GI BESKJED:  Dagbladets reiseekspert  Knut Berger, anbefaler de som er redde eller bekymret for å fly, til å si ifra til kabinpersonalet ved ombordstigning.  Arkivfoto: JOHAN NILSSON/SCANPIX
GI BESKJED: Dagbladets reiseekspert Knut Berger, anbefaler de som er redde eller bekymret for å fly, til å si ifra til kabinpersonalet ved ombordstigning. Arkivfoto: JOHAN NILSSON/SCANPIXVis mer

Steilet med passasjerfly mange ganger, men bare i simulator

Dagbladets reiseekspert svarer om flyskrekk.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Blir du svett i henda og får rask hjerterytme når flyet raser avgårde bortover rullebanen rett før det tar av? Isåfall er du ikke alene.

Dagbladets reiseekspertpanel har fått inn mange spørsmål som handler om flyskrekk.

- Selv om mange vet at det å fly er den sikreste måten å reise på, og definitivt den reisemåten som tar kortest tid, har jeg etter mange år dessverre utviklet en forbi mot å fly, skriver Alison i en e-post.

Gi beskjed Til sommeren skal hun til Italia.

- Da lurer jeg på - er det greit å si ifra til staben at man er bekymret for reisen? Hvordan vil de ansatte da forholde seg til denne passasjeren? spør hun.

- Hold fast på troen om at flygning er det sikreste transportmiddel, råder Dagbladets reiseekspert og flykaptein i SAS, Knut Berger og legger til:

- Og ja, når du kommer om bord i flyet hilser du på besetningen og forteller om ditt ubehag med å fly.

Berger mener det først og fremst er modig å gi beskjed, samtidig som det gir kabinpersonalet mulighet til å gi litt ekstra oppmerksomhet.

- Still dem spørsmål du måtte ha, og husk: ingen spørsmål er dumme, sier han.

- Kan flyet steile? Dagbladet-leser Thomas, skriver at han alltid er redd for at flyet har for lite fart, eller at det har for bratt oppstigning.

- Har du opplevd problemer ved avgang på noen av de tinga, og er det lett for et fly å steile ved oppstigning? spør han.

- Jeg skjønner godt at det av og til kan føles som om vi steiler, sier Berger.

For et lett fly med full gass på motorene og mye motvind, kan oppleves som en rakett, forteller han.

- Moro for oss som flyr, og helt ufarlig for dere som passasjerer, sier Dagbladets reiseekspert.

Overvåkes kontinuerlig Om bord i flyet er det mange systemer som kontinuerlig overvåker blant annet fart, stigevinkel, motorkraft og vind, forklarer Berger.

- Endrer noen av disse seg i ufordelaktig retning, får vi varsel i god tid og korrigerer der det behøves, sier flykapteinen.

Det finnes også automatiske systemer som korrigere flyet selv, dersom flyet går på autopilot.

- Jeg har steilet med passasjerfly mange ganger, men bare i simulator. Det inngår i treningen vi piloter må igjennom jevnlig, sier han.
 
Redd ved turbulens Helene skal til New York, men er urolig for den lange flyturen. Hun liker best å sove på flyturer, for da merker hun ikke om det er turbulens og turen går mye raskere.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Jeg har ikke en voldsom skrekk for å fly og synes egentlig det er en veldig behagelig reisemåte. Men jeg er alltid urolig for at noe skal skje og for at det skal bli mye turbulens, for da blir jeg redd, skriver hun.

Helene ønsker nå tips til hva hun kan gjøre før en lang flytur.

- Jeg prøver å tenke at det ikke er farlig, og at kapteinen er like interesset i å komme frem som det jeg er. Jeg vurderer også sovetabletter før reisen, avslutter hun.
  Hør med legen - Å sove seg over Atlanteren er definitivt en behagelig måte å reise på, sier Knut Berger.

Han vil ikke gi noen medisinske råd om sovetabletter:

- Det bør du høre med en lege om, sier han.

Skulle det bli litt urolig luft, skyldes det vindfelt som skifter retning eller styrke, forteller Berger.

Gått gjennom ruta - Pilotene har før avgang gått grundig igjennom ruta de skal fly.

De har derfor oversikt over vær og vind, og vil slå på fasten seat belt-skiltet dersom man skal gjennom et området med urolig luft, forklarer flykapteinen.

- Husk at dette er for sikkerheten til alle om bord. Flyet tåler nemlig langt mer enn du og jeg kan fatte, sier han, og legger til:
 
- Ikke vær redd for å stille besetningen om bord spørsmål dersom du lurer på noe. De er der for deg.

Det siste spørsmålet kommer fra Lillian, som lurer på hva hun kan gjøre for sønnen på 13 år som har flyskrekk.

- Her har jeg lyst til å henvise til noen som har dette som spesialfelt, sier Berger, og forteller at blant annet Sas har flyskrekkurs man kan melde seg på.