VI RUL(L)ER: De ansatte hos Volvo-importøren kunne juble da Volvo V60 ble kåret til «Årets Bil» i fjor. 
Foto: SVEINUNG YSTAD
VI RUL(L)ER: De ansatte hos Volvo-importøren kunne juble da Volvo V60 ble kåret til «Årets Bil» i fjor. Foto: SVEINUNG YSTADVis mer

- Stor ære å vinne kåring gjennomført av Dagbladet

Fjorårets «Årets Bil»-vinner blant Norges mest solgte i år.

En iskald dag i november i fjor: Et finalefelt på ti biler er blitt kjørt gjennom en hel dag av Årets Bil-juryen.

Deretter har juryen drøftet egenskaper, priser, forbruk og sikkerhetsnivå.

Bil etter bil er blitt veid og funnet for lett.

Til slutt er det tre igjen - elbilen Mitsubishi i-MiEV, den rommelige stasjonsvogna Skoda Superb og Volvo V60/S60 (V60 er stasjonsvogna, S60 sedanversjonen).

Totalpakke
Etter nye runder i juryen er det svensken som vinner, og det er totalpakka som avgjør.

Juryen liker kjøreegenskapene.

Sikkerhetsnivået er høyt uten at alle prisrammer sprenges.

Relativt rimelig Den har statusbilklasse i påkostede versjoner, men er relativt rimelig i de billigste.

MOTIVASJON: Volvo har feiret at V60/S60 ble «Årets Bil» og brukt det som en motivasjonsfaktor gjennom året, sier salgs- og markedsdirektør Marius Hayler i Volvo. Foto: VOLVO
MOTIVASJON: Volvo har feiret at V60/S60 ble «Årets Bil» og brukt det som en motivasjonsfaktor gjennom året, sier salgs- og markedsdirektør Marius Hayler i Volvo. Foto: VOLVO Vis mer

Dessuten har Volvo greid å senke forbruk og utslipp kraftig de siste åra.

Det veier opp mot bilens svakeste egenskap, nemlig at den er trang.

- Det er en stor ære å vinne en kåring gjennomført av en stor avis som Dagbladet. Konkurransen i bransjen er knalltøff, og førsteplassen har gitt god motivasjon både hos importøren og forhandlerne, sier Marius Hayler, salgs- og markedsdirektør i Volvo Personbiler Norge.

- Dessuten betyr det noe for kunder som har kjøpt eller vurderer å kjøpe en Volvo.

Godt nok? Til og med september i år har 2082 nordmenn kjøpt seg en ny Volvo V60/S60.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør den til landets 12. mest solgte bil, langt etter storebror V70, men foran aldrende V50.

Er det godt nok for «Årets Bil»?

Salgsvekst - På salgssiden er man aldri helt fornøyd. V60 har større potensial, og det skal vi ta ut i høst. Den avgiftsvennlige modellen med 1,6-liters dieselmotor kom først i sommer, og den skal fronte en salgskampanje som vil bære Årets Bil-stempelet, sier Hayler, som er rask til å trekke fram positive Volvo-salgstall.

- I et totalmarked som har vokst med åtte prosent, har Volvo vokst med 16 prosent.

- At V60 ble «Årets Bil» kan ha bidratt til det, selv om vi venter mer av den i tida som kommer.

Volvo har ikke kommet med noen store nyheter i år.

Men hva med neste år?

- Det kan komme en ny Volvo da, sier Hayler - og lukker munnen når vi vil vite mer.

Tidligere Årets Bil-vinnere År Leserfavoritt Årets bil i Norge 2007 Toyota RAV4 Toyota RAV4 2008 Ford Mondeo Ford Mondeo 2009 Ford Kuga VW Golf 2010 SAAB 9-3X Toyota Prius 2011 Citroën DS3 Volvo V60/S60
Les også:
En av disse blir Årets bil 2012
Vi har testet 581 biler
Her kommer det nye fotobokser før vinteren
Så mye koster det deg å kjøre for fort