Superstjernen «Galne-Mike» gjør seg fortjent til kallenavnet

Sitt på med «MadMike» Whiddett.

RUDSKOGEN (Dagbladet): En BMW med en hel del flere hester enn den kom med en gang på 90-tallet, spinner 180 grader i langsvingen på Rudskogen, racerbanen midt i tykkeste Østfold. 

Rett bak kommer en brølende Toyota Supra fra samme tiår - med enda flere hester.

Surpraen, som ser ut som om den er plukka rett ut av «Fast and the Furious» filmene, ligger sidelengs forbi den retningsville BMW-en og fortsetter like sidelengs ut på langstrekka. 

Dette er glimrende underholdning!

IKKE ALENE: Det er flere enn MadMike som kan et triks og to om å lage røyk. Foto: HÅKON EIKESDAL
IKKE ALENE: Det er flere enn MadMike som kan et triks og to om å lage røyk. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Gatebilfestivalen er inne i sine første timer fredags morgen. Det er tett med folk som trosser surt julivær for å få med seg sommerens største tilstelning for motorinteresserte.

De aller fleste sitter naturlig nok rundt banen som tilskuere, men det er mange av de fremmøtte som vil prøve seg bak rattet.

Har du bil, førerkort, og klarer støykravet på 100 desibel, kan du i prinsippet måle krefter med alle andre under frikjøringsseansene.  

Det er nok av dem som kjører over evne og ender som den ovenfornevnte BMW-en. Det fine er at her gjør det ingenting.

BIOETANOL: - Interessen for bioetanol E85 er stor i Østfold, og vi har jobbet lenge for å få på plass en egen E85-stasjon. Ikke minst har interessen for dette drivstoffet vært stor i racingmiljøet. Derfor er vi glad for at vi nå åpner Østfolds første bioetanol E85-pumpe på Statoil Rakkestad, like ved Rudskogen som er et nasjonalt senter for motorsport, sier Anders Kleve Svela, som leder kategoriutvikling drivstoff i Statoil Fuel & Retail Norge.
BIOETANOL: - Interessen for bioetanol E85 er stor i Østfold, og vi har jobbet lenge for å få på plass en egen E85-stasjon. Ikke minst har interessen for dette drivstoffet vært stor i racingmiljøet. Derfor er vi glad for at vi nå åpner Østfolds første bioetanol E85-pumpe på Statoil Rakkestad, like ved Rudskogen som er et nasjonalt senter for motorsport, sier Anders Kleve Svela, som leder kategoriutvikling drivstoff i Statoil Fuel & Retail Norge. Vis mer

Avkjøringene er store, og du stopper sannsynligvis før det går helt galt. Dessuten er det lovlig, ingen motgående trafikk og fordømt god moro, både for dem i bilene og dem på som ser på.

«Galne-Mike» En som sliter litt med støykravet er Mike Whiddett, eller «MadMike» som han også kalles. 

Vi skal snart finne ut hvordan han har gjort seg fortjent til kallenavnet. 

115 desibel måles bilen til. Grensa er 100. Dermed får superstjernen som har tatt veien helt fra New Zeland kjørenekt. Da er det frem med verktøykassa for å prøve å få bilen innenfor grensa.

Det går ikke, men han får den blodtrimma Mazda RX-7-en utpå ved et par anledninger for å teste hvorvidt de har klart det. 

I dette miljøet er «MadMike» Stjerne med stor S, og publikum er strålende fornøyd hver gang han slipper utpå.

Fra sidelinja er det lett å se hvorfor. Han kjører bredere og fortere enn alle andre, «MadMike» lever opp til kallenavnet.

Og slik føles det fra innsiden: Så får jeg stroppet meg fast i passasjersetet på bilen. Etter å ha sett ham kjøre noen runder tidligere er det ikke fritt for at hjertet dunker litt fortere.

Faktisk har jeg ikke vært så nervøs siden... Vel onsdag egentlig, da jeg kjørte en Ferrari F40, men det har vært en spesiell uke.

Mike fyrer opp bilen. Dersom dette er en dempet utgave, hvordan i alle dager hørtes det ut her inne før da.

Trommehinnene får juling på tomgang, og snart skal han passere 10 000 omdreininger. 

Var nå dette egentlig så lurt? 

For sent, han er på vei ut på banen. Resultatet kan du se i videoen over, men en ting skal sies: Uansett hvor fort du tror dette går, så går det fortere. 

Clutchen inn, mellomgass, et gir smeller på plass, bånn gass, og verden kommer veldig fort fra sidevinduet. 

Vindu er å ta litt hardt i, det er to grove nett som skiller «MadMike» og «VettskremteBrede» fra omverdenen.

Dekkspruten står inn i bilen, og røyken står både inni og utenfor bilen. 

Dekkforbruket til denne mannen er noe over normalen.

Svart flagg Så innhenter det uunngåelige faktum oss, han bråker for mye. Det svarte flagget vaier, og vi må komme oss av banen. 

To runder etter at vi kom ut er vi tilbake i pitlane, til alle sin store fortvilelse, og spesielt Mikes.

De har ikke brukt småpenger på å få denne bilen til Norge og Gatebil, og han er her for å underholde.

Natten går nok med på å prøve å få orden på støynivået.

Felles skjebne Mike er ikke alene om å slite med å få bilen på banen. «Rånern fra ski», Fredrik Aasbø, stiller med splitter ny bil, en kraftig modifisert Toyota GT-86. 

Noen småfeil gjør at han ikke kommer seg utpå denne fredagen.

Heldigvis er det to dager igjen med Gatebil før de pakker sakene for i år.

BRÅKEBØTTE: Det var flere enn MadMike som slet med støykravet, men ingen som slet like hardt. Foto: HÅKON EIKESDAL
BRÅKEBØTTE: Det var flere enn MadMike som slet med støykravet, men ingen som slet like hardt. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer