Cruiseferie

Stadig flere vil på cruise. Men næringa slåss fortsatt mot inngrodde fordommer

Vil fjerne mytene om dresskode og gamlinger.

FERIEDRØMMEN: Undersøkelser viser at svært mange nordmenn ønsker å reise på cruise en eller annen gang. Men usikkerheten rundt hva en slik ferieform egentlig innebærer, er fortsatt stor. Foto: RCCL
FERIEDRØMMEN: Undersøkelser viser at svært mange nordmenn ønsker å reise på cruise en eller annen gang. Men usikkerheten rundt hva en slik ferieform egentlig innebærer, er fortsatt stor. Foto: RCCL Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Nordmenn cruiser som aldri før. Og i takt med at interessen for denne ferieformen er stigende, satser både cruisenæringen selv, og byråene som selger produktene deres, mer og mer på det norske markedet.

- Vi har opplevd en form for cruise-boom de siste åra. Og det er ingen hemmelighet at dette er et produkt vi satser på framover, sier Tonje Løkaas Fossum.

Hun er markeds- og kommunikasjonssjef i Ving Norge, og har nettopp gjennomført en markedsundersøkelse blant sine kunder om nettopp cruise.

Stort potensial

Etter å ha analysert resultatene, er hun ikke i tvil om at cruise er en ferieform med et enormt potensial i det norske markedet.

Det samsvarer greit med cruise-bransjens egne beregninger. De kalkulerer med en årlig passasjervekst på fem prosent de kommende ti årene.

- Vi fikk over 12 000 svar på spørsmålene våre, sier Løkaas Fossum, og viser til disse hovedfunnene:

  • Åtte av ti av de spurte har aldri vært på cruise.
  • 81 prosent av dem som aldri har vært på cruise, kunne tenke seg en cruiseferie utenfor Norden.

- Interessen er med andre ord svært stor, men svarene vi fikk inn avdekker også stor usikkerhet rundt. Mange føler seg usikre på hva et cruise egentlig innebærer, hvordan de bestiller, hvor dyrt det er og om det virkelig passer for dem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer