PÅ SINGELTUR: Siv Norheim (26) dro på organisert singeltur til Nepal og India. Her fra en fjelltur i nærheten av Pokhara i Nepal. Foto: PRIVAT
PÅ SINGELTUR: Siv Norheim (26) dro på organisert singeltur til Nepal og India. Her fra en fjelltur i nærheten av Pokhara i Nepal. Foto: PRIVATVis mer

Stadig flere gjør som Siv (26) og reiser alene

Ny reisetrend.

(Dagbladet): - Jeg hadde to uker fri fra lærerskolen, og tenkte det ville være fint å bruke dem på å reise. Men det ble kort varsel for andre å bli med, både i forhold til økonomi og å få fri, sier Siv Norheim (26) til Dagbladet.

Løsningen ble en organisert singeltur med reisebyrået Carpe Diem til India og Nepal med 20 andre.

Stadig flere nordmenn gjør som 26-åringen og velger å reise på egenhånd.

FROKOST I HØYDEN: Line Birgitte Holsen (47) spiser frokost 2400 meter over havet i Nagarkot i Nepal, etter å ha sett solen stå opp over Himalaya. Foto: PRIVAT
FROKOST I HØYDEN: Line Birgitte Holsen (47) spiser frokost 2400 meter over havet i Nagarkot i Nepal, etter å ha sett solen stå opp over Himalaya. Foto: PRIVAT Vis mer

Enten helt alene eller på organiserte turer sammen med andre de på forhånd ikke kjenner.

Marked i vekst Sjefen for reisebyrået Jomfrureiser, Charlitte Ehde-Eliassen, har opplevd en enorm vekst i singelmarkedet siden hun startet for 20 år siden.

Jomfrureisers turer er bare for kvinner. Årlig sender Ehde-Eliassen avgårde nærmere 4000 jenter på tur.

- Jeg startet med én reise i året. Så vokste det raskt. Nå arrangerer vi 105 turer i året, forteller hun.

Hittil i år har selskapet hatt en økning på 24 prosent i antall reisende.

70 prosent av dem som reiser med selskapet er single, anslår Ehde-Eliassen.

- Mange blir gode venner underveis, og reiser sammen på turer senere, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bedre økonomi Singelreisebyrået Carpe Diem, der også menn er velkomne, har nærmest doblet antall reisende de siste tre årene.

Veksten er størst i aldersgruppen 40 pluss.

- Her dreier det seg gjerne om personer som i stor grad har prioritert andre ting tidligere i livet, sier selskapets daglig leder, Gro Husmo og utdyper:

-  Ikke bare er det flere single. Folk blir også tøffere og får et større behov for å realisere drømmene sine. Det er mer fokus på reise i ulike magasiner og folk har fått bedre økonomi.

Yngste deltaker -  Det er ikke vanlig for folk på min alder å reise på den type turer, og jeg reiste ikke først og fremst for å skaffe meg nye venner, forteller Siv Norheim.

TAJ MAHAL: Line Birgitte Holsen foran Taj Mahal i Agra i India. Foto: PRIVAT
TAJ MAHAL: Line Birgitte Holsen foran Taj Mahal i Agra i India. Foto: PRIVAT Vis mer

26-åringen delte rom med ei dame på 35 år, og resten av reisefølget var fra 45 år og oppover. De fleste var kvinner.

Vennskapene hun etablerte på turen tror hun vil vare lenge:

- Vi ble fort kjent. Folk tar lettere kontakt enn når man reiser parvis, og samholdet ble sterkt. Det var en trygg setting der vi passet på hverandre, og ingen ble gående for seg selv. Jeg følte ikke at jeg reiste alene.

Det gjorde heller ikke Line Birgitte Holsen (47) som kom hjem fra en tilsvarende singelreise til India og Nepal for noen uker siden.

- Jeg har litt problemer med å kalle det singeltur. Det er en av de mest sosiale turene jeg har vært med på, sier Holsen.

Ingen sjekketur En tematur Holsen deltok på sammen med ei venninne på den transsibirske jernbanen for noen år siden, åpnet også øynene for arrangerte turer.

- De som bruker tiden på slike turer er gjerne interesserte, åpne og resurssterke mennesker, som også ønsker å bli kjent med andre, sier Holsen.

PARAGLIDING: Siv Norheim fikk prøve paragliding i Pokhara i Nepal. Foto: PRIVAT
PARAGLIDING: Siv Norheim fikk prøve paragliding i Pokhara i Nepal. Foto: PRIVAT Vis mer

- Jeg tror mange har fordommer og kvaler for slike turer. Men det var bare kjekt. Du får reise dit du vil, men du reiser ikke helt alene. Det er heller ingen sjekketur, sier hun.

Selv delte Holsen rom med ei hun ikke kjente fra før, det angrer hun ikke på.  Hun anbefaler likevel at man på forhånd tenker gjennom om man ønsker å ha en romkamerat.

- Går man ikke overens kan det ødelegge turen, mener hun.
  Les mer om å reise alene: • Backpackerens beste reisetips
Råd fra Dagbladet reisejournalist Kirsten M. Buzzi