FØRST I LØYPA: Energikuler som smaker deillig og kan få opp farten hos de fleste. Foto: STUDIO DREYER HENSLEY
FØRST I LØYPA: Energikuler som smaker deillig og kan få opp farten hos de fleste. Foto: STUDIO DREYER HENSLEYVis mer

Sunt påskegodt du enkelt lager selv

Se opp for de nye Kvikk Lunsj-utfordrerne.

• Flere matsaker på db.no/mat
Rågodt og kjernesunt. Blandingen er nesten for god til å være sann.

Men følger du oppskriftene nedenfor får du i deg sunn mat som smaker godt. Med müslibar og energikuler i sekken kan tursjokoladen møte en alvorlig utfordrer.

ROTFRUKTCHIPS: Kan bli en ny favoritt i solveggen eller på balkongen hjemme. Foto: STUDIO DREYER HENSLEY
ROTFRUKTCHIPS: Kan bli en ny favoritt i solveggen eller på balkongen hjemme. Foto: STUDIO DREYER HENSLEY Vis mer

Det sunne godteriet er lett å lage.

ENKELT : Epler og kanel. Så enkelt og så godt.  Foto: STUDIO DREYER HENSLEY
ENKELT : Epler og kanel. Så enkelt og så godt. Foto: STUDIO DREYER HENSLEY Vis mer

Dessuten kan du trygt servere det også til dem som ikke spiser gluten, melk og sukker.

ENERGIKICK: Müslibar som kan bli vanedannende. Foto: STUDIO DREYER HENSLEY
ENERGIKICK: Müslibar som kan bli vanedannende. Foto: STUDIO DREYER HENSLEY Vis mer

Naturlig tørket frukt eller ikke tilsatt sukker eller annen søtning. Tørket frukt er søtt nok i seg selv.

Turmat Noe av godteriet passer på tur, noe passer bedre foran peisen eller rundt brettspillet.

Energikuler er perfekt å ha i sekken når du trenger litt ekstra energi. Det samme er müslibaren med bringebær og tørket frukt, nøtter, honning og havre.

De løvtynne epleskivene krydret med kanel løfter smaksopplevelsen av eple.

Bruker du røde epler blir eplechipsen enda sprøere.

Eplechipsen og rotfruktchipsen blir best hvis du bruker mandolin-skjærer. Har du ikke det, bruk det du har. Et vanlig rivjern har ofte en skjærefunksjon som passer.

Alle oppskrifter er hentet fra den helt ferske boka «Kjernesunt» av Julie Ilona Balas, utgitt på Gyldendal.