V10 PLUSS: Den har krefter nok til å skremme selv de mest etablerte superbilnavnene. Prisen kommer til å gjøre den til et sjeldent syn her på berget.
V10 PLUSS: Den har krefter nok til å skremme selv de mest etablerte superbilnavnene. Prisen kommer til å gjøre den til et sjeldent syn her på berget.Vis mer

Super-Audi tar rotta på søskenbarnet Lamborghini

Den er skremmende rask av startstreken.

(Dagbladet): Audis R8 har vært med oss siden 2007. Nå får den en ansiktsløftning.

Den får en ny singelframe grill, nye støtfangere nye eksosrør, og LED hovedlykter som standard.

Dessuten slipper Audi løs den hittil sterkeste R8-en.

V10 Pluss. Det begynte med minstemann, en 4,2 liters V8-er var i stand til å skremme det meste fra Porsche. Så kom mellomstemann med en 5,2 liters V10-er som ga italienerne noe å bekymre seg for.

Nå kommer V10 Pluss.

550 hester og 540 newtonmeter dreiemoment, null til hundre på 3,5 sekunder med dobbelklutsj-kassen, og toppfart på 317 kilometer i timen. Du får den også med manuelt gir som øker tiden til hundre til 3,8 sekunder, og toppfarten til 319 kilometer i timen.

V10-sang: V10 Pluss i en tunell er oppskriften på mye godlyd.
V10-sang: V10 Pluss i en tunell er oppskriften på mye godlyd. Vis mer

Forbruket går ned i forhold til en standard R8 V10, fra 1,31 til 1,29 l/mil.

Med ytelser i denne klassen er Audi langt inne i superbilland.

- Den skiller seg fra de andre versjonene med utstrakt bruk av CRFP (karbonforsterket plast) i karosseriet, spesielle diffusorer og egne designelementer, heter det i pressemeldingen fra Audi.

Dessuten får den keramiske bremser, racing-stoler og Bang & Olufsen høyttalersystem som standardutstyr.

R8 er bygd på samme lest som søskenbarnet Lamborghini Gallardo, men den nye Super-Audien klarer sprinten til hundre to tideler raskere enn italieneren i standardutgave.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi prøvde for en stund tilbake den råeste av Gallardoene, Super Trofeo Stradale, Selv den var kun en tiendedel raskere enn V10 Pluss til hundre.

Dyr moro Hva forbrukerinformasjon angår kan dette knapt kalles folkelig.

En R8 V10 i dagens drakt koster 2 455 800 kroner.

Prisen på R8 Pluss er foreløpig ikke klar, men regn med en «Pluss» også på prislisten.

RÅSTERK: 550 hester og 540 newtonmeter er mye krefter i en gatebil.
RÅSTERK: 550 hester og 540 newtonmeter er mye krefter i en gatebil. Vis mer