FIN UANSETT FØRE: Trygge veiegenskaper og god komfort selv om veien blir glatt og humpete. Det er to av Ford Mondeos store fortrinn. FOTO: Terje Bjørnsen
FIN UANSETT FØRE: Trygge veiegenskaper og god komfort selv om veien blir glatt og humpete. Det er to av Ford Mondeos store fortrinn. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

Stasjonsvogn slik nordmenn vil ha den

Når ikke motorkravet er viktigst.

1,6-liters dieselmotorer er blitt et meget populært valg også i større familiebiler. Takket være moderat effekt blir bilene langt rimeligere enn med toliters diesel.

Også Ford Mondeo har nå fått en 1,6-liters dieselmotor på 115 hk under panseret.

Det gjør bilen snaut 50 000 kroner rimeligere enn med toliter på 140 hk. Hvordan den store og rommelige bestselgeren med liten motor gjør det i vår test kan du lese her.

Kjøreegenskaper: 6 Ford Mondeo har lenge vært blant våre kjørefavoritter i familiebilklassen. Og det endrer seg ikke selv med liten motor under panseret.

Fortsatt kjennes Mondeo som en stor, tung og stødig bil på veien. Den er sikkerheten selv, og finner tross vanskelig vinterføre aldri på krumspring som får pulsen til å øke.

Sant å si er den ganske sportslig sammenlignet med mange konkurrenter, og det er bare i byen eller ved trange parkeringsmanøvre at du kjenner størrelsen som en negativ faktor.

Motor: 5 Allbruksmotoren til Ford, Volvo, Citroën og Peugeot gjør en fin figur også i Ford Mondeo. Selv om den tekniske basisen er lik, er det detaljforskjeller i effektuttak og karakter mellom merker og modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LUKSUS: Vår Premiumversjon hadde enda litt ekstra utstyr på toppen. Da blir Mondeo dyr, men også lekker innvendig. FOTO: Petter Handeland
LUKSUS: Vår Premiumversjon hadde enda litt ekstra utstyr på toppen. Da blir Mondeo dyr, men også lekker innvendig. FOTO: Petter Handeland Vis mer

I Ford Mondeo yter motoren 115 hk ved 4000 o/m og har et dreiemoment på 270 Nm ved 1750 Nm. Sekstrinns manuell girkasse med riktig girutveksling sørger for at du alltid har et korrekt gir under norske kjøreforhold.

Den er på ballen straks du rører på høyrefoten, noe som gjør at den føles pigg i vanlig trafikk. I tillegg går den pent og føles ikke på noe tidspunkt dieselslitsom i ørene.

Ytelser: 3 Med jevn og solid kraftutvikling, føles Ford Mondeo 1,6 TDCi helt greit motorisert. Men de gangene du tramper foten helt i gulvet for å hente frem ekstra fartsressurser, blir du smertelig klar over at dette ikke er noen toliter.

I selskap med andre familiebiler med tilsvarende motorisering gjør Mondeo en grei figur. Men når vi ser på akselerasjonsmålingene, viser tallene at det reelt sett går forholdsvis smått.

Beste forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t får du i 3. gir med 7,9 sekunder. En tilsvarende bil med to liters dieselmotor klarer det samme rundt 1,5 sekunder raskere, og vi kan love at det merkes.

At du kjenner lite til effektmankoen i daglig kjøring kommer av at bilen gjør et bedre inntrykk ved mellomakselerasjon i 4. og 5. gir. Dermed er forskjellen i krefter tydeligst når det virkelig haster.

Eksteriør: 4 Ford Mondeo vil vel neppe gå inn i historien som vakker og formfullendt.

Det er likevel ikke mange elementer som virker malplassert, kanskje med unntak av de nye LED-kjørelysene.

Ford har heller ikke gjort noe forsøk på optiske triks for å skjule at Mondeo er stor.

Vår svarte bil med kromelementer i front, rundt sideruter og ikke minst de kraftige blanke takrailene er med på å understreke solide dimensjoner.

Interiør: 5 Ford Mondeo er en av de rommeligste familiebilene på markedet. Ikke bare når vi strekker målebåndet, men også i praksis er stasjonsvognsmodellen en av de største bilene i denne prisklassen.

Selv med personer på 185-190 cm foran, kan du fortsatt ha voksne mennesker i baksetet uten at det blir kompromisser i sittekomfort.

Benplassen gir også godt monn for barneseter - det skal gå greit å få plass til tre barneseter i bredden.

Interiørkvaliteten er blitt bedre med årene, særlig i de dyrere utstyrsversjonene er omgivelsene elegante.

Testerne er mer delt i sitt syn på dashbord og utforming av betjeningen. Noen synes det fungerer bra, mens andre ikke liker designet og føler at multimedieskjermen i midtkonsollen er for komplisert.

Komfort: 5 God totalkomfort er et av de sterkeste kortene for Mondeo. Den kan skilte med utmerket fjæring, lavt støynivå samt gode seter og sittestilling.

Spesielt på dårlig vei merkes et velavstemt hjuloppheng svært godt, og i direkte sammenligningen med en del av de hardeste konkurrentene viser Mondeo styrke på dette området.

I likhet med andre av bestselgerne i klassen er Mondeo godt støyisolert. Vår testbil hadde en utstyrspakke med sportsseter, noe som etter vår mening bedrer sittekomforten og er greit å ta med seg om du kjører langturer.

Sikkerhet: 5 Ford Mondeo ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da den kom med dagens karosseriformer i 2007.

Resultatet var godt: Fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

FIN UANSETT FØRE: Trygge veiegenskaper og god komfort selv om veien blir glatt og humpete. Det er to av Ford Mondeos store fortrinn. Terje Bjørnsen
FIN UANSETT FØRE: Trygge veiegenskaper og god komfort selv om veien blir glatt og humpete. Det er to av Ford Mondeos store fortrinn. Terje Bjørnsen Vis mer

ESP-systemet fungerer fint på vinterføre og har en passe balanse mellom å tillate et visst slipp og stramme inn på tøylene før det kjennes utrygt.

Pris/utstyr: 5 Stasjonsvognsutgaven av Mondeo med 1,6-liters dieselmotor koster fra drøyt 300 000 kroner.

Vår testbil var overdådig utstyrt og viser at selv en vanlig familiebil med minimotor kan dra seg mot 400 000 kroner i totalpris.

Uansett er det fullt mulig å få seg en godt utstyrt versjon til under 350 000 kroner. Denne versjonen av Mondeo ser ut til å holde seg greit i pris som bruktbil.

Miljø: 4 Ford oppgir at Ford Mondeo stasjonsvogn skal bruke 0,47 l/mil og slippe ut 125 gram CO2 per kilometer ifølge normforbruket i EU-miks.

På norske vinterveier er vi godt unna et slikt resultat, og havner på 0,65 liter per mil på vår faste testrunde. Det er noe mer enn de beste konkurrentene med tilsvarende motorstyrke.

Det er tydelig at 1,6-literen må anstrenge seg mer enn Mondeo med toliters dieselmotor som brukte omtrent det samme da vi testet den i januar 2011.

Konklusjon: 5 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ford Mondeo er vår favoritt blant familiebilene med liten dieselmotor. Den har utmerkede veiegenskaper og flott komfort.

I tillegg er den rommelig og koster ikke skjorta selv om du laster opp med litt nyttig utstyr.

Selv om 1,6-liters motoren ikke gir noe overskudd, fungerer den til normal kjøring og er et av de beste alternativene om liten dieselmotor i stor familiebil er ditt førstevalg.

Les mer Alle Ford Mondeo vi har testet
Slik kjøper du brukt Ford Mondeo
De 10 beste stasjonsvognene 2011

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

BRA BAK: God benplass og god bredde også i skulder- og hodehøyde gjør Mondeo egnet for familier med stort plassbehov. FOTO:  Petter Handeland
BRA BAK: God benplass og god bredde også i skulder- og hodehøyde gjør Mondeo egnet for familier med stort plassbehov. FOTO: Petter Handeland Vis mer
LANGT: Ford Mondeo er en lang bil. Det viser seg i bagasjerommet der det er plass til mye både i lengde og bredde. FOTO: Petter Handeland
LANGT: Ford Mondeo er en lang bil. Det viser seg i bagasjerommet der det er plass til mye både i lengde og bredde. FOTO: Petter Handeland Vis mer