SUNN OG GOD MAT: Jeanette plukker ut sunne varer på det lokale supermarkedet, WholeFoods, i downtown Maryland. - Maten må ikke oppleves som «slankemat» for at man skal gå ned i vekt. Du kan spise ordentlig mat med ordentlig smak, og det er viktig for å lykkes over tid, forteller Jeanette. Foto: Casey Anderson Kelbaugh
SUNN OG GOD MAT: Jeanette plukker ut sunne varer på det lokale supermarkedet, WholeFoods, i downtown Maryland. - Maten må ikke oppleves som «slankemat» for at man skal gå ned i vekt. Du kan spise ordentlig mat med ordentlig smak, og det er viktig for å lykkes over tid, forteller Jeanette. Foto: Casey Anderson KelbaughVis mer

Sunn uten «slankemat»

Jeanette Roede deler sine beste kostholdstips.

(Dagbladet): Du kan spise sunt og lett uten at det behøver å oppleves som slankemat, ifølge Jeanette Roede (38) i Grete Roede AS.

Alt som trengs er litt grunnleggende kunnskap, god planlegging og motivasjon.

Slankeeksperten anbefaler mat med sunt fett som er godt for hjertet, fiberrik mat som beskytter mot kreft, høyt blodtrykk og gallestein og frukt og grønnsaker med mye vitamin C og antioksidanter.

Ikke «slankemat» Roede er bosatt i Baltimore i USA, og er en av lederne og eierne i slankeselskapet Grete Roede AS.

I dag kommer kokeboka hennes «Lett og lettvint» ut. I boka finnes det enkle oppskrifter til enhver anledning: Den inneklemte hverdagsmiddagen, søndagsmiddagen og venninnemiddagen.

- Det er viktig at man ikke fornekter seg alt man er glad i og tenker «Når jeg er ferdig med dette skal jeg kose meg», forklarer Roede.

- Maten må ikke oppleves som «slankemat» for at man skal gå ned i vekt. Du kan spise ordentlig mat med ordentlig smak, og det er viktig for å lykkes over tid, sier hun entusiastisk.

Viktig planlegging - Mange bestemmer seg på nyttårsaften for at de skal legge om kostholdet, begynne å trene og gå ned i vekt, uten å planlegge hvordan de skal gjennomføre det. Det er lett å gå i fella og fortsette med «julevanene» når januar kommer.

Roede mener derfor det er viktig å ha en planleggingsfase og å være mentalt klar.

- Gjør deg kjent med hvilke tilbud som finnes, hvem som kan hjelpe deg og hva du kan gjøre og trenger for å være motivert. Kjenn etter at dette er noe du virkelig ønsker å gjennomføre og hva som er viktig for deg, råder hun.

Utfordringer Jeanettes viktigste råd er å spise regelmessige måltider og være fysisk aktiv. Det er noe hun stort sett er god til selv, men hun har møtt på noen utfordringer i USA.

- Her går jeg mye hjemme, og da er jeg ikke så flink til å la være å snoke i skapene. Det blir en god del mental jobbing for å la skapdøra forbli lukket. Jeg er opptatt av å lage sunn og god mat, men i begynnelsen ble også jeg fristet av alle de søte varene på butikken, forteller hun.

Da bestemte hun seg for at disse varene ikke var der for henne.

- Jeg måtte bare si til meg selv «disse varene er ikke til meg, det er der for andre». Nå ser jeg det ikke lenger som et alternativ, sier Roede.

Fysisk aktivitet ved siden av et sunt kosthold er viktig, men også slankeeksperten må jobbe med treningslysten.

- Hvis jeg skal vente på å få lyst til å trene, så kommer jeg meg aldri ut. Jeg må sette av tid og bare gjøre det. For meg er det viktig å huske og holde fast ved den gode følelsen jeg får etter trening. Den vil jeg oppleve igjen.

ENKLE OPPSKRIFTER: I den nye boka «Lett og lettvint» anbefaler Jeanette Roede mat med sunt fett, fiberrik mat og frukt og grønnsaker med mye vitamin C og antioksidanter.
ENKLE OPPSKRIFTER: I den nye boka «Lett og lettvint» anbefaler Jeanette Roede mat med sunt fett, fiberrik mat og frukt og grønnsaker med mye vitamin C og antioksidanter. Vis mer