** FILE ** New Chevrolet sport utility vehicles sit on a Jacksonville, Ark., dealer lot Monday, Oct. 17, 2005.  Analysts are forecasting a year-over-year decline in sales for the month as consumers continued to lean away from the gas-guzzling trucks that are the Big Three's best sellers.  (AP Photo/Danny Johnston)
** FILE ** New Chevrolet sport utility vehicles sit on a Jacksonville, Ark., dealer lot Monday, Oct. 17, 2005. Analysts are forecasting a year-over-year decline in sales for the month as consumers continued to lean away from the gas-guzzling trucks that are the Big Three's best sellers. (AP Photo/Danny Johnston)Vis mer

- SUV-en er ikke død, men imaget er forandret

Oser av aktiv fritid, men har også sine klare ulemper. Anders G. Hovde kommenterer.

Kommentar: SUV-en kom for alvor inn på det norske markedet på 80-tallet. Den var da høy, tung og firkantet - og dyr.

Mercedes Geländewagen ble et symbol på jappetida, og fikk tilnavnet «børstraktor».

I tida etterpå har bilprodusentene nærmest overgått hverandre i å tilby den største, kraftigste og mest luksuriøse SUV-en.

Det hele toppet seg med Hummer; en terrengbil laget for det amerikanske forsvaret, etter hvert tilpasset privatmarkedet.

SUV-en har hatt og har sine tilhengere, men har også vært et yndet hatobjekt. Først og fremst av miljøhensyn. Dette er store biler som er energikrevende å produsere og kjøre. De fikk også kritikk for å representere en fare i trafikken grunnet høy vekt.

Mange spådde dens død på begynnelsen av 2000-tallet. På mange måter fikk de rett.

Salget av de største bilene stupte verden over, og det ble sett på som avleggs å kjøre rundt i luksuriøse «lastebiler» med unødig store utslipp. 

Avgifter satte også en effektiv stopper for salget i Norge.

SUV-ene i det norske markedet i dag er mer moderate, og heller mer i retning av «crossoverne» - en krysning mellom stasjonsvogna og SUV-en.

De er ikke lenger digre, drivstofftørste machobiler, men mer moderne både å se på og å kjøre. Fremdeles har den høyere tyngdepunkt enn en tradisjonell stasjonsvogn, og forbruket er høyere. Men den foretrekkes av mange, spesielt fordi man sitter høyt og har god oversikt.

Denne biltypen har stor troverdighet på de kriterier norske bilkjøpere setter høyt ved valg av bil; nemlig trafikk- og driftssikkerhet. I tillegg omtales SUV-ene som «biler med moderne design».

Mange liker SUV-ens image. Den oser av aktiv fritid, og evnen til å ta seg opp i fjellheimen der fritida disponeres - selv om mange bare trekker på to hjul.

At SUV-en derimot ikke er det mest miljøvennlige valget, synes å ha mindre betydning.

FAGMANN: Anders G. Hovde er seniorrådgiver i TNS Gallup, og mangeårig jurymedlem i «Årets Bil»-kåringa til Dagbladet. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet.
FAGMANN: Anders G. Hovde er seniorrådgiver i TNS Gallup, og mangeårig jurymedlem i «Årets Bil»-kåringa til Dagbladet. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet. Vis mer