TØFFE LILLEBRØDRE:  Porsche Cayenne og BMW X6 har begge fått nye lillebrødre: Porsche Macan (t.v.) og BMW X4 skal ta opp kampen i et stadig økende SUV-marked. Foto: Espen Stensrud / Autofil
TØFFE LILLEBRØDRE: Porsche Cayenne og BMW X6 har begge fått nye lillebrødre: Porsche Macan (t.v.) og BMW X4 skal ta opp kampen i et stadig økende SUV-marked. Foto: Espen Stensrud / AutofilVis mer

SUVerene drømmer

Skal du ha tysk premium-SUV i mellomklassen, finnes det ikke noe bedre enn de helt nye BMW X4 og Porsche Macan.

DUELL: BMW X4 og Porsche Macan
BMW tok en stor sjanse med X6, og den fikk mye pepper for sitt noe litt udelikate design og sin upraktiske bruk. Men til alles overraskelse har bilen solgt godt (250 000 eksemplarer). Så godt at konsernet har funnet ut at man kan prøve å gjenskape suksessen med en mindre modell. Voila: BMW X4!

Den er en såkalt SAC (Sports Activity Coupe), kledd oppå et høyreist chassis. I dette tilfellet X3 sitt chassis. Selv om X4 og X3 deler plattform, er X4 hele 14 mm lengre, og 36 mm lavere på grunn av taklinjen.

Innvendig merker man tydelige forskjeller fra X3. Sittestillingen er langt mer sportslig, ikke så rart siden man sitter to cm lavere enn i X3, mens de i baksetet sitter 2,8 cm lavere.

COUPÉ-SUV: X4 ser overraskende bra ut, kanskje bortsett fra rett bakfra. Foto: Espen Stensrud / Autofil
COUPÉ-SUV: X4 ser overraskende bra ut, kanskje bortsett fra rett bakfra. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

Interiøret er forutsigbart, men kvaliteten er førsteklasses, og det er også en herlig ren og ryddig linje overalt. Skjermen er praktfull, og ergonomien er god. Men taklinjen gjør at man får litt mindre plass enn i en X3, og oversikten bak er også dårligere. I tillegg er bagasjeplassen krympet med 50 liter til 500 liter, mens det med baksetene nedslått har krympet fra 1600 til 1400 liter.

Å senke ting ned har sine fordeler. For X3 er en høyreist bil, og ved å senke tyngdepunktet såpass mye som man har gjort med X4, har BMW skapt en seriøs kjøremaskin som er klar til å ta opp kampen mot Porsche Macan. Rent sportslig er de to ganske like, men Porschen ville nok vært hakket raskere rundt en bane.
Firehjulstrekksystemet xDrive gjør en fabelaktig jobb med å skaffe traksjon og grep, og bilen har et veigrep en sportsbil verdig.   

BAYERSK BARSKING: BMW X4 er mye nettere og mindre vulgær en storebror X6. Med M Sport-pakke får du lakkerte skjermbreddere og et enda røffere design. Foto: Espen Stensrud / Autofil
BAYERSK BARSKING: BMW X4 er mye nettere og mindre vulgær en storebror X6. Med M Sport-pakke får du lakkerte skjermbreddere og et enda røffere design. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

Testbilen X4 30d finnes i to utgaver til henholdsvis 765 400 kr og 825 600 kr. Forskjellen ligger i dette med nedstrupete Norges-versjoner. Førstnevnte har 211 hk, sistnevnte 258 hk. Begge tall nøyaktig lik det Macan har. Vår bil har i tillegg ekstrautstyr som M sportspakke (37 800 kr), 19-toms felger (8450 kr), navisystem (19 300 kr), Harman Kardon lydanlegg (12 100 kr), adaptive LED-lykter (19 800 kr) og soltak i glass (9450 kr) for å nevne noe.

211 hk høres ikke så mye ut, men det gjør 560 Nm. Det massive dreiemomentet sørger for at bilen går som et uvær opp alle bakker, og 0-100 går unna på 6,9 sekunder. Verdt å merke seg er det at den glimrende 8-trinns kassen er standard i alle bilene, unntatt 20d som har 6-trinns manuell. Bakkeklaringen er 20,4 cm og hengervekten er 2400 kg.
    
Porsche Macan S Diesel = forkledd sportsbil
Porsche Cayenne satte nye standarder i SUV-klassen da den kom, vil lillebror Macan gjøre det samme?

Vår Macan S har en 3-liters V6 diesel - også her på "bare" 211 hester. Dette er den vanlige 258-hesters motoren (856 000 kr), som er tunet ned til 211 hester for det norske og belgiske markedet. Det gjør utslag på prisen, og med 211 hester starter vår bil på 806 000 kroner.

STOR ÅPNING: 500 liter opp til nakkeputene er hva det er plass til i en X4. Den skrå bakluka stjeler mye bonusplass. Foto: Espen Stensrud / Autofil
STOR ÅPNING: 500 liter opp til nakkeputene er hva det er plass til i en X4. Den skrå bakluka stjeler mye bonusplass. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

Den er spekket opp av Porsche i Tyskland, noe som gjør at den ikke har DAB-radio, men dette fås selvsagt som ekstrautstyr. Men utstyrslisten er lang og omfattende, med blant annet godbiter som luftfjæring med PASM (23 400 kr), panoramatak (14 300 kr), ryggekamera og parkeringsassistanse (11 700 kr), Bi-Xenon lys (13 900 kr), Burmester lydanlegg (42 200 kr), 911 Turbo designfelger i 21-toms størrelse (34 900 kr) og komfortseter (13 100 kr). Total pris: 1 110 900 kroner! Mye penger, men da har du det meste, men det skulle vel bare mangle med over 300 000 kroner i ekstrautstyr.

Designet er flott, en slags videreutvikling av Cayenne, bare mer elegant og lettere i steget. Faktisk er bilen lekker fra alle vinkler, og spesielt baklyktene er herlige å se til.

Innvendig er finish og materialbruk førsteklasses, og man mangler ingenting. Skjermen er flott, og Porsche fortjener ekstra skryt for at instrumentmåleren til høyre i dashbordet kan brukes både til å lese info om bilen, eller som navigasjonsenhet.

Det som derimot ikke er like positivt, er måten Porsche løser dette med å betjene ting på. Hos BMW er det svært få knapper og brytere, da det store betjeningshjulet fører deg inn i en meny hvor du kan justere alt du vil. Hos Porsche har man derimot teppebombet midtkonsollen (og taket!) med hver sin knapp for hver sin funksjon. Rotete og uoversiktlig er stikkordet.
Ergonomien er derimot førsteklasses, og man har det komfortabelt uansett underlag.

Sportslig sett er bilen en åpenbaring med briljante kjøreegenskaper. Her spiller også PASM (Porsche Active Suspension Management) med luftfjæring inn. Her kan du stille inn om du vil kjøre komfortabelt eller i et av to sportsmodus, og det er store forskjeller fra komfort til sport.

Apropos luftfjæring, blir standardoppsettet 15 mm lavere enn for biler med vanlig stålfjæring, men bakkeklaringen kan heves for å kompensere dette hvis det skulle være nødvendig, helt opp til 23 cm hvis du skal ut i skogen.

FORKLEDD SPORTSBIL: Designet på Porsche Macan er både barskt og nett på samme tid. Og den setter en helt ny standard for klassen "leken SUV". Foto: Espen Stensrud / Autofil
FORKLEDD SPORTSBIL: Designet på Porsche Macan er både barskt og nett på samme tid. Og den setter en helt ny standard for klassen "leken SUV". Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

211 hester høres lite ut i en bil som veier 1880 kg, men på typisk Porsche-manér går bilen bedre enn man tror. Med et dreiemoment på hele 580 Nm, er det kanskje ikke så rart at bilen går godt. Motoren er stillegående, med en fin jevn momentkurve, i flott kombinasjon med den utmerkede 7-trinns PDK dobbel-clutch kassen. 0-100 km/t går unna på 7,7 sekunder, mens toppfarten er 216 km/t.

I baksetet sitter man bedre enn i X4, mens bagasjeplassen er på 500 liter, og 1500 liter med baksetene nedslått. Innlasting er enkelt, og knappen for å åpne bakluken er plassert genialt. På selve festet for vindusviskeren på bakruten.

Konklusjon:
Uansett hvilken du velger av disse, har du gjort et utmerketvalg. Det er fryktelig jevnt mellom Porsche og BMW, men sistnevnte kommer en del bedre ut på pris med nøyaktig samme antall hestekrefter.  Dessuten er den noe raskere.

RØFF: Med to doble eksosrør viser Macan muskler - selv med en strupet 211-hesters diesel. Foto: Espen Stensrud / Autofil
RØFF: Med to doble eksosrør viser Macan muskler - selv med en strupet 211-hesters diesel. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

Valget mellom Macan og X4 blir derfor veldig subjektivt. Begge har fremragende kjøreegenskaper, glimrende motorer og girkasser, utmerket komfort og et designspråk som vil treffe blink hos svært mange der ute. Test dem selv, og se hvilken du liker best. Valget er ditt. Om du har råd...

Terningkast 12!

GREI PLASS: 500 liter  er målet på bagasjerommet i Macan. Det er identisk som i X4. Men Macan er lettere å laste inn i. Foto: Espen Stensrud / Autofil
GREI PLASS: 500 liter er målet på bagasjerommet i Macan. Det er identisk som i X4. Men Macan er lettere å laste inn i. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer
LET, FINN, TRYKK: Utallet av knapper krever læring og tilvenning. Skjermen er dessverre lysår bak den skarpe og større som er i BMW X4.  Foto: Espen Stensrud / Autofil
LET, FINN, TRYKK: Utallet av knapper krever læring og tilvenning. Skjermen er dessverre lysår bak den skarpe og større som er i BMW X4. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer
KNAPPEBOMBET: En knapp - en funksjon. Og med mange funksjoner, betyr det et hav med knapper i Porsche-interiøret. Foto: Espen Stensrud / Autofil
KNAPPEBOMBET: En knapp - en funksjon. Og med mange funksjoner, betyr det et hav med knapper i Porsche-interiøret. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer