DU KAN PÅVIRKE: Bli med å påvirke resultatet for Årets Bil 2016. Stemmeboksen finner du lenger ned i saken.  FOTO: PEUGEOT
DU KAN PÅVIRKE: Bli med å påvirke resultatet for Årets Bil 2016. Stemmeboksen finner du lenger ned i saken. FOTO: PEUGEOTVis mer

Stem på Årets Bil 2016

Tiden er kommet for å kåre Årets bil 2016. Her er de 33 spennende kandidatene, og du kan være med å avgjøre.

Juryen er klar, tankene er fylt opp, speilene stilt inn og bilene er nypusset.

AUDI Q7 Foto: JAMIESON POTHECARY
AUDI Q7 Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Vi tar en nærmere titt på årets nominerte, for at du skal bli bedre kjent med dem, og finne din favoritt! Om du ikke har en allerede da?

BMW X1 Foto: BMW
BMW X1 Foto: BMW Vis mer

Motorredaksjonen i Dagbladet/Autofil/Dinside.no har testet bilene, og sammen skal vi ende opp med 10 biler som kjøres i et finaleheat. Du kan også påvirke resultatet. Uka før vi har vinneren på plass, presenterer vi Folkets Bil etter at leseravstemningen er avsluttet.

Fiat 500X  Foto: FIAT
Fiat 500X Foto: FIAT Vis mer

Resultatet her er også ett av kriteriene når vi skal finne frem til den endelige Årets Bil 2016.

Hyundai Tucson  Foto: HYUNDAI
Hyundai Tucson Foto: HYUNDAI Vis mer

Årets bil 2016 byr på tøff konkurranse bilene imellom. I fjor var det el-bilen som sto i fokus, den ser ut til å ha fadet litt ut igjen i år, og blitt erstattet med enkelte plug-in hybrider.

SUV
Audi Q7
Dette er en av fiffens absolutte favoritter, og det hersker ingen tvil om at den stiller sterkt for den som elsker å kjøre stor SUV.
Audi har laget en muskelbunt som samtidig føles lett å kjøre. En svært dynamisk bil med firehjulsstyring som tilleggsmulighet, noe Audi er alene om i denne klassen. Q7en gjør 0-100 på 6,3 sekunder om du har valgt 3.0 TFSI bensin med sine 333 hestekrefter. Og den kommer også som verdens første TDI plug-in hybrid i sitt segment.
Pris: Fra 939.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia Sorento  Foto: JAMIESON POTHECARY
Kia Sorento Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

BMW X1
BMW betyr gode kjøreegenskaper, og nye X1 er kanskje det beste BMW har levert i den respektive klassen. Du får en ekte og god SUV-opplevelse med en godt motorisert, romslig og praktisk bil. Ekstrautstyr er det mengder av, og bakerste seterad kan blant annet forskyves. X1 leveres i seks forskjellige utgaver, henholdsvis tre diesel- og bensinmotorer.
Pris: Fra 390.000 kroner.

Land Rover Discovery Sport  Foto: JAMIESON POTHECARY
Land Rover Discovery Sport Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Fiat 500X
Utsiktene er gode for Fiat etter å ha lansert nye 500X som sikter på å gå i strupen på Mini. Med et helt eget design skiller denne bilen seg lett ut i mengden. Bilen er ikke noe fartsmonster, men gjør 0-100 på 9,8 sekunder med en 140 hesters motor som holder i massevis for norske forhold. Første i klassen med 9-trinns automatkasse til dieselmodellen med 4x4.
Pris: fra 299.900 kroner.

Mazda CX-3  Foto: MAZDA
Mazda CX-3 Foto: MAZDA Vis mer

Honda HR-V
HR-V får gode skussmål i våre tester selv om den har mange mektige konkurrenter. Vi liker både manuell- og automatkassene og sikkerhetspakken HR-V leveres med. Plassen i bilen er god med smarte løsninger. Du kan blant annet heve sitteputene i baksetet, slik at det står oppreist vertikalt sammen med bakseteryggen. Selv om dieselmotoren ikke leveres med automat, er dette savnet fraværende. 1,6 i-DTEC, 1,5 i-VTEC og 1,5 i-VTEC CVT er variasjonene som leveres.
Pris: fra 249.900 kroner.

Mercedes-Benz GLC  Foto: JAMIESON POTHECARY
Mercedes-Benz GLC Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Hyundai Tucson
En folkesuv som kan tilfredsstille de fleste. Stillegående i høy fart, trygg, behagelig og lettkjørt. Oppdatert navigasjonssystem fra TomTom og spekket med sikkerhetsfunksjoner gjør bilen til en trygg familiebil. Tucson finnes i seks versjoner, henholdsvis med både to- og firehjulsdrift hvor du kan få automatgir på 1,6 bensin og 2,0 liter til diesel.
Pris: Fra 281.000 kr.

Mercedes-Benz GLE Coupé  Foto: DAIMLER
Mercedes-Benz GLE Coupé Foto: DAIMLER Vis mer

Kia Sorento
Mye plass, godt med krefter og svært mye utstyr. Sorento har en 2,2-liters dieselmotor, 200 hester og automatgir og plass til sju personer. Gode linjeføringer og et harmonisk utseende gjør at den elegant glir gjennom gatene. Oversiktlig og godt design gjør at bilen heller ikke virker billig.
Pris: 719.900 kroner.

Renault Kadjar  Foto: RENAULT
Renault Kadjar Foto: RENAULT Vis mer

Land Rover Discovery Sport
Lett aluminium for å spare vekt, godt avstivet chassis, 7-seter-mulighet og en akselavstand på over to og en halv meter, gjør at Discovery Sport absolutt er på sporet. Stilig design, og muligheter for 2- eller 2,2 liters dieselmotor, med enten 150- eller 190 hester gjør bilen attraktiv til norske forhold. Til tross for at du cruiser gjennom ulendt terreng, har bilen høy komfort.
Pris: Fra 519.950 kroner.

Suzuki Vitara  Foto: SUZUKI
Suzuki Vitara Foto: SUZUKI Vis mer

Mazda CX-3
CX-3 spiller med gode kort både innenfor design og romslighet. Lettkjørt og komfortabel med god styrefølelse. CX-3 leveres med tre ulike motoralternativer med enten for- eller firehjulstrekk. Innstegsprisen gjør CX-3 attraktiv for ferske familier som trenger litt romslighet og en sikker bil, og mulighet for å hive på mengder med ekstrautstyr, som vi nordmenn liker. Bilen leveres med enten 2.0 bensin eller 1.5 diesel, og mulighet for både automat og manuell-kasse.
Pris fra 237.900 kroner.

Volvo XC90  Foto: JAMIESON POTHECARY
Volvo XC90 Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Mercedes-Benz GLC
GLC har tatt et stort skritt siden forgjengeren GLK på flere områder. Den sjarmerer med gode kjøreegenskaper, gode motorer som gir en ypperlig komfort og veldig bra plassforhold. Den er på topp i sin klasse, og til å veie tett opp mot 2 tonn, gjør den 0-100 km/t på 8,3 sekunder på innstegsmodellen. Bilen leveres som GLC 220 d, GLC 250 d eller GLC 250 (bensin) - og en spennende ladbar hybrid.
Pris: Fra 585.000 kroner.

Mini Clubman  Foto: MINI
Mini Clubman Foto: MINI Vis mer

Mercedes-Benz GLE Coupè
I kampen om markedet har Mercedes bygd en BMW X6 look-a-like. Dieselversjonen GLE 350d er utstyrt med en 3-liters V6 på 258 hestekrefter. Bensinmotoren presenteres med en V6 biturbo på 333 hester.
Pris: Fra 984.900 kroner.

Honda Jazz  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
Honda Jazz Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Renault Kadjar
Kanskje det friskeste pustet fra Renault på lenge. Kadjar kommer i to versjoner, Zen og Bose Edition, og begge er så å si spekket med gode løsninger, romslighet og kjøreglede. Bose-anlegget gir også veldig god lyd, i en bil som er relativt stillegående. Den kommer som både diesel og bensin, manuell og automat med visse begrensninger. Renault Kadjar fortjener absolutt nomineringen, og har en Pris: Fra 265.000 kroner.

Opel Corsa  Foto: OPEL
Opel Corsa Foto: OPEL Vis mer

Suzuki Vitara
Nye Vitara kommer med firehjulsdrift som standard, og med mulighet for både automat- og manuellkasse er Vitara en attraktiv bil på markedet. Gode seter og oversiktlig betjening fra førersetet gjør det enkelt å betjene den nye satsingen til Suzuki.
En dieselmotor på 1,6 liter og 120 hester er plassert foran i stedet for den tidligere 1,9-literen. I tillegg er også bensinmotor på 1,6 liter og 120 hester tilgjengelig.
Pris: Fra 299.900 kroner.

VW Golf GTE  Foto: JAMIESON POTHECARY
VW Golf GTE Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Volvo XC90
Forrige generasjon kom i 2002 - og endelig er en ny generasjon klar. Den har allerede tatt Norge med storm. Svenskene har produsert en velkjørende, komfortabel og romslig SUV, til en ikke altfor stiv pris. Luftfjæringen gjør kjøreturen til en behagelig opplevelse, og premiumfølelsen er absolutt til stede. En spennede ladbar variant med et teoretisk utslipp på bare 49 gram pr. km er rett rundt hjørnet.
Pris: Fra 748.800 kroner.

Små familiebiler
Mini Clubman
Den største av de minste hiver seg inn i konkurransen. Lengden har økt med hele 29 centimeter siden forgjengeren og ulike kjøreassistanse-systemer og sikkerhetssystemer gjør bilen til en trygg og praktisk bil. Fancy bakdører en ikke ser for ofte gir bilen et særegent preg.
Pris: Fra 269.000 kroner.

Opel Astra  Foto: OPEL
Opel Astra Foto: OPEL Vis mer

Honda Jazz
Bilen som har vært på markedet siden 2002, er nå blitt større, bedre å kjøre og mer forseggjort. Med en ny sekstrinns girkasse er det blitt enda mer presis, og du kan merke at støynivået er blitt redusert fra tidligere utgaver. 1,2- og 1,4-literne er byttet ut med en 1,3-liter på 102 hestekrefter, som gjør bilen sterkere. En smart og praktisk småbil er blitt enda bedre.
Pris: fra 189.900 kroner.

Audi TT  Foto: RUNE NESHEIM
Audi TT Foto: RUNE NESHEIM Vis mer

Opel Corsa
Med gunstige priser og et godt utstyrsnivå går Opel i strupen på sine konkurrenter med Corsa. Den billigste varianten Edition, er spekket med utstyr du ofte må betale ekstra for hos andre, og går du opp et lite trinn er bilens utstyrsnivå nærmest komplett. Det er varianten med 90-hester som er tilgjengelig her til lands, men med turbomating er den sterk og effektiv. En kurant småbil med lavt støynivå, grei komfort og som oppleves lettkjørt.
Pris: Fra 179.900 kroner.

Ford Mustang  Foto: JAMIESON POTHECARY
Ford Mustang Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

VW Golf GTE
Med en el-motor på 102 hestekrefter og en bensinmotor med turbo på 1,4-liter og 150 hestekrefter, er dette et formidabelt råskinn for deg som trenger rekkevidde og tenker på miljøet. Kombinasjonen av el- og fossil gir bilen et enormt godt skyv, og du slipper utvikle rekkeviddeangst. Potensiell rekkevidde på kun el-drift er 5 mil.
Pris: Fra 342.400 kroner.

Lexus RC-F  Foto: JAMIESON POTHECARY
Lexus RC-F Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Opel Astra
Astra er blitt en langt slankere bil enn forgjengeren, og har tatt av opptil 200 kilo siden forrige modell, avhengig av utstyrspakkene. Nye motorer gir en ytelse mellom 95 og 200 hestekrefter, og plassen inne i bilen har økt merkbart. En godt utstyrt bil fra innstegsmodellen til toppmodellen gjør alle varianter attraktive, og prisene er lagt til et hyggelig nivå.
Pris: Fra 234.900 kroner.

