SUKKER: Mange frokostblandinger har svært høyt sukkerinnhold. Velger du en slik kan det gå utover humør og konsentrasjon resten av dagen. Foto: ERIK HELGENESET
SUKKER: Mange frokostblandinger har svært høyt sukkerinnhold. Velger du en slik kan det gå utover humør og konsentrasjon resten av dagen. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Stor test: frokostverstingen har nesten 50 % sukker

Din favoritt kan være en sukkerbombe.

  • Flere matsaker på db.no/mat

(Bramat.no): Det kommer stadig nye frokostblandinger i butikkhyllene, og mens noen av dem kan være en sunn start på dagen, er andre blir som å starte dagen med en dessert.

Verstingene inneholder nesten 50 % sukker og minimalt med fiber. Velger du en slik frokostblanding, blir du ikke bare fort sulten igjen, men det kan gå utover både konsentrasjon og humør resten av dagen.

Dessuten kan det fort gå utover vekten. Starter du derimot dagen med en fiberrik frokost, vil dette ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt hele resten av dagen. Noe som virker positivt inn både på prestasjon, helse og vekt.

Kjør på med fiber De aller fleste av oss får i oss for lite fiber. Frokost er et måltid der det er ekstra viktig med fiber.

Spiser du en sunn og fiberrik frokost vil det nemlig virke positivt inn på blodsukkeret hele resten av dagen.

Dette er gunstig både for overskudd, konsentrasjon, humør, prestasjon og vekt.

Les også: Derfor bør du spise frokost

Noen frokostblandinger inneholder bra med fiber, men mange inneholder altfor lite fiber og i tillegg altfor mye sukker.

Noen har også mye mettet fett og kalorier. Ingen sunn start på dagen med andre ord.

Greit en gang i mellom Spiser du frokostblanding eller müsli hver dag, er det lurt å velge en av de som kommer best ut i våre tester.

Spiser du derimot bare frokostblanding en gang i mellom, er det ikke så nøye hva du velger.

I hvert fall ikke hvis du ikke sliter med vekten.

Har du barn som ikke vil ha noe annet enn frokostblanding med mye sukker og lite fiber, så bør du selvfølgelig prøve å endre disse vanene.

Men, husk at det er bedre å gi barnet ditt en frokostblanding som ikke nødvendigvis er blant de sunneste, enn å sende det på skole eller i barnehage uten å ha spist frokost i det hele tatt.

I denne testen har vi ikke tatt med butikkjedenes egne varianter av frokostblandinger, rett og slett for å begrense antall frokostblandinger i en test.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på hvor mye protein, sukker, mettet fett, fiber og salt frokostblandingene inneholder.

Mye sukker, salt og mettet fett har trukket ned, mens mye protein og fiber har trukket opp. Vi har latt fiber og sukker telle dobbelt, ettersom de fleste får i seg for mye sukker og for lite fiber.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.
Testresultater Quaker Havre fras En av testens vinnere. Bra med fiber, greit med sukker og protein. Karakter: Produsent: Quaker Weetabix Original En av testens vinnere. Lite sukker, greit med fiber og protein. Karakter: Produsent: Weetabix Ltd Quaker Rug fras Bra med fiber, lite sukker. Litt mindre protein og mer salt enn vinnerne men kun nyanseforskjeller. Karakter: Produsent: Quaker Quaker Mini fras Greit med fiber, sukker og protein. Karakter: Produsent: Quaker Nestlé Fitness Greit med fiber og sukker, litt mer mettet fett enn vinnerne. Karakter: Produsent: Nestlé Norge Kelloggs All Bran regular Veldig bra med fiber, men en del sukker. Karakter: Produsent: Kellogg Company Axa Havre flakes Greit med protein og fiber, ok med sukker. Karakter: Produsent: Läntmannen Quaker Havre crunch Litt lite fiber, ok sukkerinnhold. Karakter: Produsent: Quaker Nestlé Cherrios havre Greit med sukker, men litt lite fiber Karakter: Produsent: Nestlé Norge Kelloggs Special K fullkorn Ok med fiber og sukker. Karakter: Produsent: Kellogg Company Start! Crisp´n crunch Oboy Nokså mye sukker, ikke spesielt mye fiber. Karakter: Produsent: Läntmannen Kelloggs Special K classic Nokså mye sukker og lite fiber. Karakter: Produsent: Kellogg Company Nestlé Nesquik Mye sukker, ikke spesielt mye fiber. Karakter: Produsent: Nestlé Norge Kelloggs Special K red berries Relativt mye sukker, lite fiber. Karakter: Produsent: Kellogg Company Nestlé Cheerios multi Mye sukker, ikke spesielt mye fiber. Karakter: Produsent: Nestlé Norge Weetabix Weetos choco Mye sukker, lite fiber. Karakter: Produsent: Weetabix Ltd Nestlé Fitness yoghurt flakes Mye sukker, ikke spesielt mye fiber. Mye mettet fett i forhold til de andre. Karakter: Produsent: Nestlé Norge Kelloggs Coco pops Mye sukker, lite fiber. Karakter: Produsent: Kellogg Company Kelloggs Rice krispies Greit sukkerinnhold, men minimalt med fiber. Karakter: Produsent: Kellogg Company Kelloggs Corn flakes Mest salt av alle. Lite sukker, men også minimalt med fiber og lite protein. Karakter: Produsent: Kellogg Company Nestlé Lion cereals Mye sukker, lite fiber, mer mettet fett enn de andre. Karakter: Produsent: Nestlé Norge Kelloggs Honni-korn Nesten halvparten av denne frokostblandingen er sukker. Lite fiber. Karakter: Produsent: Kellogg Company Les mer på Bramat.no:
Helse i glass eller på boks?
Sniktrening i hverdagen
Hva er egentlig raske karbohydrater?