Stadig flere av oss legger penger i dette

Gode tider for dem som driver med naturbasert reiseliv.

AKTIV FERIE: Mange av oss ønsker oss mer heftige opplevelser enn bare å bruke beina. Rafting har fått konkurranse av mange andre aktiviteter de siste åra, men har sin egen appell for den som liker action. Her illustrasjonsbilde fra Sjoa med guidene Caleb Lane (t.v) og Michael Prosser. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
AKTIV FERIE: Mange av oss ønsker oss mer heftige opplevelser enn bare å bruke beina. Rafting har fått konkurranse av mange andre aktiviteter de siste åra, men har sin egen appell for den som liker action. Her illustrasjonsbilde fra Sjoa med guidene Caleb Lane (t.v) og Michael Prosser. Foto: THOMAS RASMUS SKAUGVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Rafting, fisking, kajakk eller en luftig tur i zipliner? Stadig flere av feriepengene våre legges i heftige naturopplevelser.

Og dette er bare begynnelsen, vi vil ha mer, viser en ny undersøkelse.

Mens andre deler av reiselivet sliter, regner tre av fire norske naturbaserte reiselivsbedrifterr med å øke framover.

SYKKELTUR:  Sykkelen blir mer og mer populær over hele verden. Også her i Norge søker vi naturopplevelser på sykkel i økende grad. Illustrasjonbilde fra Rallarvegen. Foto: SCANPIX
SYKKELTUR: Sykkelen blir mer og mer populær over hele verden. Også her i Norge søker vi naturopplevelser på sykkel i økende grad. Illustrasjonbilde fra Rallarvegen. Foto: SCANPIX Vis mer

Optimismen er stor blant disse bedriftene. Det viser en undersøkelse fra Universitet for miljø- og biovitenskap (UMB), gjengitt i Travel News.

- Nesten halvparten av dem har økt lønnsomheten de siste tre åra, opplyser Stian Stensland ved UMB - leder av forskningsprosjektet «Naturbasert reiseliv- bedrifter, kompetanse og rekruttering».

Friskt pust Den prestisjefylte Reiselivsprisen har de siste årene nettopp gått til opplevelsesbaserte bedrifter.

De klarer å trekke folk, tenker nytt og er et friskt pust i bransjen.

Fjorårets pris gikk til XXLofoten AS, som har bidratt til å utvikle Lofoten som opplevelsesbasert reisemål hele året. Bedriften tilbyr blant annet havfiske, toppturer, golf og gastronomisk sjømat-workshop.

Den har også arrangert en 3,2 kilometer lang svømmetur langs Lofoten.

Tidligere vinnere av prisen er blant annet det Geilo-baserte Høve Støtt, som med glimt i øyet drar folk ut på alt fra truger til zipline og fisking.

Bedriften er Norges eneste kvalifisert som både Miljøfyrtårn og Norsk Økoturisme-bedrift.

Nisje Forskningsprosjektet tar sikte på å kartlegge denne nisjen og har fått svar fra rundt 700 bedrifter innen naturbaserte aktiviteter.

Alt i alt regner man med at det nå finnes rundt 3000 slike bedrifter i Norge. Noen stor industri er det ikke snakk om.

ILDSJEL: Pål Knutsson Medhus er odelsgutt på Geilo og kreativ leder i opplevelsesarrangøren Høve Støtt, en av bedriftene som gjør det bra innen naturbasert reiseliv. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
ILDSJEL: Pål Knutsson Medhus er odelsgutt på Geilo og kreativ leder i opplevelsesarrangøren Høve Støtt, en av bedriftene som gjør det bra innen naturbasert reiseliv. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN Vis mer

Bedriftene er gjennomgående små, har gjennomsnittsomsetning rundt en million kroner og mange har også annen lønns- eller næringsinntekt.

- Nettopp dette gjør at de ikke kommer med i reiselivsstatistikken, og at det har vært liten kunnskap om resultatnivået, utvikling og omfang, sier Stensland.

Idealister Mye tyder på at bedriftene er grønne tvers gjennom, det vil si de ledes av ildsjeler som ønsker å dele av egne erfaringer.

- De fleste bedriftene oppgir at bærekraft og livsstil er viktigere målsetninger enn inntekt, forteller Ida Grubben ved masterprogrammet naturbasert reiseliv, en av UMB-studentene som har skrevet sin masteroppgave i prosjektet.