FORSINKELSER: - Vi har en gjennomsnittlig forsinkelse på 30 minutter, sier informasjonssjef Jo Kobro, ved Oslo lufthavn Foto: LEIF R. JANSSON/EPA/SCANPIX
FORSINKELSER: - Vi har en gjennomsnittlig forsinkelse på 30 minutter, sier informasjonssjef Jo Kobro, ved Oslo lufthavn Foto: LEIF R. JANSSON/EPA/SCANPIXVis mer

Store forsinkelser på Gardermoen

Forventes å fortsette i ettermiddag.

(Dagbladet): Snøen laver ned i Sør-Norge.

Oslo lufthavn er det store forsinkelser, og punktligheten på flyene er nede i 63 prosent denne formiddagen.

- Vi har en gjennomsnittlig forsinkelse på 30 minutter, sier informasjonssjef Jo Kobro, ved Oslo lufthavn.

Flere forsinkelser På grunn av været har flyplassen hatt kapasitet til å ta imot 26 istedet for 30 fly i timen.

Kobro forventer at de klarer å hente inn noe av forsinkelsene de nærmeste timene, men at reisende må forvente økning i antall forsinkelser fra 15-tiden og utover når trafikken tar seg opp.

- Da snur vinden, og vi må flytte om på alle våre operasjoner på flyplassen, forklarer han.

Det gjelder både hvordan brøytemannskapene arbeider, og i hvilken ende av flyplassene avisingen av flyene foregår.

- Da får vi nye reguleringer på innflyvningene, og vi regner med nye forsinkelser, sier han.

Forsinkelser flere steder Norwegian har nå forsinkelser på 49 prosent av sine avganger fra Gardermoen. Totalt 19 av de 39 avgangene hittil i dag er mer enn 15 minutter forsinket.

SAS har nå forsinkelser på 19 prosent. Totalt for hovedflyplassen har 47 av dagens 130 avgangene så langt vært forsinket.

- Det er været på Oslo lufthavn, og også andre steder i landet som skaper forsinkelsene. Når vi først får forsinkelser, forplanter de seg lett, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Gardermoen kjører brøytemannskapet i ett sett for å holde de to rullebanene fri for snø: 

- Vi rydder én og én bane, og bruker 15 minutter på hver av dem, sier Kobro.

Mannskapet bruker under en time på å rydde unna snøen fra begge rullebanene og rundt gatene. Så starter de forfra igjen.

Rettigheter Som flypassasjer har du en rekke rettigheter dersom flyet ditt er forsinket eller kansellert på grunn av været.

- Ved snøvær er det «force majeur»-regler som gjelder, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til Dagbladet.

Blir flyet kansellert eller mer enn fem timer forsinket, kan du kreve ombooking til første ledige avgang eller kreve å få flybilletten refundert, forteller han.

Du kan også si at du vil reise på et senere tidspunkt med tilsvarende vilkår som i den forsinkede eller kansellerte avgangen.

Om du blir sulten - Ved forsinkelse har du krav på mat og drikke som står i forhold til ventetiden, sier Skaug Halsos.

Det er flyselskapet som skal sørge for forpleiningen, forklarer han.

Som reisende med fly skal du også få hotellinnkvartering hvis det er nødvendig. For eksempel hvis et fly er værfast natten over.

Dersom  du mener du ikke får den forpleiningen du har krav på, kan du selv booke deg inn på et hotell og kreve pengene refundert fra flyselskapet i etterkant.

Det er da et rimelighetskrav i forhold til oppholdet om at du velger det billigste alternative hotellrommet.

Hvis du mister flyet Hva om du på reisen skal mellomlande og bytte fly, men så rekker du ikke fly nummer to fordi den første avgangen er forsinket eller kansellert på grunn av dårlig vær? Da er det en fordel å fly med samme selskap hele veien, skal vi tro Skaug Halsos.

- Ja, hvis man har booket billetten gjennom ett selskap, skal de sørge for å få deg helt fram i henhold til avtalen, sier han.

Dersom man derimot har funnet et billigere alternativ ved å kjøpe billetter fra punkt til punkt, kan det fort bli dyrt dersom været forsinker den første avgangen. Rekker man ikke fly nummer to har du ikke krav på noe:

- Da har man ikke rett på erstatning i det hele tatt, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Trafikkproblemer på vei til flyplassen Dersom det er trafikkaos på vei til flyplassen som gjør at du ikke rekker innsjekkingen, kan du stort sett ikke klandre andre enn deg selv: 

- Ved dårlig vær må man selv ta forbehold om kaos på veien, sier Skaug Halsos.

Kjører privatbil har du ingen rettigheter om du ikke rekker flyet i tide.

Dersom været forsinker buss- eller togavganger har man heller ingen spesielle rettigheter som forbruker. Det er opp til deg selv å beregne god nok tid.

Det finnes riktignok et unntak hvis du har valgt å reise med tog eller buss til flyplassen og ikke rekker flyet på grunn av dårlig vær. Kan bevis at du har tatt alle forbehold med tanke på tidsbruk og vær, kan du ha krav på erstatning:

- Ja, men da gjelder vanlig erstatningsrett, avslutter Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Du kan mer om flere av dine rettigheter når du skal ut og fly på forbrukerportalen.