Stivpyntet seg for sju timers propellfly-tur med mellomlanding og middag

55 år siden første chartertur til Mallorca.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I disse dager er det 55 år siden eventyret startet.

Rett før sankthans, 21. juni 1959, lettet Norrønas fly med Norges første charterturister fra Fornebu.

Mens folk flest tok toget eller bussen dit de skulle, hadde de 35 passasjerene om bord i det første charterflyet muligens også privatbil hjemme. Men det er ikke sikkert.

Bare åtte år tidligere var rasjoneringen opphevet på salg av busser og lastebiler etter 2. verdenskrig.

Først i oktober 1960 ble rasjoneringen i privatbilsalget opphevet. Bare de som kunne dokumentere behov for bil, fikk kjøpt.

Ikke for folk flest Å fly var uaktuelt for folk flest.

- Å reise på charter var noe flott. Det var ikke for «hvermansen», sier Tonje Fossum, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving Norge AS.

- Man pyntet seg før selve flyturen og for ferien.

Mellomlanding Sju og en halv time etter avreisen fra Oslo landet flyet på Mallorca, etter en mellomlanding i Genève.

Da hadde de flydd med propellfly over Alpene. De 35 pionerene hadde da 14 blanke dager under Spanias sol foran seg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer