Stjernesmell for ny Jeep det satses stort på i Norge

- Det er nesten godt gjort, mener NAF. Se video.

(Dagbladet): Krasjteståret 2012 er i gang, og ble innledet med tester av de to nykommerne Honda Civic og Jeep Compass.

Sistnevnte gikk på en real stjernesmell med uvanlig dårlige resultater.

Til tross for at kriteriene for å få tildelt fem stjerner er tøffere enn noen gang, er to av fem stjerner neppe det produsenten hadde sett for seg med sin nye Jeep-modell.

Testresultatene inndeles i flere klasser. For beskyttelsen av voksne i bilen får Compass en score på 61 prosent.

- SVAKT: Jeep Compass fikk bare to av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. - For svakt, mener forbrukerorganisasjonen NAF. Foto: EuroNCAP
- SVAKT: Jeep Compass fikk bare to av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. - For svakt, mener forbrukerorganisasjonen NAF. Foto: EuroNCAP Vis mer

De fleste konkurrentene ligger på mellom 85 og 94 prosent.

Når det gjelder sikkerheten til barn i bilen gjør imidlertid Compass en helt grei figur. Her er den med sine 76 prosent på linje med flere av konkurrentene, men litt bak de beste i klassen.

Tøff mot fotgjengere Compass er ikke særlig skånsom mot fotgjengere. Her får den kritikk for ikke å absorbere spesielt godt ved sammenstøt verken mot støtfangeren eller panseret.

Mye av grunnen til at den bare får to stjerner ligger i den dårlige fotgjengerbeskyttelsen, for på dette punktet oppnår den 23 prosent score. Snittet for små SUV-er ligger til sammenligning mellom 50 og 60 prosent.

- Det er en trygg bil Den norske bilimportøren RSA, som satser stort på Jeep om dagen, mener det er liten grunn til bekymring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeep Compass ble testet i 2009 og fikk den gangen fire av fem stjerner. Bilen som nå er testet er facelift-modellen, og vi mener bilen er helt trygg, sier Steinar Dokken, salgssjef for Jeep i Norge.

TØFFE KRAV: Kravene til full pott i EuroNCAPs tester er skjerpet. Likevel er to av fem stjerner katastrofalt dårlig. Foto: EuroNCAP
TØFFE KRAV: Kravene til full pott i EuroNCAPs tester er skjerpet. Likevel er to av fem stjerner katastrofalt dårlig. Foto: EuroNCAP Vis mer

- Er det riktig å kalle en bil som får to av fem stjerner i krasjtest, som er langt under standarden i klassen, for trygg?

- Jeep Compass har gjennomgått omfattende sikkerhetstester i USA, og hadde ikke vært på markedet der hvis den ikke hadde vært trygg å ferdes i. Dessverre er bilen tøff mot fotgjengere i testen, noe som har mye av skylda for det dårlige resultatet, sier Dokken.

- Nesten godt gjort Forbrukerorganisasjonen NAF er ikke spesielt imponert over resultatet, og mener det bør forventes mer.

- På generelt grunnlag anbefaler vi ikke folk å kjøpe en bil som har oppnådd mindre enn fire stjerner i EuroNCAPs test, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han presiserer at kravene full pott er høyere enn tidligere, men mener bilfabrikkene kjenner til kriteriene, og bør klare å tilpasse bilene slik at sikkerheten bedres.

- Det er nesten godt gjort å få et så dårlig resultat. Men til sjuende og sist er det opp til forbrukeren selv, og vi anbefaler å lese deltestene slik at man ser hvilke områder en bil er god eller dårlig på, sier Engebretsen.

GJØR DET BRA: 2012-modellen av Honda Civic gjør det godt i EuroNCAPs test samtidig med Jeep-en. Den scorer jevnt over godt, og er på linje med de beste i kompaktklassen. Foto: EuroNCAP
GJØR DET BRA: 2012-modellen av Honda Civic gjør det godt i EuroNCAPs test samtidig med Jeep-en. Den scorer jevnt over godt, og er på linje med de beste i kompaktklassen. Foto: EuroNCAP Vis mer