FØRSTE NORDMANN: I august legger Jan Eirik Breen (60) fra Siggerud i Akershus ut på sin livs seilas. Når den selvbygde skøyta Leviata forlater Plymouth i Sør-England, skal ikke Breen gå i land på ti måneder. Begge foto: PRIVAT
FØRSTE NORDMANN: I august legger Jan Eirik Breen (60) fra Siggerud i Akershus ut på sin livs seilas. Når den selvbygde skøyta Leviata forlater Plymouth i Sør-England, skal ikke Breen gå i land på ti måneder. Begge foto: PRIVATVis mer

Startet å bygge skøyta for over 30 år siden: Skal bli første nordmann som seiler alene rundt jorda uten å gå i land

- Den største utfordringa blir å være alene så lenge.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I august legger Jan Eirik Breen (60) fra Siggerud i Akershus ut på sin livs seilas, i ordets rette forstand.

Når den selvbygde skøyta Leviata forlater Plymouth i Sør-England, skal ikke Breen gå i land på ti måneder.

FØRSTEMANN: Med skuta Leviata er Jan Eirik Breens mål å bli den første nordmann som seiler jorda rundt alene, uten å gå i land underveis. Foto: PRIVAT
FØRSTEMANN: Med skuta Leviata er Jan Eirik Breens mål å bli den første nordmann som seiler jorda rundt alene, uten å gå i land underveis. Foto: PRIVAT Vis mer

Målet er å bli den første nordmann som seiler jorda rundt alene uten å gå i land underveis.

Siden 1968 har rundt 100 personer gjennomført en slik seilas.

- En danske og en islending har gjort det, men merkelig nok ingen nordmann og heller ingen svensker, sier 60-åringen til Dagbladet.

En gammel drøm Eventyret startet egentlig allerede i 1981, da Breen begynte på sitt til nå evige båtbyggeprosjekt.

TURSKUTE: Med Leviata har Breen seilt hele Norskekysten, rundt Svalbard, Shetland og Orkenøyene. Foto: PRIVAT
TURSKUTE: Med Leviata har Breen seilt hele Norskekysten, rundt Svalbard, Shetland og Orkenøyene. Foto: PRIVAT Vis mer

- Da jeg startet byggingen av Leviata leste jeg samtidig «The Long Way» av Bernard Moitessier.

Historien om verdens første jorda rundt-seilas, The Sunday Times Golden Globe Race, fikk Breen til å begynne å drømme.

- Men jeg er en nokså jordnær type, så jeg tenkte vel at det aldri blir noe av, sier han.

Samler inn penger - For fem år siden hadde jeg ikke tenkt dette ville la seg gjennomføre, sier han.

TI MÅNEDER: Turen fra Plymouth i England, til Kapp Verde, der han følger passaten til Sør-Amerika. Fra Brasil seiler han sørøstover igjen og runder Sør-Afrika ved Kapp det gode håp. Herfra følger han vinden til Australia, New Zealand, Antarktis, Sør-Amerika ved Kapp horn, opp til Falklandsøyene og over Atlanterhavet hjem igjen. Foto: PRIVAT
TI MÅNEDER: Turen fra Plymouth i England, til Kapp Verde, der han følger passaten til Sør-Amerika. Fra Brasil seiler han sørøstover igjen og runder Sør-Afrika ved Kapp det gode håp. Herfra følger han vinden til Australia, New Zealand, Antarktis, Sør-Amerika ved Kapp horn, opp til Falklandsøyene og over Atlanterhavet hjem igjen. Foto: PRIVAT Vis mer

Et veldedighetsprosjekt var det som skulle til for å gi drømmen vind i seilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For noen år siden startet et vennepar av Breen den uavhengige stiftelsen Gamalakhestiftelsens Utdanningsfond (GDCS), som skal hjelpe ungdom med støtte til utdanning, og etablering og ledelse bedrifter i Gamalakh nordøst for Cape Town i Sør-Afrika.

For å hjelpe, håper Breen nemlig å samle inn en million kroner til stiftelsen i forbindelse med sin seilas.

VENTER HJEMME: Jan Eirik Breen og kona Elisabet Beckstrøm Breen har vært gift i 35 år. Hun følger med på jorda rundt-reisen hjemmefra. Her er de to på Galapagos i 2009. Foto: PRIVAT
VENTER HJEMME: Jan Eirik Breen og kona Elisabet Beckstrøm Breen har vært gift i 35 år. Hun følger med på jorda rundt-reisen hjemmefra. Her er de to på Galapagos i 2009. Foto: PRIVAT Vis mer

- Nå har prosjektet blitt til noe større enn å bare reise jorda rundt, sier eventyreren.

Så langt har han klart å få med over 100 privatpersoner og noen få bedrifter, som betaler et avtalt beløp for hver nautisk mil Leviata seiler rundt jorda. Hver øre går uavkortet til fondet.

Byggeprosjekt Først var Leviata motorbåt, så fikk den seil, og fortsatt er det stadige utbedringer:

- Jada, og det er det fortsatt. Jeg begynte å bygge Leviata i 1981, og den ble sjøsatt i 1989. Siden da har jeg seilt hver sommer.

ALENE PÅ HAVET: - Den største utfordringa blir å være alene så lenge, sier Jan Eirik Breen. Foto: PRIVAT
ALENE PÅ HAVET: - Den største utfordringa blir å være alene så lenge, sier Jan Eirik Breen. Foto: PRIVAT Vis mer

Skuta som skal frakte Breen jorda rundt er 40 fot og veier 25 tonn, så det skal være plass til både kapteinen selv og mat og annet utstyr.

- Den tåler en del, så det er ikke det jeg er mest bekymra for, sier skipperen.

- Den største utfordringa blir å være alene så lenge. Jeg har vært ute i 14 dager, men dette blir noe helt annet. Søvn er jeg også spent på. Det å tørre å sove, og å sove godt.

Ikke førstereis Noen førstereis er det ikke snakk om. Med Leviata har Breen seilt hele Norskekysten, rundt Svalbard, Shetland og Orkenøyene.

SELVBYGD: Først var Leviata motorbåt, så fikk den seil, og fortsatt er det stadige utbedringer: - Jada, og det er det fortsatt. Jeg begynte å bygge Leviata i 1981, og den ble sjøsatt i 1989. Siden da har jeg seilt hver sommer, sier Jan Eirik Breen. Foto: PRIVAT
SELVBYGD: Først var Leviata motorbåt, så fikk den seil, og fortsatt er det stadige utbedringer: - Jada, og det er det fortsatt. Jeg begynte å bygge Leviata i 1981, og den ble sjøsatt i 1989. Siden da har jeg seilt hver sommer, sier Jan Eirik Breen. Foto: PRIVAT Vis mer

Han har også seilt med andre båter over Atlanterhavet, og også fra Panama, Cocos Island og Galapagos, men aldri alene.

Turen han legger opp til nå kan med andre ord ikke sammenliknes:

I de ti månedene går turen fra Plymouth til Kapp Verde, der han følger passaten til Sør-Amerika. Fra Brasil seiler han sørøstover igjen og runder Sør-Afrika ved Kapp det gode håp.

GODE RUTINER: Den største risikoen er å skade seg, så Breen sier han må innarbeide gode rutiner, og være forutseende på hva som kan skje. Foto: PRIVAT
GODE RUTINER: Den største risikoen er å skade seg, så Breen sier han må innarbeide gode rutiner, og være forutseende på hva som kan skje. Foto: PRIVAT Vis mer

Herfra følger han vinden til Australia, New Zealand, Antarktis, Sør-Amerika ved Kapp horn, opp til Falklandsøyene og over Atlanterhavet hjem igjen.

Utholdenhetsprøve Med en snittfart på fire knop, blir dette en utholdenhetsprøve.

- Jeg er tømrer til daglig, og ikke redd for fysikken. Du må ha god helse og mental utholdenhet for å gjennomføre en slik reise. Den største risikoen er å skade seg, så jeg må innarbeide gode rutiner, og være forutseende på hva som kan skje.

Via hjemmesiden leviata.no, skal du hele tiden kunne følge hvor båten er på kartet. Han vil også kunne svare på spørsmål på sms underveis via satellitt.

- En løsning med overføring av bilder og film gjenstår, og jeg drømmer også om å kunne sende levende bilder direkte, sier Breen.

Følger med hjemme Mens Breen er på havet, følger kona og de tre ungene spent med hjemme på Siggerud. De er litt delt i synet på jorda rundt-reisen: Et år er lenge, men de forstår også utfartstrangen:

- Kona og jeg har vært gift i 35 år, og tåler å være borte fra hverandre. Ungene sier at «Pappa må vel gjøre sånt om han skal være lykkelig», ler jordomseileren.

- Nå gleder jeg meg veldig til å være på havet. Det er et sånt sug, det å komme ut og være fri fra daglige rutiner. Den friheten gleder jeg meg veldig til.