SUNT: Quinoa er sunnere enn ris. Får du tak i svart eller rød quinoa, slå til. De er sunnere enn den hvite. I vår test er en Coops variant av middagsgryn vinner, mens Møllerens scorer lavt. Foto: ERIK HELGENESET
SUNT: Quinoa er sunnere enn ris. Får du tak i svart eller rød quinoa, slå til. De er sunnere enn den hvite. I vår test er en Coops variant av middagsgryn vinner, mens Møllerens scorer lavt. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Stor test middagskorn: Quinoa og middagsbygg mye sunnere enn ris

Testvinnerne fulle av fiber og protein.

• Flere matsaker på db.no/mat
(Bramat.no): Flere og flere oppdager quinoa, byggris, couscous og bulgur som alternative middagstilbehør, men hva er det sunneste valget?

Når du skal velge et korn som middagstilbehør, velg fullkorn!

Det er ensbetydende med mer fiber, vitaminer og mineraler.

Bedre valg enn ris Ris er ikke med i testen, verken hvit ris eller upolert naturris.

Hadde ris vært med i testen så hadde den tapt, det gjelder også naturrisen og fullkornsrisen. Dette skyldes at den inneholder mindre fiber enn den fineste couscousen og bare litt mer protein enn test taperen.

Innholdet av umettet fett er også lavt. Bruker du naturris eller fullkornris er dette likevel et bedre valg enn hvit ris, fordi innholdet av de fleste næringsstoffer er høyere i den brune varianten.

Dette er også et trygt valg for dem som ikke tåler hveten som både couscous og bulgur er framstilt av.

Les også: Grovkarbo framfor lavkarbo

Hvete til middag Både bulgur og couscous er laget av durumhvete. Begge kan du få som fullkorn og fin variant.

Når du velger fullkorn er innholdet av fiber, vitaminer og mineraler høyere. Dette skyldes at hele kornet brukes i framstillingen.

I denne testen har vi bare tatt med middagskorn som er å få kjøpt i de største matvarekjedene, og der har vi ikke funnet fullkorncouscous eller fullkornbulgur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Couscous lages ved å blande durumhvete med vann og forme den til små korn, mens bulgur er hvetekjerner som er dampkokt, tørket, polert, siktet og knust. Bulgur har lange tradisjoner i matlaging i Midtøsten, mens couscous er mer brukt i Nord-Afrika.

Bulgur og couscous er svært raskt å tilberede og er smarte valg når tiden på kjøkkenet er knapp.

Les også: Derfor bør du spise fullkorn

Quinoa for dem som ikke vil ha hvete Quinoa har godt rykte på seg, både fordi den er et hvete- og glutenfritt alternativ, men også fordi den sies å ha høyt proteininnhold.

Ifølge nutritiondata.com er quinoa en god kilde til folat og andre B-vitaminer samt en rekke mineraler. Den er spesielt rik på mangan.

Dersom du velger den røde og svarte quinoaen øker næringsinnholdet. Ingen av disse er med i denne testen ettersom de ikke fantes hos de største matvarekjedene.

Tar du derimot en tur til en etnisk butikk, vil du garantert få tak i flere typer quinoa, bulgur og couscous.

Les også: Næringsstoffer i quinoa

Tradisjonell byggris I oldtida hadde vi ikke ris, men bygg.

Vikingene brukte bygg til flatbrød, grøt, gryter, supper - egentlig til det meste.

Du har kanskje spist betasuppe. De gråhvite kornene i suppa er nettopp bygg.

Bygg sin storhetstid gikk over og hveten overtok etter hvert tronen og fikk en sentral plass i kosten vår. At bygg har fått en liten oppsving er positivt. Dette kornet er nemlig en fin kilde til antioksidanter, kostfiber, protein, B-vitaminer og mineraler.

Betaglukan er en type fiber i bygg som styrke tarmen som immunorgan. Dessuten kan betaglukaner forsinke opptaket av kolesterol og sukker.

Når det gjelder antioksidantene inneholder bygg mer enn andre korn. Antioksidantene bidrar også til den bitre smaken til bygg og derfor smaker bygg mer bittert enn hvete.

I butikken finnes også vakuumpakket byggris med smak. Disse er forhåndskokte (ikke tørre) og lot seg ikke sammenlikne med de andre produktene i testen.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sammenliknet et utvalg middagskorn. Utvalget ble foretatt etter hva produsenten hadde deklarert av næringsstoffer.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, umettet fett og fiber pr. 100 gram tørr vare. Desto mer protein, umettet fett og fiber, desto høyere poengsum.

Andelen umettet fett teller bare halvparten av protein og fiber. Dette skyldes at middagskorn er en mindre kilde til fett og desto viktigere kilde til fiber og protein.

 Vi har ikke testet for karbohydrater fordi for noen er dette viktig at det er lavere, mens andre ønsker et høyere karbohydratinntak, for eksempel aktive folk. Derfor lar vi forbrukeren selv ta det valget.

Smak er ikke en faktor i testen. I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre der de sunneste får terningkast 6. Vi har valgt å ikke bruke terning 1 og 2 ettersom ingen av disse middagskornene kan regnes som usunne.

Vi har valgt å gi terningkast 6 til de sunneste, fordi disse er såpass mye sunnere enn for eksempel ris som mange bruker istedenfor middagskorn. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Helios Økologisk quinoa En av testens vinnere. Høyest innhold av protein, greit innhold av fiber. Karakter: Produsent: Alma Norge AS Coop Middagsbygg En av testens vinnere. Dobbelt så mye fiber som de fleste andre. Karakter: Produsent: Stangeland Mølle Tipiak Couscous Greit med protein, litt lite fiber. Karakter: Produsent: Haugen Gruppen Coop Couscous Greit med protein, litt lite fiber. Karakter: Produsent: Coop Trading AS Gogreen Bulgur Greit med protein og fiber. Karakter: Produsent: Läntmannen Ceralia AS Eldorado Couscous Greit med protein, litt lite fiber. Karakter: Produsent: Eldorado Møllerens Bygg ris Greit innhold av fiber, mindre protein enn de andre typene. Karakter: Produsent: Norgesmøllene AS Les mer på Bramat.no:
Mat for deg som trener mye
Hvor raskt forsvinner kondisen?
Hva med en bringebærdressing?