RUSSISK RULETT: En gjensidig respekt i trafikken må til, mener kommentator Andreas Handeland. Illustrasjonsfoto: REUTERS/ DENIS BALIBOUSE
RUSSISK RULETT: En gjensidig respekt i trafikken må til, mener kommentator Andreas Handeland. Illustrasjonsfoto: REUTERS/ DENIS BALIBOUSEVis mer

Stoppeklokka eller livet - hva er viktigst?

Nesten trippeldrapsmann mot egen vilje.

På lørdag holdt jeg på å bli trippeldrapsmann - høyst ufrivillig.

For jeg hadde ingen sjanse til å se dem komme - de trikotkledde kamikazesyklistene på Eidsvoll-Oslo-etappen av "Den store styrkeprøven".  

I fartsgrensa, i mitt eget kjørefelt, aner jeg fred og ingen fare på min vei til Skedsmokorset. På millisekunder er det hele snudd på hodet da jeg må kaste bilen ut mot grøftekanten.

Mine to barn bråvåkner av skrekk i baksetet.  

De møtende syklistene hadde, rett før en blind sving, funnet det fornuftig å kjøre forbi flere biler i nedoverbakke på en smal landevei. For å få til det legger de seg ut i motgående kjørefelt, altså der to andre bilister og jeg kommer rett i mot!  

Bare underverker gjorde at ingen av oss ble trippeldrapsmann denne sommerdagen. Og bare underverker gjorde at vi selv ikke havnet i grøfta som følge av den uaktsomme råsyklinga.  

Dagen etter ser jeg en ny nestenulykke. En syklist har griseflaks som unngår sammenstøt med en bil da han krysser veibanen - midt i kjørefeltet i en 70-sone.

Rett ved siden av veien lå det en strøken sykkeltrasé...  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen satser på sykkel. 500 km gang- og sykkelstier skal bygges i Norge de neste ti årene. I 2009 ble det satt av snaut én milliard kroner til utbyggingen av disse, og i 2011 blir totalt 330 millioner satt av til samme formål. Kanskje de fortjener å bli brukt?  

Dette er ikke noe forsøk på stigmatisering. Som på alle andre arenaer er det bare et fåtall som opptrer som om livet ikke betyr noen verdens ting.  

Jeg liker sykling veldig godt, bare så det er sagt, og gjør det så ofte sjansen byr seg. Få treningsformer er like fartsfylte og underholdende, og sykkel som transportmiddel er kraftig undervurdert i Norge.

Attpåtil gjør man miljøet en tjeneste ved å velge pedal framfor gasspedal.  

At veinettet må benyttes i sykkelritt er det ikke vanskelig å forstå. Og bilførerne må da absolutt ta det ansvaret de kan.

En gjensidig respekt og forståelse bør være målet.  

Men kjære adrenalinjunkier: Selv om det å passere mållinja først for noen tydeligvis er viktigere enn livet i seg selv, finnes det bilister som ikke har lyst til å bli ufrivillige drapsmenn av den grunn.  

Jeg er én av dem.

DAGBLADETS BILMANN: Andreas Handeland (29) er bilansvarlig i Dagbladet, og opptatt av alt med hjul - inkludert sykkel. Foto: TORBJØRN BERG/ DAGBLADET
DAGBLADETS BILMANN: Andreas Handeland (29) er bilansvarlig i Dagbladet, og opptatt av alt med hjul - inkludert sykkel. Foto: TORBJØRN BERG/ DAGBLADET Vis mer