HYPOKONDER: Svein Inge Olsen har vært hypokonder hele sitt voksne liv. Han føler seg bedre når han trener, koser med katten eller er sammen med barna.
Foto: Tomm W. Christiansen
HYPOKONDER: Svein Inge Olsen har vært hypokonder hele sitt voksne liv. Han føler seg bedre når han trener, koser med katten eller er sammen med barna. Foto: Tomm W. ChristiansenVis mer

Svein Inge har vært hypokonder i over 40 år: Disse sju tegnene må du være obs på

Minst 40 000 nordmenn er hypokondere.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Før leste jeg alt jeg kom over som handlet om sykdom, sier Svein Inge Ollikainen Olsen (54).

Kristiansandsmannen, trebarnsfaren og festivalarrangøren har slitt med hypokondri i over 40 år. Da han først søkte hjelp, fikk han beskjed om å gå inn i frykten og konfrontere den.

– Det var ikke bra for meg. Leste jeg om prostatakreft, måtte jeg på do i ett sett. Leste jeg om tarmkreft, fikk jeg kjempeproblemer med magen, sier Olsen.

Diagnosen han har, deler han med minst én prosent av Norges voksne befolkning. Det vil si rundt 40 000 personer, med potensielt store mørketall.

Statens helsetilsyn sier følgende om hypokondri: Det vesentlige kjennetegnet er vedvarende opptatthet av muligheten for å ha en eller flere alvorlige og fremadskridende somatiske lidelser, og medisinske undersøkelser virker ikke beroligende.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn