ROBUST: En brukt Subaru Legacy eller Outback kan skilte med firehjulsdrift og solid teknikk. Er du ute etter en bil som tåler litt mer enn en vanlig stasjonsvogn, kan en brukt Subaru Outback være et godt valg. FOTO: Terje Bjørnsen
ROBUST: En brukt Subaru Legacy eller Outback kan skilte med firehjulsdrift og solid teknikk. Er du ute etter en bil som tåler litt mer enn en vanlig stasjonsvogn, kan en brukt Subaru Outback være et godt valg. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

Stasjonsvogna med SUV-krefter

Subaru Legacy eller Outback er svært solide bruktkjøp. Her er forklaringen.

Vanlig stasjonsvogn, eller høyreist crossover - begge med firehjulsdrift. Valget er ditt, og skal man tro historikk for Subaru Legacy og Outback, skal det være et ganske trygt bruktbilkjøp i tillegg.

Subaru er kjent for sine teknisk solide, men ikke altfor spennende biler. Subaru Legacy og den litt mer høyreise versjonen Outback har vært stammen i modellutvalget, og er både attraktiv og tallrik på bruktmarkedet. Her ser vi nærmere på modellversjonen som ble levert som årsmodell 2004 til 2009.

Like, men ulike Til glede for norske bilkjøpere har alle Subaru Legacy og Subaru Outback permanent firehjulsdrift som standard. I praksis er de to bilene like, men Outback er med sin bakkeklaring på 19 cm (15 cm på Legacy) en høyreist, litt røffere stasjonsvogn i samme gate som Audi Allroad, Volvo XC70 og Skoda Octavia Scout.

Dermed gir Subaru Outback mange av fordelene til en SUV uten at man må slite med høyt tyngdepunkt og ekstra tyngde og høyde på bilen. Subaru Outback har bare vært levert som stasjonsvogn, mens Subaru Legacy også ble levert som sedan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru Outback og Legacy har et fint firehjulstrekksystem som gir herlig og trygg stabilitet og svært godt veigrep uansett underlag. De er komfortabelt satt opp, men nummen styring trekker noe ned. Bilene er ikke sportslig på noen måte, mer behagelige turkamerater på så vel godt som dårlig underlag.

Det er ikke stor forskjell på Legacy og Outback ute på veien, men våre tidligere tester av disse bilene, viser at Outback virker litt mer komfortabel og bedagelig, mens Legacy har mer sportslige og direkte egenskaper, selv om den ikke helt matcher for eksempel Ford Mondeo av samme årgang.

Boksermotor har sine fordeler Subaru er herlig sære når det kommer til motorer. Her er det boksermotorer som gjelder, og det har sine fordeler: Det at sylindrene ligger, gjør at tyngdepunktet holdes lavt. Motoren blir riktignok bred, men så lenge man har plass til den, spiller jo det ingen trille.

LIKE: Subaru Legacy deler grunnkonstruksjon med Outback, men er forskjellig bl.a. på standardmotor og -utstyr. FOTO: Terje Bjørnsen
LIKE: Subaru Legacy deler grunnkonstruksjon med Outback, men er forskjellig bl.a. på standardmotor og -utstyr. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Og kanskje enda viktigere med boksermotor: Siden sylindrene ligger i samme plan, har en stempelbevegelse på den ene siden en motsatt bevegelse på den andre. Med andre ord utlikner en boksermotor sine egne vibrasjoner, og er dermed naturlig balansert og trenger verken balanseaksler eller motvekter på veiva.

Fra start som 2004-modell kom Legacy med 2,0-liters bensinmotor på 138 hk, mens Outback som standard hadde 2,5-liters bensinmotor på 165 hk. I tillegg kunne Legacy også leveres med 2,5-literen, mens begge også kunne utstyres med den seks-sylindrete boksermotoren med tre liters sylindervolum. Det er imidlertid de to førstnevnte standardvariantene som utgjør volumet på bruktmarkedet.

Forbedringer underveis Det skjedde noen viktige endringer på motorfronten som en bruktbilkjøper skal være klar over: Til årsmodell 2006 ble det introdusert en ny 2,0-liters bensinmotor med to kamaksler per topplokk i motsetning til tidligere én per topplokk. Det ga en effektøkning til 165 hk.

I 2007 ble det gjort en endring på 2,5-liters versjonen. Man gikk fra vanlig ventilløft, til variabelt ventilløft på én innsugsventil. Effekten forble på 165 hk, men dreiemomentkurven forløp gunstigere.