SPORT
Audi TT
En ekte, ærlig og effektiv sportsbil. Audi har funnet formen med TT og designet er fortsatt basert på grunnidèen. Bilen ser sint ut, og interiøret er resolutt innovativt og bryter på en forfriskende måte litt med andre biler fra Audi. Bilen har flotte kjøreegenskaper og tøff motorlyd. Bensinmotoren (230 hk) gjør 0-100 på 5,3 sekunder, mens dieselmotoren (184 hk) gjør distansen på 7,2 sekunder. Pris: Fra 515.300 kroner.

Mazda MX-5  Foto: MAZDA
Mazda MX-5 Foto: MAZDA Vis mer

Ford Mustang
Den amerikanske drømmen er tilbake, og Ford Mustang klinger fortsatt godt i alles ører. Utseendemessig hører den fortsatt hjemme i drømmeland, og det er ingen tvil om at den øker risikoen for nakkesleng for forbipasserende. Infotainment-systemet kjennes igjen fra øvrige Ford-modeller. Bilen leveres enten med 2,3-liters EcoBoost bensinmotor eller en 5,0-liters V8 bensinmotor.
Pris: Fra 756.000 kroner

Mercedes-AMG GTs  Foto: JAMIESON POTHECARY
Mercedes-AMG GTs Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Lexus RC-F
En hefti,g muskuløs, sportslig coupé som går rett i strupen på konkurrentene. Den ser fryktløs ut, og er det. Med en V8-motor som yter 477 hk og 530 Nm, gir den en toppfart på 270 km/t, og en 0-100-sprint på 4,5 sekunder. Bilen er en glimrende allround sportscoupé, med et kult designspråk og en råsterk motor. Pris: Fra 1.510.900 kroner

BMW 7-Serie Foto: KNUT MOBERG
BMW 7-Serie Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Mazda MX-5
Med en kalesje som er så brukervennlig at du kan ta den opp og ned i fart, passer den norske forhold perfekt. En stor forbedring i infotainment- og sikkerhetssystemet er på plass, noe som er vesentlig da bilen er skapt for å underholde. Innstegsmotoren er en 1,5-liter som gir 131 hester. Ønsker du mer trøkk, er alternativet en 2,0-liter som yter 160 hester. Med en egenvekt på bare 1000 kilo og gjør den 0-100 på 7,3 sekunder. 
Pris: Fra 303.900 kroner.

Audi A4  Foto: AUDI
Audi A4 Foto: AUDI Vis mer

Mercedes-AMG GTs
En V8-er som både snerrer, buldrer, brøler og bjeffer er hva som møter deg i denne Mercedesen som skal konkurrer med legendarisk Porsche 911. 0-100 på 3,8 sekunder bekrefter at dette er en kraftbølle. Mercedes kombinerer både motorkraft og fart med veigrep og kjørekomfort mesterlig. Bilen er en alldagsdugelig sportsbil, som er lettkjørt og sporty.
Pris: Fra 1.637.800 kroner.

Familiebiler
BMW 7 serie
Bilen er blitt 130 kilo lettere, fått BMW TwinTurbo-teknologi og luftfjering er blitt standard. Variabelt demperoppsett gjør bilen enten så komfortabel eller så sportslig du ønsker. Bilen blir også å få som ladbar hybrid. Pris: Fra 1.088.400 kroner. 

BMW 2-serie Grand Tourer  Foto: BMW
BMW 2-serie Grand Tourer Foto: BMW Vis mer

Audi A4
Uansett om det er diesel eller bensin du velger, er nye A4 stillegående og behagelig å kjøre. Den er strukket ytterligere ut, noe som gir større beinplass og mer romslighet i bilen. Infotainmentsystemet er utbedret og det følger nå en 7 tommers skjerm med som standard. På motorsiden kan du velge mellom tre bensin- og dieselmotorer.
Pris: Fra 347.500 kroner.

Ford S-Max  Foto: Ford
Ford S-Max Foto: Ford Vis mer

BMW 2-serie Grand Tourer
BMW er ikke sjenerte når de først skal lage familiebil. En 7-seter som har plass til 1,5-liters vannflasker i flaskeholderne og har iPad-holder i baksetet. Mulighet for å kjøpe flybrett-bord til å feste på baksiden av setene foran, gjør dette til en familiebil med stor F. Gode muligheter for bagasjeplass og mengder med kjøreglede byr den også på.
Pris: Fra 343.000 kroner.

Jaguar XE  Foto: ESPEN STENSRUD
Jaguar XE Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Ford S-Max
Med et romslig, luftig og fleksibelt interiør gjør Ford et godt innsteg med sin nye S-Max i familiesegmentet. Med en 2.0 TDCI innstegsmotor, som yter 120 hester har den en brukbar fremdrift i kraft og fart. Den har rikt med sikkerhetsutstyr og er enkel å navigere. S-Max kommer som både 5- og 7-seter og firehjulsdrift er også tilgjengelig.
Pris: Fra 370.000 kroner.

Jaguar XF  Foto: ESPEN STENSRUD
Jaguar XF Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Jaguar XE
Nye XE er Jaguars svar på BMW 3-Serie og Audi A4. Balansen i bilen er svært god og kreftene fordeles jevnt og udramatisk. Sportslig design på instrumenter og dashbord med mulighet for head-up-display som tilleggsutstyr. XE leveres med flere motoralternativer, henholdsvis 2,0 turbo-diesel med 163 eller 180 hester og en 3,0 bensinmotor som yter 340 hester. Den siste gjør 0-100 km/t på 5,1 sekunder.
Pris: Fra 399.900 kroner.

Skoda Superb  Foto: SKODA
Skoda Superb Foto: SKODA Vis mer

Jaguar XF
Med et helt nytt chassis og lavt forbruk er nye XF en veldig spennende familiebil. En 10,2-tommers touchscreen som enkelt kan kobles til telefonen din og ni til, viser at infotainment er noe Jaguar satser på. Motorene er helt nye og enda magrere. Du kan velge mellom en 2-liters dieselmotor på 163 eller 180 hester, eller bensinfrontens 240- 340- eller 380 hester, hvor den første er en rekkefirer med turbo, og de to siste er V6 med kompressor.
Pris: Fra 556.900 kroner.

Subaru Levorg  Foto: SKODA
Subaru Levorg Foto: SKODA Vis mer

Skoda Superb
Skodas Superb er blitt lengre, fått større bagasjerom og gått ned i vekt. Lite unødvendig krimskrams i forsiden gjør bilen til et stilrent syn, med et infotainmentsystem som er enkelt å manøvrere. Effektiv fjæring og et fast understell gjør kjøreturen veldig behagelig. Støynivået er godt dempet fra både bensin og dieselmotorene du kan velge imellom.
Pris: Fra 318.500 kroner.

Toyota Avensis  Foto: TOYOTA
Toyota Avensis Foto: TOYOTA Vis mer

Subaru Levorg
Med en lengde på 4,69 meter og bredde på 1,78 meter, er den hakket mer kompakt enn de store stasjonsvognene. Gode seter og plass, samt et sportslig utseende gjør dette til en attraktiv familiebil. Karosseriet og oppsettet på bilen er stivere og strammere enn hva forgjengeren Legacy kunne skilte med. Bilen leveres med en 1,6-liters bensinmotor med turbo som yter 170 hester. Diesel er ikke et alternativ. Bilen har en fin pris og tøft design, og er dessuten velkjørende. Pris: Fra 384.800 kroner.

Toyota Avensis
Nye Avensis kommer med mer og bedre utstyr, uten at den er blitt særlig mye dyrere. Den har fått et klart mer dynamisk eksteriørdesign, samt LED-teknologi i lyktene. Interiørdesignet har også fått et løft, rattet er nytt og det både ser og føles bedre. Både diesel og bensinmotorene tilfredsstiller også og avgir heller ikke noe særlig støy. Pris: Fra 299.900 kroner.

VW Touran
Den typiske VW som går jevnt og trutt inn i nordiske hjerter. Den er økt både i lengde og bredde, samt fått en bredere akselavstand. Sjuseteren har med andre ord mye plass tilgjengelig om du skulle ha behov for det. En god sikkerhetspakke med tilleggsmuligheter om du blar opp. Bilen leveres i to utstyrsversjoner, Buisness og Highline, med motorer på henholdsvis 1,2 1,4 og 2,0 liter. Enten 110- eller 150 hestekrefter.
Pris: Fra 340.500 Kroner.