Stor test: Vi har kjørt de tre elbilene med lengst rekkevidde i denne klassen - og funnet ut hvilken som tar deg helt til mål

Nye BMW i3 mot Nissan Leaf og Hyundai Ionic i elektrisk toppmøte.

KILOMETERTEST: Vi har testet oppgitt rekkevidde mot faktisk rekkevidde på Nissan Leaf (f.v.), Hyundai Ionic og nye BMW i3. I denne artikkelen får du svar på hvilken elbil som best holder det den lover. Foto: Jamieson Pothecary
KILOMETERTEST: Vi har testet oppgitt rekkevidde mot faktisk rekkevidde på Nissan Leaf (f.v.), Hyundai Ionic og nye BMW i3. I denne artikkelen får du svar på hvilken elbil som best holder det den lover. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis 2011 var året da elbile ventyret startet opp for alvor, vil 2017 være året da «elbil 2.0» kommer på plass. Med det mener vi folkelige elbiler (les: Til overkommelige priser for nybilkjøpere flest), med anstendig rekkevidde (les: minimum 30 realisiske mil).

Men allerede i 2015 begynte vanlige elbiler å få økt rekkevidde – la oss kalle dem «elbil 1.5». Mens de beste frem til da hadde ligget på litt over 20 mil oppgitt rekkevidde (Kia Soul EV fremst med 212 kilometer som standard, mens Mercedes, mot pristillegg, tilbød økning fra 20 til 23 mil på B-klasse Electric Drive), kom Renault Zoe med 240 kilometer i mars 2015.

Allerede abonnent? Logg inn

Våre beste tilbud!

Dagbladet Pluss

Mer å snakke om.

PlussTotal

Mer nyheter og underholdning.

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.