Det virkelige tidevannsskillet kom i 2008. Da lanserte Subaru verdens første bokserdiesel. To-literen med 150 hk og 350 Nm etablerte seg raskt som en av de absolutt mest kultiverte og kraftfulle dieselmotorer i toliters-klassen. Den bidro også sterkt til å øke populariteten for Legacy og Outback, siden dieselandelen i det norske bilmarkedet var i ferd med å passere 70 % i denne perioden. En langtest av Subaru Outback 2,0 diesel viste at konseptet fungerer flott.

Middels plassforhold Selv om motor og firehjulstrekk er blant plusspunktene, er vi ikke like begeistret for girkassene. Automatversjonen har kun fire gir, i en periode da fem var normalt og flere også fikk sekstrinns automatkasser. Dermed blir det lange sprang og litt vanskelig å utnytte kreftene i bensinmotorene optimalt. Fem-trinns manuell girkasse er alternativet, og eneste mulighet i kombinasjon med dieselmotoren som ikke leveres med automat.

Både Subaru Outback og Legacy er rommelige, men ikke helt på nivå med VW Passat. Sitter det lange personer foran, kan bakseteplassen bli noe snau for voksne. 459 liter bagasjeplass er også hyggelig, men ikke imponerende.

RYDDIG: Instrumentene er enkle, men oversiktlige. FOTO: Terje Bjørnsen
RYDDIG: Instrumentene er enkle, men oversiktlige. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Kvalitetsopplevelsen er svært god; selv om det er en god del hardplast i bilen, og det ikke ser påkostet ut på noen måte - bare enkelt og greit - virker det hele godt sammensatt.

Lite feil Solid teknisk kvalitet er et inntrykk som befester seg når det kommer til det tekniske rundt Subaru Legacy og Outback som bruktbiler. Den norske importøren har ikke registrert spesielle svakheter eller typefeil, men sier at man gjerne kan kontrollere alle åtte drivakselbelgene før et eventuelt kjøp. De forteller også at det finnes oppgradering til motorstyring på to-liters bensin og diesel, men ikke til 2,5-liter bensin.

Også hos det tyske kontrollorganet Dekra gjør Subaru Legacy/Outback et solid inntrykk. Av biler som har gått mellom 50-100 000 km går 80,6 % gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens snittet for klassen er 75,4 %. Kun 4,6 % har betydelige mangler, mot 8,6 % for klassen. Det er omtrent på nivå med Toyota Avensis.

Like positive er ikke britiske What Car og Warranty Direct, som hevder at det har vært tilfelle av problem med varmeapparat/kjølesystem og rapporter om clutch- og girkasseproblemer på senere årsmodeller.

Legacy er klart billigst som brukt På det norske markedet er det per februar 2011 et bra utvalg av biler. Årsmodell 2004-2009 av Legacy er litt vanligere enn Outback, med rundt 60 % av de brukte bilene. Skal du ha en nyere modell med dieselmotor er det imidlertid størst sjanse til å finne en Outback med slik motor.

Siden dieselmotoren kom inn helt mot slutten av livsløpet i denne modellen er det selvsagt bensinmotorene som dominerer i totalbildet, nesten 90 % av bilene på markedet er med bensin, og rundt 75 % av bensinbilene er utstyrt med automat.

Det er solid spredning i markedet, med priser fra rundt 120 000 til i overkant av 500 000 kroner, og kjørelengde på fra snaut 10 000 opp til over 200 000 km.

For ca. 160-200 000 kroner får du tidlige Legacy med under 100 000 km på telleren, mens Outback starter i området 200 000 kroner, men da med godt over 100 000 km. Skal Outback ha gått under 100 000, starter prisene på rundt 260 000 kroner. De relativt få 2008-2009 dieselmodellene av Legacy og Outback beveger seg fra ca. 300-390 000 kroner.

Har du erfaring med Subaru Outback eller Legacy som bruktbil? Del dine erfaringer i kommentarfeltet nederst i artikkelen!

Les mer
Sammenligningstest Volvo XC70 og Subaru Outback 2005

Test Subaru Legacy 2,0 diesel 2008

Test Subaru Outback 2,5 automat 2007

Bruktbilguide Volvo XC70 2001-2007

HØYERE: Litt andre detaljer i Outback-karosseriet og 19 cm bakkeklaring er viktigste utvendige forskjeller fra Legacy. FOTO: Terje Bjørnsen
HØYERE: Litt andre detaljer i Outback-karosseriet og 19 cm bakkeklaring er viktigste utvendige forskjeller fra Legacy. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Store, brukte SUV-modeller

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SNAU PLASS: Med lange personer i førersetet, kan beinplassen bak bli snau. FOTO: Terje Bjørnsen
SNAU PLASS: Med lange personer i førersetet, kan beinplassen bak bli snau. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer