Det skal veldig mye til å få dårlige negler på grunn av for lite B-vitamin, selv om det er en standhaftig forestilling blant folk, sier Arsky. Hun forklarer at det samme gjelder for jern.

- Det skal være veldig alvorlig jernmangel med anemi for at det skal slå seg på neglene. Og det er heldigvis ikke vanlig, Har du mistanke om jernmangel med anemi, sjekk jernstatus hos legen før du starter med jerntilskudd, og da blir neglene bra igjen, sier hun.
Ifølge professor i dermatologi og forfatter av fagboka Nutrition for healthy skin, tyske Jean Krutman, vil mangel på selen gi en hvit misfarging på neglen.

Gode kilder til selen er paranøtter, tunfisk, reker, solsikkefrø, fullkornprodukter, østers, flyndre, cashewnøtter, valnøtter, hvitløk og ris.
Anbefalt daglig inntak er ifølge universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås 40 mikrogram/dag for kvinner og 50 mikrogram/dag for menn. Dette kan dekkes ved å spise for eksempel 4-5 paranøtter.

De hvite flekkene som dukker opp på neglene er noe de fleste har hatt, og kanskje fått beskjed om skyldes kalium- eller kalsiummangel. Arsky kan avlive også denne myten.

- Kalsium har ikke noe med saken å gjøre, selv om mange tror det er mangel på kalsium eller B-vitaminer som er årsaken, sier hun.

- De hvite flekkene heter leukonychia på fagspråket, og skyldes trolig skader på negleroten idet neglen dannes. Det tar lang tid fra skaden inntrer, til den syns - så du har nok glemt årsaken, forklarer hun og påpeker at noen også kan få hvite flekker som en allergisk reaksjon på neglelakk eller neglelakkfjerner.

Hår

ERNÆRINGSEKSPERT: Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog i bramat.no.
Foto: Lars Myhren Holand
ERNÆRINGSEKSPERT: Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog i bramat.no. Foto: Lars Myhren Holand Vis mer

- Kostholdet er grunnleggende for en tykk, blank hårmanke. Og på samme måte som huden kan ta skade av ytre forurensing, kan håret det også, sier Arsky.

Hun mener ingen sjampoer i verden kan hjelpe deg med slapt, tørt hår dersom du ikke spiser sunt, drikker nok, er i bevegelse og holder deg unna røyken.

- Styrken til å motstå skadene kommer fra kosten din, sier Arsky. Hun anbefaler de som sliter med tørt og livløst hår å ta en titt på kostholdet sitt.

- Nok grønnsaker, nok frukt, lite sukker og lite usunt fett - men nok av det sunne, for eksempel fra avokado, oliven og nøtter er viktig , sier hun.

- Dropp gatekjøkkenmat og - for all del - kutt røyken. Det tar knekken på enhver hud-, hår- og negledrøm.

- Nøtter og frø gir deg mineraler og en god del proteiner, og velg magre og rene kjøttprodukter for protein og jern, som håret har godt av, sier hun. 

- Drikk mye vann, helst syv til åtte glass om dagen, og inkluder gjerne soya i kostholdet ditt. Det inneholder isoflavoner som kan bedre hårveksten. Bruk soyayoghurt, soyamelk eller tofu, anbefaler hun.

ERNÆRINGSEKSPERT: Lise von Krogh er ernæringsfysiolog. 

 Foto: Aleksander Nordahl
ERNÆRINGSEKSPERT: Lise von Krogh er ernæringsfysiolog. Foto: Aleksander Nordahl Vis mer

- Spis rikelig med frukt, bær, grønnsaker og belgvekster. Det sikrer deg et bredt spekter
av vitaminer og mineraler. Og velg det groveste blant brød- og kornvarer, det øker inntaket av mineraler, forklarer hun.

YNGRE LENGER?: Nøtter er rike på vitamin E som kalles foryngelsesvitaminet fordi de beskytter cellene i huden fra å harskne. Foto: Colourbox
YNGRE LENGER?: Nøtter er rike på vitamin E som kalles foryngelsesvitaminet fordi de beskytter cellene i huden fra å harskne. Foto: Colourbox Vis mer