FELLER: «All inclusive» hoteller er en av sommerens vektfeller. Med bevisste valg, trenger du derimot ikke gå opp i vekt i sommer.  Foto: Eivind Pedersen / Dagbladet
FELLER: «All inclusive» hoteller er en av sommerens vektfeller. Med bevisste valg, trenger du derimot ikke gå opp i vekt i sommer. Foto: Eivind Pedersen / DagbladetVis mer

Styr unna vektfellene

Dagbladet har rådene til en enklere og sunnere sommer

Mange nyter en ekstra lang ferie om sommeren, og det er tiden for «å unne seg noe godt».

Mange tror julen er verst, men fordi sommersesongen er lang, legger mange på seg mer i denne perioden, mener ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius fra Bramat.no.

Sommerens vektfeller er mange, og for å unngå å legge på deg alle kiloene du så iherdig trimmet av deg før sesongen, fins det råd å få.

Sitter på rumpa Ifølge Borchsenius er vektfelle nummer én at mange sitter på rumpa og ikke trener i det hele tatt om sommeren.

- Mange sliter i flere måneder for å gå ned i vekt og for å føle seg vel når sommeren kommer. Om du da slutter å trene når sommeren er her, vil du gå opp i vekt igjen og være like langt. Det er jo litt kjedelig, sier hun.

Oppfordringen er derfor først og fremst å fortsette treningen.

Bevisste valg Alle «vektfeller» har gode og dårlige alternativer. Poenget er, skal vi tro ekspertene, å gjøre bevisste valg og beholde kontrollen, også om sommeren. Da kan du nyte en ekstra is eller spise grillmat ofte.
Ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no, Camilla Andersen, minner om ordtaket «magen blir mett før øynene».

- Mat er nytelse og ikke et nødvendig onde. Man skal spise med god samvittighet. Det skal ikke mye kunnskap til for at vi kan gjøre mer bevisste valg. Vet du at en sjokoladebolle på bensinstasjonen er nesten 400 kcal, er det lettere å passe på, sier Andersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fellene
Alkohol og søt drikke Felle: Mange drikker mer alkohol i ferien, og det er en kjent sak at alkohol inneholder kalorier. Alkohol kan i tillegg øke appetitten din, som fører til at du spiser mer.

Alternativ: Drikk sukkerfritt eller vann som tørstedrikk, og ellers begrens alkoholinntaket.

Borchsenius´ råd:
I tillegg til å tenke over alkoholinntaket, være obs på sukkerholdig drikke. Vi sitter ofte lenge ved bordet om sommeren, og mange ekstra kalorier kan snike seg inn med juice eller brus til maten. Og også «paraplydrinker», både med og uten alkohol, kan inneholde mye sukker og kalorier.

Andersens råd:
- Jo sterkere alkoholprosent, jo flere kalorier, men til gjengjeld drikker man gjerne større volum av øl enn brennevin. En øl i solen, ja for all del, men alkohol fungerer ikke så bra som tørstedrikk. Velg gjerne alkoholfritt øl fremfor brus. Det er bare halvparten så mange kalorier og du slipper unna mye sukker.

«All inclusive» Felle: Store buffeer og fri tilgang på mat, kan gjøre at du overspiser.

Alternativ: Tenk på størrelsen på porsjonen og styr unna kaker og desserter, i alle fall til frokost og lunsj.

Borchsenius´ råd:
- Vi spiser generelt mer når det er gratis, så det gjelder å være bevisst og slutt å spise når du er mett.

SUNN & USUNN: Ernæringsfysiolog Camilla Andersen mener mat skal spises med god samvittighet. Det gjelder bare å ta bevisste valg og begrense seg litt.

Foto: Håkon Eikesdal
SUNN & USUNN: Ernæringsfysiolog Camilla Andersen mener mat skal spises med god samvittighet. Det gjelder bare å ta bevisste valg og begrense seg litt. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Andersens råd:
- Det er ikke om å gjøre å få valuta for pengene. Kroppen klarer ikke å forbrenne alt du har lyst på, så begrens deg litt. Magen blir mett før øynene!

Grillmat Felle: Pølser, hamburgere, potetsalat, chips og dressinger. Pass også på å ikke grille maten for hardt, da det kan dannes skadelige stoffer i overflaten av kjøttet.

Alternativ: Fisk, skalldyr, svinekjøtt og kylling, kombinert med grønnsaker og frukt.

Borchsenius´ råd:
- Det er mye bra på grillmarkedet om du velger riktig. Fisk, og rene fileter av svin og kylling er gode valg. Det finnes også bedre alternativer blant «fellene», noen hamburgere inneholder for eksempel mye rent kjøtt. Og selv om mange pølser inneholder relativt mye mettet fett og kalorier, finnes det de som er bedre enn andre.

Andersens råd:
- Rent kjøtt, fisk og grønnsaker passer på grillen. Sommeren er også perfekt skalldyrtid, og skalldyr er magert med få kalorier. Vektfellene er å spise mye av potetsalaten, dressinger og chips, og i tillegg er det mange kalorier i god drikke. Heldigvis finnes det magrere alternativ av både potetsalat og dressing.

Is og desserter Felle: Is, kaker og desserter inneholder ofte mye sukker, fett og kalorier.

Alternativ: Velg en mindre is eller saftis isteden, en dessert er også ofte stor nok til å dele. Du sparer kalorier, og får likevel sommerkosen du var ute etter.

Borchsenius´ råd:
- Is er en klassisk felle. Ta kroneisen for eksempel. Det er ikke så all verdens kalorier i den, så som et mellommåltid er det ok. Kommer isen derimot i tillegg til andre mellommåltider og annen mat, er det jo derimot mange ekstra unødvendige kalorier.

Andersens råd:
- Ikke la noen tvinge på deg en større is eller porsjon enn du syns er fornuftig. Og når det kommer til desserten, kan det være veldig romantisk å dele en.

Utenlandsferie Felle: Mange skeier ut litt ekstra på utenlandstur, det kan være vanskelig å vite hva mat inneholder, og mange spiser mer.

Alternativ: Vær obs på mengde og unngå store porsjoner til alle måltider.

Borchsenius´ råd:
- Husk å skille mellom lunsj og middag, både på type mat og porsjoner. Unngå å spise «middag» til lunsj, velg salat fremfor hamburger med pommes frites.

Andersens råd:
- Du trenger ikke bli hysterisk, lese all emballasje eller spørre betjeningen hva maten inneholder for å vurdere om det kan spises. Spis sakte og stopp når du er passe mett. Pass også på flyplassen hvor det er mye fastfood og mat som metter dårlig. Vil du ha kontroll på inntaket, ta med matpakke.

Veimat Felle: Gatekjøkken- og bensinstasjonsmat.

Alternativ: Handle på veien, matpakker.

FLYTENDE KALORIER: En kald pils i solen er det lov å unne seg i sommer. Vær bare klar over at også drikke kan inneholde mye kalorier og sukker. Foto: Benjamin A. Ward
FLYTENDE KALORIER: En kald pils i solen er det lov å unne seg i sommer. Vær bare klar over at også drikke kan inneholde mye kalorier og sukker. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer

Borchsenius´ råd:
- Handle i butikker langs veien istedenfor på gatekjøkken. På den måten kan du opprettholde kostholdet ditt også i ferien, og du kan kjøpe mat tilsvarende det du spiser til vanlig. Da unngår du mye mettet fett og kalorier. Den verste gatekjøkkenmaten er pommes frites fordi det inneholder mye kalorier, mettet fett og akrylamid som er kreftframkallende i større mengder.

Andersens råd:
- Bensinstasjoner har mange lokketilbud hvor de dumper prisen på usunne varer. Det er lov å kose deg, men tenk størrelse og mengde, og styr unna tilbud på store iser, bolleposer og liknende. Slike tilbud er basert på den enkle psykologien om at vi spiser med god samvittighet fordi vi har spart penger, og konsekvensene kan være store for enkeltpersoner.

FELLE: Veimat består ofte av mye fett, frityr, salt og sukker. Unngå denne maten og handle i butikker langs veien i steden, råder Cathrine Borchseninus. 

Foto: SIGURD FANDANGO / Dagbladet
FELLE: Veimat består ofte av mye fett, frityr, salt og sukker. Unngå denne maten og handle i butikker langs veien i steden, råder Cathrine Borchseninus. Foto: SIGURD FANDANGO / Dagbladet Vis mer