ULIKE:  Det er lett å tro at gresk yoghurt fra ulike produsenter inneholder omtrent det samme. I vår test finner vi store forskjeller i fett-og sukkerinnhold. Foto: ERIK HELGENESET
ULIKE: Det er lett å tro at gresk yoghurt fra ulike produsenter inneholder omtrent det samme. I vår test finner vi store forskjeller i fett-og sukkerinnhold. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Stor test av gresk yoghurt: Taperne har mye sukker

Bra med protein, men noen har mye fett og sukker.

• Flere matsaker på db.no/mat

(Bramat.no): Tradisjonell gresk yoghurt inneholder mer fett og mer protein enn vanlig norsk yoghurt.

Mange av de opprinnelige greske yoghurtene inneholder så mye som 10% fett. I løpet av den siste tiden har det dukket opp en rekke greske yoghurtvarianter i butikkhyllene.

De fleste av disse er laget i Hellas, men inneholder langt mindre fett enn de originale greske typene.

Dessuten er de tilsatt smak og sødme i form av bær, sukker, eller kunstig søtstoff.

Mer protein enn vanlig yoghurt Tar du en titt i meierihyllen i butikkene, finner du i hovedsak fire forskjellige typer "melkemåltider":Gresk yoghurt, vanlig yoghurt, «Skyr» eller kvarg (som egentlig er ost, ikke yoghurt) og cottage cheese.

Som du ser fra denne testen hvor vi kun sammenlikner greske yoghurter, er det nokså store individuelle forskjeller innad i hver av disse gruppene.

Men generelt kan vi si at cottage cheese og skyr/kvarg inneholder mer protein enn gresk yoghurt og vanlig yoghurt, men at gresk yoghurt inneholder litt mer protein enn vanlig yoghurt.

Gå for mindre sukker Yoghurt bidrar med viktige næringsstoffer som protein, kalsium, jod, B-vitaminer og fosfor.

En yoghurt om dagen, gir deg mer enn de tre porsjonene med meieriprodukter som er anbefalt per dag for å sikre kalsiuminntaket. Ulempen med yoghurt, er at noen typer inneholder mye sukker.

Noen inneholder også en del fett og kalorier. Skal du spise yoghurt jevnlig, er det derfor lurt å velge blant de typene som inneholder mindre sukker.

Les også: La barna få yoghurt

Om du velger gresk yoghurt, kvarg, skyr eller andre typer yoghurt er egentlig litt smak og behag, men skal du spise det som et mellommåltid kan det være lurt å gå for de variantene som inneholder bra med protein ettersom det metter godt.

Les også: Hvilken yoghurt bør jeg velge?

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i greske yoghurter i porsjonsbeger som er å få kjøpt hos de største matvarekjedene.

Vi har vurdert hvor mye protein, mettet fett og sukker det er per stk av de ulike typene yoghurt, og gjort en totalvurdering basert på dette. Mye protein har trukket opp, mens mye mettet fett og sukker har trukket ned.

Ettersom det er lite fett i disse yoghurtene i utgangspunktet, har vi latt protein og sukker telle dobbelt opp i vår vurdering.

Vi har valgt å gi terningkast 3-6, der 6 vurderes som det sunneste produktet.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

 Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.
Testresultater Synnøve Power gresk yoghurt En av testens vinnere. Veldig mye protein, og relativt lite sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Tine14 Gresk yoghurt mango pasjonsfrukt En av testens vinnere. Bra med protein, lite sukker, men inneholder kunstig søtstoff. Karakter: Produsent: Tine Tine14 Gresk yoghurt blåbær og acai En av testens vinnere. Bra med protein, lite sukker, men inneholder kunstig søtstoff. Karakter: Produsent: Tine Synnøve Gresk yoghurt fersken og pasjonsfrukt max 89 kcal En av testens vinnere. Greit med protein, lite sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt jordbær max 89 kcal En av testens vinnere. Greit med protein og sukker. Fettfri. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Tine 14 Gresk yoghurt bringebær granateple Bra med protein, greit med sukker. Karakter: Produsent: Tine Tine 14 Gresk yoghurt blåbær Bra med protein, greit med sukker. Karakter: Produsent: Tine Olympus Greek yogurt granateple og bringebær Bra med protein, men nokså mye sukker. Fettfri. Karakter: Produsent: Tyras SA Olympus Greek yogurt blåbær Bra med protein, men nokså mye sukker. Fettfri. Karakter: Produsent: Tyras SA Synnøve Gresk yoghurt sitron Greit med protein, nokså mye sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt jordbær Greit med protein, nokså mye sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt fersken Greit med protein, nokså mye sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt eple, kanel og rosiner Greit med protein, nokså mye sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt ekte vanilje Mye sukker men greit med protein. Mer mettet fett enn de andre. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt honning og granola Veldig mye sukker. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Synnøve Gresk yoghurt pekannøtter og honning Får ikke terning pga manglende næringsdeklarasjon. Karakter: Produsent: Synnøve Finden AS Urtehaven Yoghurt blå Får ikke terning pga manglende næringsdeklarasjon. Karakter: Produsent: Urtehaven Les mer på Bramat.no:
Kosthold for deg som trener mye
Muskler og kjøtt
Vet du hva allergenmerkingen betyr?