ETT ÅR IGJEN TIL AFP: Paul Riise (61), selger hos VVS-bedriften Heidenreich på Stord, skal etter planen ta ut avtalefestet pensjon om ett år. Samtlige av hans kolleger er vesentlig yngre, hvilket betyr at pensjon ikke er et daglig samtaletema. Kollega Roar Østerbø (35) til høyre. FOTO: Eivind Senneset
ETT ÅR IGJEN TIL AFP: Paul Riise (61), selger hos VVS-bedriften Heidenreich på Stord, skal etter planen ta ut avtalefestet pensjon om ett år. Samtlige av hans kolleger er vesentlig yngre, hvilket betyr at pensjon ikke er et daglig samtaletema. Kollega Roar Østerbø (35) til høyre. FOTO: Eivind SennesetVis mer

Styr unna fellene: Paul (61) var nær ved å miste AFP-en

Dette bør du være obs på.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

STORD/OSLO (Dagbladet): Paul Riise (61) var nær ved å miste AFP-en da tariffavtalen falt bort på arbeidsplassen.

- Det hadde gått ut et varsel på e-post fra sjefen om at vi ikke lenger hadde tariffavtale nå som ingen var medlem av en fagforening lenger, men den gikk meg hus forbi. Først etter en stund forsto jeg at dette ville få konsekvenser for AFP-en min, sier han.

61-åringen jobber som selger hos rørleggergrossisten Heidenreich på Stord. Dit kom han i 2012, etter å ha jobbet for en annen rørleggergrossist — en AFP-bedrift — i over 34 år.

Egen tariffavtale

- AFP-en var det selvsagt viktig for meg å videreføre, den er verdt mye penger. Da jeg begynte i bedriften, visste jeg at det eksisterte tariffavtale med AFP på hovedkontoret i Oslo og tenkte ikke mer over det. Jeg var ikke klar over at man var nødt til å opprette egen tariffavtaler på avdelingskontoret, sier han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn