Stivpyntet seg for sju timers propellfly-tur med mellomlanding og middag

55 år siden første chartertur til Mallorca.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I disse dager er det 55 år siden eventyret startet.

Rett før sankthans, 21. juni 1959, lettet Norrønas fly med Norges første charterturister fra Fornebu.

MALLORCA, 1961: Gjestene går av flyet og blir tatt godt imot av flyvertinnene. Foto: ARNFINN B. STORKAAS/ SCANPIX
Foto: ARNFINN B. STORKAAS/ SCANPIX
Foto: ARNFINN B. STORKAAS/ SCANPIX
PALMA DE MALLORCA, 1961: Med fine stråhatter mot varmen nyter ekteparet Oline og Jonas Haddal fra Ulsteinvik sin første ferie på 31 år. Her får de gode tilbud fra en lokal kar som selger sine varer fra en kasse han bærer på hodet. Foto: ARNFINN B. STORKAAS/ SCANPIX
BAR MOLINO, MALLORCA 1961: Oline og Jonas Haddal, som hadde vunnet charterferien i en konkurranse, blir vartet opp. Foto: ARNFINN B. STORKAAS/ SCANPIX
Foto: ARNFINN B. STORKAAS/ SCANPIX

Mens folk flest tok toget eller bussen dit de skulle, hadde de 35 passasjerene om bord i det første charterflyet muligens også privatbil hjemme. Men det er ikke sikkert.

Bare åtte år tidligere var rasjoneringen opphevet på salg av busser og lastebiler etter 2. verdenskrig.

Først i oktober 1960 ble rasjoneringen i privatbilsalget opphevet. Bare de som kunne dokumentere behov for bil, fikk kjøpt.

Ikke for folk flest Å fly var uaktuelt for folk flest.

STILIG CHARTER: Antrekk fra en annen tid. Foto: VING
STILIG CHARTER: Antrekk fra en annen tid. Foto: VING Vis mer

- Å reise på charter var noe flott. Det var ikke for «hvermansen», sier Tonje Fossum, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving Norge AS.

- Man pyntet seg før selve flyturen og for ferien.

Mellomlanding Sju og en halv time etter avreisen fra Oslo landet flyet på Mallorca, etter en mellomlanding i Genève.

Da hadde de flydd med propellfly over Alpene. De 35 pionerene hadde da 14 blanke dager under Spanias sol foran seg.

Foto: VING
Foto: VING Vis mer

- Hver av dem hadde betalt 1225 kroner. Prisnivået var høyt. Summen tilsvarer over 14 000 kroner i dag, sier Tonje Foss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter velkomsten på hotellet var det bare å utforske den eksotiske øya. Bestille «cerveza» på bar, spise krydret mat, bade i Middelhavet og kjøpe billige håndsydde duker av selgere på stranda.

Til sammen 400 nordmenn kom på charterferie til Mallorca sommeren og høsten 1959.

Castro og Barbie 1959 er både kort og lenge siden. Morten Harket i a-ha ble født det året, mens forfatteren Herman Wildenvey døde.

ELSKER SYDEN: Fra 1959 har vi elsket charterreiser. Her er det  ivrige charterturister som venter på å bli sjekket inn på Sola flyplass. Foto: LARS EIVIND BONES
ELSKER SYDEN: Fra 1959 har vi elsket charterreiser. Her er det ivrige charterturister som venter på å bli sjekket inn på Sola flyplass. Foto: LARS EIVIND BONES Vis mer

1959 er også året da Fidel Castro kom til makta på Cuba, Barbie-dokka skapte sensasjon i butikkene og romfarten skjøt fart.

Ferie var ofte fisketur med telt. Gjennomsnittlig timelønn for anleggsarbeidere var 4,47 kroner, og folk flest jobbet 45-50 timer i uka.

Men litt etter litt skulle stadig flere reise til Syden, bare for å hygge seg.

LUKSUS: Det første charterflyet brukte sju timer til Mallorca. Foto: VING
LUKSUS: Det første charterflyet brukte sju timer til Mallorca. Foto: VING Vis mer

Allerede på 70-tallet var charter blitt vanlig. I fjor ble det solgt 1,2 millioner charterreiser i Norge.

Spies og Tjæreborg I boka «De lærte oss å reise - 50 år med norsk charterturisme» fra 2009 skriver forfatter og reiselivsproff Morten Åsbø om pionerene, reisearrangørene, flyselskapene, reisemålene, guidene og charterfolket i charterens barndom.

Har du levd en stund, vil du huske Myhre Tours, Norrønafly,Tower Air, danske Spies og Tjæreborg. Alle var store aktører. Ving, Star Tour og Apollo var ukjente navn da charteren startet.

Grisefester var stort. Buss på buss med guide ut av byen. Enorme lokaler, feite griser på grillen og litervis med billig vin.

Mange av bussene hadde unge, kjekke guider om bord. Å skaffe mannlige guider var lurt, fordi de også kunne gjøre lettere vaktmesterarbeid på hotellene (som ikke sjelden var halvferdige da gjestene ankom).

Blant reiselederne fant du seinere kjente karer som Arve Opsahl, Kniksen Jensen, Einar Schanke og Sølve Grotmol.

DAGENS SYDENTUR: Elegant bungalow, gjerne med egen butler, stort basseng, trådløst nett og privat palmestrand. Foto: DAGBLADET
DAGENS SYDENTUR: Elegant bungalow, gjerne med egen butler, stort basseng, trådløst nett og privat palmestrand. Foto: DAGBLADET Vis mer
SILD I TØNNE:  Ganske trangt, men mange av oss godtar det ennå, så lenge sola er varm og ølet billig. Foto: DAGBLADET
SILD I TØNNE: Ganske trangt, men mange av oss godtar det ennå, så lenge sola er varm og ølet billig. Foto: DAGBLADET Vis mer
PALMA DE MALLORCA, 1961: Med fine stråhatter mot varmen nyter ekteparet Oline og Jonas Haddal fra Ulsteinvik sin første ferie på 31 år. Her får de gode tilbud fra en lokal kar som selger sine varer fra en kasse han bærer på hodet. Foto: ARNFINN B. STORKAAS / SCANPIX
PALMA DE MALLORCA, 1961: Med fine stråhatter mot varmen nyter ekteparet Oline og Jonas Haddal fra Ulsteinvik sin første ferie på 31 år. Her får de gode tilbud fra en lokal kar som selger sine varer fra en kasse han bærer på hodet. Foto: ARNFINN B. STORKAAS / SCANPIX Vis mer