RÅTASS: Porsche lanserer i disse dager hypersportsbilen 918 Spyder. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
RÅTASS: Porsche lanserer i disse dager hypersportsbilen 918 Spyder. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NOVis mer

- Supersportsbiler må være hybrider

Og det er ikke hvem som helst som sier det.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide.no: Supersportsbiler har begynt å få ytelser av en annen verden. Når sprinten til 100 km/t går unna på drøye 2,5 sekunder, kreves det enorme mengder energi, i tillegg til at man må ha veigrep nok til å få kreftene ned i bakken.

Men minst like viktig er forbruk og utslipp.

Utfordringen er å skape den mengden energi som trengs, særlig i de få sekundene man trenger litt ekstra, på en måte som ikke gir et helt avsindig drivstofforbruk med påfølgende CO2-utslipp.

Porsche lanserer i disse dager sin hypersportsbil, 918 Spyder. Vi har allerede testet bilen på Circuit Valencia, og rapport kommer.

Tre motorer 918 lokker med hele tre motorer - en midtstilt forbrenningsmotor, pluss en elektromotor på hver av akslingene:

- Dette er en ren nødvendighet for å få de ytelsene vi var ute etter, forteller Michael Hölscher, teknisk direktør for Porsche 918.

NYE TOYOTA SUPRA? Svaret får vi i januar. Foto: TOYOTA
HONDA NSX: Foto: Newspress
RÅ OG LEKKER: Hypersportsbilen Porsche 918 Spyder. Foto: Fred Magne Skillebæk / DINSIDE.NO
RÅ OG LEKKER: Hypersportsbilen Porsche 918 Spyder. Foto: Fred Magne Skillebæk / DINSIDE.NO

Ikke bare gjør det nytte for framdriften og akselerasjonstidene, men det gjør også en nytte i fordelingen av kreftene mellom foran og bak, og de generelle kjøreegenskapene.

- Med én sterk forbrenningsmotor og to elektromotorer får vi et spillerom med tanke på kraftfordeling som man ikke har uten, forteller han videre.

Ulempen er naturligvis at man må dra på en batteripakke man ellers ikke hadde trengt, men selv med denne innberegnet er fordelene og gevinsten mye større enn uten, mener Hölscher.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og Porsche er ikke alene For også nye Honda NSX blir en hybrid (se bilder til høyre). Riktignok blir den en snillere bil enn Porsche 918 Spyder, men den er nok et eksempel på at utslippstallene teller når nye supersportsbiler skal lages.

Forbruk, påfølgende utslipp og et ekstra dreiemoment ved sterkt behov er altså nøklene.

På denne måten kan bilprodusentene nedskalere forbrenningsmotoren, senke forbruket, og fortsatt opprettholde kreftene i de situasjonene føreren trenger litt ekstra drivkraft.

Toyota viser sportshybrid? Nå ryktes det at også Toyota er i ferd med å lansere en sportsbil med hybrid drivlinje. Lenge har det vært snakk om en ny Supra, for vi vet at Mr. Toyoda junior, som nå styrer sjappa, har sagt at Toyota skal slutte å lage kjedelige biler.

Han ledet deretter Toyota inn i F1-sirkuset, og fikk også laget GT86 i samarbeid med Subaru, som Toyota er deleier av.

Den nye Supra skal sjokkere verden, om vi skal tro de høye herrer i Toyota. Den skal by på mer enn 400 hestekrefter, uten at det er gitt noen signaler om hvor mye mer. Dette er likevel på nivå med Honda NSX, men fortsatt under halvparten av Porsche 918 Spyder.

Bortsett fra Lexus LFA, som ikke var en hybrid, har heller ikke Toyota-konsernet for vane å lage biler som ikke kan selges i stor skala, og en Supra vil derfor holdes nede på et nivå som gjør at den kan omsettes i et antall på noen tusener.

I januar vet vi svaret, etter Detroit Motor Show, hvor DinSide selvfølgelig er på plass.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les flere saker fra DinSide her:
Rålekker: Sniktitt på nye Volvo XC
Altfor mange kjører bil dagen etter fest