FRAMSKRITT: Nye Subaru Forester er et langt skritt i riktig retning. I alle fall når det gjelder kombinasjonen bensin og automat.. Foto: Tormod Brenna
FRAMSKRITT: Nye Subaru Forester er et langt skritt i riktig retning. I alle fall når det gjelder kombinasjonen bensin og automat.. Foto: Tormod BrennaVis mer

Subarus seksmilssteg

Sekstrinns automatkasse er et sjumilssteg for Subaru Forester.

(DAGBLADET): Forester er en veteran på det norske SUV-markedet, og har solgt jevnt og trutt siden den ble introdusert for 15 år siden.

Den har aldri vært spesielt moderne eller trendsettende på teknisk utvikling, blant annet ble bilen levert med trommelbremser på bakhjulene helt til forrige generasjon kom i 2008. Subaru Forester har alltid vært solid, men kanskje noe traust.

Mange har satt pris på den «ekte» firehjulsdriften, som borger for pålitelig framkommelighet kombinert med gode kjøreregnskaper.

Disse suksesskriteriene er selvsagt beholdt når fjerde generasjon Forester nå står i butikken. Bilen har fortsatt fast firehjulsdrift, og boxer-motoren sørger som alltid for lavt tyngdepunkt og forutsigbar og trygg oppførsel på veien.

Langt skritt framover I tillegg har bilen tatt et stort steg sekssmilssteg i riktig retning for når det gjelder å bøte på en stor svakhet: Automatkassa.

Nå får du - og slik har det dessverre vært helt siden Subaru introduserte diesel-boxeren sin for fem år siden - bare automat i bensinutgaven. Men den kassa som hittil har sittet i disse bilene, ei firegirskasse som teknisk burde vært utgått på dato for ei god stund siden, er endelig borte.

I stedet har Subaru fått på plass ei sekstrinn, trinnløs Lineartronic-kasse som fungerer som kniv i glovarmt smør. Den nye automaten er en fest i forhold til det tidligere generasjoner har vært utstyrt med.

NY DESIGN: Men det er ikke bare utenpå Subaru Forester har forandret seg. Innvendig er den større, og betydelig oppgradert. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet
NY DESIGN: Men det er ikke bare utenpå Subaru Forester har forandret seg. Innvendig er den større, og betydelig oppgradert. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet Vis mer

Dagbladet kjørte nylig bilen en skikkelig langtur i norske vinterfjell, og Lineartronic-kassa - sammen med et langt mer behagelig støynivå - er de sterkeste inntrykkene av forbedring.

Forester er blitt en langt mer behagelig bil å kjøre, de voldsomme turtallsvekslingene den gamle automatkassa framprovoserte ved nedgiring, er borte og erstattet av noe som virkelig lever opp til betegnelsen sømløs giring.

Diesel-automat kommer Utfordringen nå er å få paret denne girkassa med dieselmotoren. For selv om bensinmotorene igjen er på frammarsj, vil de fleste likevel ha den anerkjente subaru-dieselenpå 147 hk og med et dreiemoment på 350 nm når det kommer til såpass store biler som dette. Og i Norge vil vi som kjent helst ha automat.

- Vi lanserer denne kombinasjonen på Outback i år. Den vil komme i øvrige modeller etter hvert, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge til Dagbladet.
 
 
Men kan du klare deg med bensinautomat, eller manuell diesel, er det mye å glede seg over i den nye Forester-generasjonen.

Sitter høyt Kvalitetsfølelsen er tatt et hakk opp, hardplast-faktoren er redusert og bilen er full av store og små - men hensiktsmessige - forandringer.

Blant annet er bakluka blitt elektrisk, bensinmotoren har fått start/stopp-funksjon og førerplassen er oppgradert.

Du sitter enda litt høyere i nye Forester, vindusflatene er blant klassens største, dødvinkelen er redusert og du føler du har full kontroll. Skal det pirkes på noe, kunne gjerne navigasjonsskjermen vært hakket større.

Nye Subaru Forester er en udiskutabel forbedring av en veletablert bil. Mange nåværende Forester-eiere kommer til å bytte til seg denne. Men bilen er såpass bra at den definitivt burde kunne tiltrekke seg SUV-kjøpere også utenfor det tradisjonelle Forester-segmentet.

Subaru har et mål om å få 1200 nye Forestere ut på norske veier i løpet av 2013.

NB: Det gjøres oppmerksom på at reporteren selv eier en Subaru Forester av langt eldre årgang.