SMART TREKK: Skytestøtter er flittig i bruk i Afrika; men også her hjemme bruker stadig flere dette hjelpemiddelet for å avgi mest mulig presise skudd. Foto: Abraham N. Grimstvedt
SMART TREKK: Skytestøtter er flittig i bruk i Afrika; men også her hjemme bruker stadig flere dette hjelpemiddelet for å avgi mest mulig presise skudd. Foto: Abraham N. GrimstvedtVis mer

Skytestøtter

Stor test: Fire av 16 skytestøtter får toppkarakter

Skytestøttene gjør det enklere å treffe dyret, selv på langt hold.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Langt ute på det store jordet står en rådyrbukk og beiter. Holdet er ganske drøyt men bukken følger godt med og det er bortimot umulig å komme nærmere uten å risikere å bli avslørt. Guiden spør om jeg greier å treffe på dette holdet. Jeg måler avstanden og synes det er litt langt.

Men jeg setter opp Viper Flex skytestøtte, som gir støtte både foran og bak på rifla, og også sideveis - og ser at jeg nå holder helt stødig. Med Blaseren i 308W på plass og bukken i Zeiss V8’en på 14x forstørrelse finner jeg brystet til bukken som står og ser mot oss. Joda, med denne gode skytestøtten kunne jeg holde rifla helt stødig, og bukken så nå rolig og avslappet ut.

Jeg vet at ammunisjonen er meget presis og rifla er grundig innskutt. Rødpunktet hviler helt rolig i midt i brystet på bukken og jeg klemmer inn avtrekkeren. Nesten i smellen får jeg et klapp på skulderen og Guiden utbryter «he went down, Abraham»!

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn