FERIEDRØMMEN: Undersøkelser viser at svært mange nordmenn ønsker å reise på cruise en eller annen gang. Men usikkerheten rundt hva en slik ferieform egentlig innebærer, er fortsatt stor. Foto: RCCL
FERIEDRØMMEN: Undersøkelser viser at svært mange nordmenn ønsker å reise på cruise en eller annen gang. Men usikkerheten rundt hva en slik ferieform egentlig innebærer, er fortsatt stor. Foto: RCCLVis mer

Cruiseferie

Stadig flere vil på cruise. Men næringa slåss fortsatt mot inngrodde fordommer

Vil fjerne mytene om dresskode og gamlinger.

Nordmenn cruiser som aldri før. Og i takt med at interessen for denne ferieformen er stigende, satser både cruisenæringen selv, og byråene som selger produktene deres, mer og mer på det norske markedet.

- Vi har opplevd en form for cruise-boom de siste åra. Og det er ingen hemmelighet at dette er et produkt vi satser på framover, sier Tonje Løkaas Fossum.

Hun er markeds- og kommunikasjonssjef i Ving Norge, og har nettopp gjennomført en markedsundersøkelse blant sine kunder om nettopp cruise.

Stort potensial

FLYTENDE HOTELL: Åtte av ti nordmenn som aldri har vært på cruise, vurderer muligheten viser en stor undersøkelse Ving har gjennomført. De norske turoperatørene satser på cruise som aldri før. Foto: RCCL Vis mer

Etter å ha analysert resultatene, er hun ikke i tvil om at cruise er en ferieform med et enormt potensial i det norske markedet.

Det samsvarer greit med cruise-bransjens egne beregninger. De kalkulerer med en årlig passasjervekst på fem prosent de kommende ti årene.

- Vi fikk over 12 000 svar på spørsmålene våre, sier Løkaas Fossum, og viser til disse hovedfunnene:

  • Åtte av ti av de spurte har aldri vært på cruise.
  • 81 prosent av dem som aldri har vært på cruise, kunne tenke seg en cruiseferie utenfor Norden.

- Interessen er med andre ord svært stor, men svarene vi fikk inn avdekker også stor usikkerhet rundt. Mange føler seg usikre på hva et cruise egentlig innebærer, hvordan de bestiller, hvor dyrt det er og om det virkelig passer for dem.

- Her har vi, og ikke minst cruiserederiene en stor jobb å gjøre. Det er mange myter knyttet til cruise, og de er godt forankret hos mange, sier Løkaas Fossum til Dagbladet.

Miljøkritikk

Cruisebransjen har møtt mye kritikk de siste åra. Inn med de gigantiske skipene kommer tusenvis av mennesker på én gang og etterlater seg også mye forurensing. I tillegg får turistene om bord kritikk for å legge igjen lite penger i havnene de faktisk besøker.

Cruisenæringen sjøl hevder de tar miljøspørsmålene på alvor. De neste generasjoners cruiseskip som er i bestilling skal ha en langt mer miljøvennlig profil. Det er for eksempel planer om helelektrifiserte båter med plass til 4000 passasjerer.

- Vi tar selvsagt miljøutfordringer på alvor, sier Simen Opsahl, salgssjef i Royal Caribbean Cruises, til Dagbladet.

Til kamp mot fordommene
Ifølge undersøkelsen har en del potensielle cruiseturister et inntrykk av at et cruise er for formelt og snobbete, at det er dyrt, at de er redd for skjulte utgifter, at det er trangt, at det er mye køståing og at det kan bli kjedelig å være om bord i en båt i så mange dager.

- Jeg har vært i bransjen i 20 år, og registrerer jo at vi fortsatt sliter litt med disse oppfatningene. Da jeg begynte, var det kanskje på denne måten. Det er det ikke lenger, produktet har endret seg drastisk, sier Simen Opsahl som er salgssjef for Norden i Royal Caribbean Cruises, det eneste store cruiseselskapet med eget kontor i Norge.

AKTIVITETER: Cruise-bransjen jobber hardt for å gjøre cruise-ferie mer folkelig. Blant annet ved å promotere alle aktivitetene du kan være med på ombord i skipene, som her på Quantum of the Seas. Foto: RCCL Vis mer

- I dag kan du være med på et 14 dagers cruise uten å ta av deg kortbuksa om du ønsker det. Riktignok finnes det fortsatt noen restauranter på noen skip hvor man skifter til middag og har fast spisetid - noe enkelte kunder faktisk setter pris på - men stort sett er det hele uformelt og casual.

- På de største skipene våre har vi dessuten 26 restauranter, det finnes noe for enhver smak, sier Opsahl, som ser at bransjen har en jobb å gjøre med å folkeliggjøre cruise-produktet.

- Vi har jobbet med det i årevis, men har fortsatt en vei å gå, sier han.

Stadig yngre kunder

Opsahl sier at Norge, som på tross av folketallet er Nordens største cruise-marked er et både spennende og også viktig marked for gigantrederiet RCL.

- Samarbeidet vårt med turoperatørene, som Ving, er spennende. De har gjort en god jobb med å forenkle prosedyrene rundt bestilling og gjøre det mer tydelig for kundene hva de får for summen de betaler.

- Mange er skeptiske til skjulte kostnader, blant annet at det forventes rikelig med tipsing?

ØKENDE MARKED: I år reiser omlag 25 millioner mennesker på cruise. Om ti år tror bransjen tallet er 38 millioner. Trenden gjelder også for noedmenn. Flere og flere lar seg friste av de luksuriøse «flytende hotellene». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

- Jo, men slik er det ikke. Kjøper man en pakke med alt inkludert, er det nettopp det man får.

- Noen tror fortsatt at cruise bare er for pensjonister?

- Gjennomsnittsalderen vår på cruise i Middelhavet om sommeren er 37 år. Det samme gjelder cruisene i Karibia vinterstid. Cruise-turistene er i alle aldre og aktivitetstilbudene på skipene har endret seg enorm de siste årene. Du finner ikke serviett-brettekurs og leksjoner i wienervals lenger.

Skifter mening

Undersøkelsen Ving har gjennomført viser også at mange skifter oppfatning om cruiseferie etter selv å ha deltatt på en.

- Ikke minst ser vi at andelen som oppfatter et cruise som svært kostbart er langt lavere blant dem som har vært ute og seilt enn hos dem som sier de er interessert. Det er spennende, sier Tonje Løkaas Fossum i Ving.

Undersøkelsen viser også at Karibia og Middelhavet er de soleklare førstevalgene blant potensielle cruiseturister, og at det er ønsket om å oppleve et nytt sted omtrent hver dag mens man bor på det samme bekvemme «hotellet» hele tiden, som lokker mest.