ENSOM: Steinar Halleland har et enormt kontaktnett, men føler seg likevel ensom. - Det er ikke et bevisst valg. Det er bare sånn det er blitt. De gode vennskapene uteblir, sier han. Foto: Tomas Larsen
ENSOM: Steinar Halleland har et enormt kontaktnett, men føler seg likevel ensom. - Det er ikke et bevisst valg. Det er bare sånn det er blitt. De gode vennskapene uteblir, sier han. Foto: Tomas LarsenVis mer

Å være ensom

Steinar (49) ble landskjent da han startet vennegruppe, men føler seg like ensom som før

Slik knekker du vennekoden.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Steinar Halleland gjorde det mange ikke tør. I 2011 hadde han fått nok av å være alene, og henvendte seg i resepsjonen til Stavanger Aftenblad.

- Jeg gikk alene hver dag og hadde ingen venner. Jeg gjorde det samme dag ut og dag inn, år ut og år inn - i ni år. Jeg prøvde ulike aktiviteter og var med på ting, men det ble bare med der og da.

Så, en onsdag i 2011 våget han å fortelle om livet som ensom i Stavanger Aftenblad sine spalter.

- Jeg spurte etter en journalist som ville skrive om et tabubelagt og sårt tema. Jeg var en voksen mann uten venner, nettverk og bekjentskaper. Jobben var nesten det eneste stedet jeg hadde sosial omgang. Jeg var glad i å være der, hjemme ventet bare en tom leilighet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn