VURDERER SVARTELISTE: Bråkete, fulle, britiske flypassasjerer risikere å havne på en «svarteliste» som forhindrer dem fra å fly med andre britiske selskaper. Foto: STEPHEN HIRD / REUTERS / NTB SCANPIX
VURDERER SVARTELISTE: Bråkete, fulle, britiske flypassasjerer risikere å havne på en «svarteliste» som forhindrer dem fra å fly med andre britiske selskaper. Foto: STEPHEN HIRD / REUTERS / NTB SCANPIXVis mer

Storbritannia vurderer «svarteliste» som setter fulle, bråkete flypassasjerer på bakken

- Britene har nok et større problem enn oss.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Fulle britiske turister på fly til Spania er blitt et så stort problem at myndighetene vil sette en stopper for det, skriver Spaniaavisen.no.

Ifølge de britiske luftfartsmyndighetene, CAA, er det rapportert om 156 hendelser med aggressiv oppførsel i lufta i år, mot 114 episoder i hele 2014, melder International Business Times.

Passasjerer som drikker for mye å flyplassen kan ifølge The Times i framtida bli nektet adgang om bord i flyet. I tillegg kan strengere regler også komme til omfatte et tak på hvor mange enheter som serveres pr. passasjer i lufta.

Til slutt vil bråkete, fulle flypassasjerer også kunne risikere å havne på en «svarteliste» som forhindrer dem fra å fly med andre britiske selskaper.

Tas på alvor Antallet episoder med berusede passasjerer i lufta i Storbritannia reflekterer ikke norske forhold, mener informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Det norske Luftfartstilsynets statistikk viser at det så langt i 2015 er rapportert inn 25 tilfeller av røyking om bord, og 57 tilfeller av uregjerlige passasjerer som følge av alkohol.

- Britene har nok et større problem enn oss, men vi tar også uregjerlige passasjerer på stort alvor, sier han.

MER FLYBRÅK: Ifølge de britiske luftfartsmyndighetene, CAA, er det rapportert om 156 hendelser med aggressiv oppførsel i lufta i år, mot 114 episoder i hele 2014, skriver International Business Times. Foto: NTB SCANPIX
MER FLYBRÅK: Ifølge de britiske luftfartsmyndighetene, CAA, er det rapportert om 156 hendelser med aggressiv oppførsel i lufta i år, mot 114 episoder i hele 2014, skriver International Business Times. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Å lage en svarteliste har ikke selskapet mulighet til, forteller Johansen.

Norske flyselskap har anledning til å nekte en person å fly på bakgrunn av tidligere hendelser, men det dreier seg da om returen på allerede bestilt billett, forklarer han.

- Hvis en person har vært rabiat om bord på en lyging på vei til Syden, har vi anledning til å nekte vedkommende bli med hjem, sier Johansen.

Stoppes på bakken Informasjonssjefen sier selskapet har svært lite klager som vedrører alkoholserveringen om bord, og mener SAS forvalter skjenkebevillingen godt.

Flyselskapet har samtidig allerede i dag et overordnet mål om å stoppe berusede passasjerer på bakken.

- Det har vi lyktes godt med. Sett i lys av at vi flyr nesten 30 millioner passasjerer årlig, er antallet hendelser forsvinnende lite. Det betyr ikke at vi tar lett på det. Det handler om flysikkerhet og medpassasjerers ve og vel.

Heller ikke Norwegian opplever et stort problem med fulle passasjerer:

- Vi avviser fra tid til annen personer som har drukket for mye, og vi serverer heller ikke alkohol til  passasjerer som er synlig beruset, skriver kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i en e-post til Dagbladet.

TAS PÅ ALVOR: - Britene har nok et større problem enn oss, men vi tar også uregjerlige passasjerer på stort alvor, sier  informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. Foto: GORM KALLESTAD / NTB SCANPIX
TAS PÅ ALVOR: - Britene har nok et større problem enn oss, men vi tar også uregjerlige passasjerer på stort alvor, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. Foto: GORM KALLESTAD / NTB SCANPIX Vis mer

- Svartelisting er ikke lov verken i Norge eller i EU, og det er heller ikke noe vi føler behov for, da vi ikke opplever gjengangere. Uregjerlige passasjerer hører heldigvis sjeldenhetene til, skriver Næss videre.

Datatilsynet på banen - Det står ikke noe spesifikt sted i personopplysningsloven at det er forbudt med svartelisting, men det betyr heller ikke at det er lov, sier kommunikasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til Dagbladet.

Han kan derfor ikke svare ja eller nei på om dette ville vært tillatt i Norge.

Det sentrale for flyselskapene dersom en slik svarteliste skulle blitt vurdert i Norge, er hva et slikt register faktisk skal inneholde, forteller Skåra.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren er det et arbeid som naturlig nok flyselskapene burde trekke inn Datatilsynet i, blant annet når det gjelder vurdering av en eventuell konsesjonsplikt.

En rekke spørsmål Spørsmål flyselskapene må ta stilling til vil blant annet være: Hva slags type personopplysninger skal registreres? Hva skal til for at en person registreres og hvem avgjør det i praksis? Hvordan ivareta den enkeltes innsynsrett i registeret, og mulighet til å rette feil opplysninger? Hvem skal ha tilgang? Når skal personer slettes fra registeret?

- Når man tar inn over seg hva et slikt register ville innebære, både rent prinsipielt, praktisk og ressursmessig vil jeg tro at flyselskapene fort vil komme til at dette ikke er en idé å gå videre med. Den vurderingen tror jeg de norske selskapene allerede har gjort, sier Skåra.

Samferdselsdepartementet har ingen konkrete planer om å se på regelverket.

- Vi har ikke registrert at det har sterke krav om denne typen innskjerpelser innen norsk luftfart, og vi har heller ingen konkrete planer om å følge opp det britiske initiativet. Samtidig følger vi selvsagt med hva som skjer innen europeisk og internasjonalt regelverk, skriver statssekretær Tom Cato Karlsen fra Fremskrittspartiet i en e-post til Dagbladet.

Episoder i lufta Episoder med fulle passasjerer om bord i fly havner i mediene verden over med jevne mellomrom.

I januar kunne du for eksempel lese om da kanadisk politi valgte å storme flyet da en full 29-åring stjal megafonen om bord.

Eller den fulle australieren som truet flyet ned på bakken fordi han ikke fant lommeboka si, og som ble dømt til å betale ekstra overnatting for de 81 medpassasjerene.

En litt mer uskyldig hendelse fra august i år omfatter på sitt vis også alkoholbruk: Det er historien om flyet som måtte nødlande fordi en uheldig flyvertinne smalt champagnekorken i taket slik at oksygenmaskene over setene til kabinpersonalet falt ut.

INNHOLDET AVGJØRENDE:  Det sentrale for flyselskapene dersom en svarteliste av flypassasjerer skulle blitt vurdert i Norge, er hva et slikt register faktisk skal inneholde, forteller kommunikasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til Dagbladet.
Foto: MIMSY MØLLER / SAMFOTO / NTB SCANPIX
INNHOLDET AVGJØRENDE: Det sentrale for flyselskapene dersom en svarteliste av flypassasjerer skulle blitt vurdert i Norge, er hva et slikt register faktisk skal inneholde, forteller kommunikasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til Dagbladet. Foto: MIMSY MØLLER / SAMFOTO / NTB SCANPIX Vis mer