SUNN:  Havregrøt med chiafrø, valnøtter, bær og banan gir en kickstart på dagen. De bitte små frøene er fulle av vitaminer og har 30% mer antioksidanter enn blåbær. Chiafrø fungerer også fint som tykningsmiddel i jordbærsyltetøy. Foto:NTB SCANPIX/INSTAGRAM
SUNN: Havregrøt med chiafrø, valnøtter, bær og banan gir en kickstart på dagen. De bitte små frøene er fulle av vitaminer og har 30% mer antioksidanter enn blåbær. Chiafrø fungerer også fint som tykningsmiddel i jordbærsyltetøy. Foto:NTB SCANPIX/INSTAGRAMVis mer

Superfrøet som løfter både frokosten og desserten

Chiafrøet på vei inn i det norske kostholdet.

• Flere matsaker på db.no/mat
Inkaene spiste chia for å få energi innen de dro på jakt.

Chia skal være løperfolket Tarahumara-indianernes kraftkilde  før de setter ut på et langdistanseløp.

På godt norsk kan man si at chia er litt som poteten. Det lille frøet kan brukes til det meste.

Chia passer i frokostblandingen, i smoothien og på grøten.

STIV: Chiafrø har mange gode egenskaper. I denne sjokoladepuddingen er frøene brukt som bindemiddel. Foto: ALISON SHERWOOD/NTB SCANPIX
STIV: Chiafrø har mange gode egenskaper. I denne sjokoladepuddingen er frøene brukt som bindemiddel. Foto: ALISON SHERWOOD/NTB SCANPIX Vis mer

Frøet kan også brukes som eggeerstatning i baksten og som bindemiddel blandet med væske.

Les også: Sukkeralternativene du bør velge

Lyst på iskrem eller sjokoladepudding? Chia kan være ingrediensen du vil bli glad for å kjenne til.

Superfrøet Ella Woodward står bak matbloggen deliciouslyella og fokuserer på sunn og mat med rene - og for noen litt fremmede - ingredienser.

SUNN SNACKS: Ella Woodward bruker chia i mye bakst, blant annet mandel- og chiaenergibiter. Foto: CLARE WINFIELD
SUNN SNACKS: Ella Woodward bruker chia i mye bakst, blant annet mandel- og chiaenergibiter. Foto: CLARE WINFIELD Vis mer

Bloggeren er blant dem som har lagt sin elsk på chia, og i hennes nye kokebok «Ellas kjøkken» finnes oppskrifter der hun bruker chiafrø i alt fra frokostgrøt og brød til jordbærsyltetøy og energibiter.

Også i Norge begynner chiafrøet å få fotfeste.

Mange eksperimenterer med det, særlig som tilbehør til frokosten og som bindemiddel i desserter.

Produsenter markedsfører chia ofte som supermat.

Mange synes i alle fall at det lille frøet er supert - og det av mange grunner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Næringsrikt, men kostbart Chiafrø er, i selskap med mandler, sesamfrø, linfrø og valnøtter, blant de sunneste og mest næringsrike nøttene og frøene.

Chiafrø består av drøyt 30 prosent fett, hvorav mye er plantebasert omega 3 og omega 6. Frøene er rike på kostfiber og inneholder også en del proteiner, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter.

SUPERMAT: Chiafrø er fulle av kostfiber, proteiner, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter. Det eneste som taler imot chia er at det er relativt dyrt.Foto: CLARE WINFIELD
SUPERMAT: Chiafrø er fulle av kostfiber, proteiner, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter. Det eneste som taler imot chia er at det er relativt dyrt.Foto: CLARE WINFIELD Vis mer

Sammenligner vi næringsinnholdet i chiafrø og havregryn, er chiafrøene rikere på fett, protein og jern, mens havregrynene inneholder mer karbohydrater.

Les også: Fem måter å lage lavkarbo-knekkebrød på

Den største forskjellen er kanskje prisen, der chiafrø har en kilopris på rundt 260 kroner, mens havregryn koster rundt 24 kroner kiloen.

Anvendelig Frøet smaker ikke så mye i seg selv, noe som bidrar til å gjøre det anvendelig.

Frøet kan absorbere opp til tolv ganger sin egen vekt i væske, og når den bløtlegges blir den en klebrig blanding som etter hvert stivner til en gele eller pudding.

Mange spiser den nettopp slik, for eksempel som en frokostpudding etter at frøene har blitt blandet med melk eller nøttemelk. Topping som frukt, nøtter og bær kan bidra til å heve smaken.

Chiafrø kan også brukes til å gi fylde til smoothier og juicer eller som de er, strødd over müsli eller salat.

Lar du deg friste, kan du prøve en av oppskriftene under!