ELSKER SVINGER: Nye Golf GTI er stappfull av teknologi som skal besørge presis styring og riktig kraftfordeling selv under ekstreme belastninger. Det virker. Foto: VW
ELSKER SVINGER: Nye Golf GTI er stappfull av teknologi som skal besørge presis styring og riktig kraftfordeling selv under ekstreme belastninger. Det virker. Foto: VWVis mer

Svingenes herre

Sjuende generasjon Golf GTI ser snill ut. Det er den ikke.

ST.TROPEZ (Dagbladet): Der hovedkonkurrent Ford Focus ST ser ut som den råtassen den er, ser Golf'en veldig sivilisert ut i sammenligning.

Ved første øyekast ser den ut som en helt vanlig Golf. Ikke noe ekstra spoilere, plast eller brede skjermer.

Bare et diskret merke - for øvrig langt mindre enn tipp-tipp-oldefaren var utstyrt med da den kom som et lite sjokk i 1976 har - i grillen. Og et ditto på hekken røper at dette er noe helt annet enn den vanlige bestselgende familie-Golfen.

Bekreftelsen får du når du åpner døra - det skotskrutede stoffet i sportssetene er akkurat som det alltid har vært.

Men der stopper også likheten.

FØRSTE OG SISTE: Mye har skjedd fra 1976 til i dag. Her er første og sjuende generasjon Golf GTI. Foto. VW
FØRSTE OG SISTE: Mye har skjedd fra 1976 til i dag. Her er første og sjuende generasjon Golf GTI. Foto. VW Vis mer

VW Golf GTI er en helt ny bil, akkurat som resten av Golf-familien. Selvsagt ligner sjuende generasjon på forgjengerne, å forandre en megasuksess radikalt, ville vært dumt.

I likhet med alle sine Golf-brødre og søstre er denne GTI'en bygget på VAG-konsernets nye plattform.

230 hk
Versjonen som skal selges Norge, og er leveringsklar om en måneds tid, gir deg 230 hestekrefter. Det er 20 mer enn du fikk i forrige versjon.

Mer imponerende er det at VW-ingeniørene har økt dreiemomentet i den turbo-matede to-literen fra 280 til 350 nm (1500-4400 o/min).

Det merkes godt, og gjør at du kan kjøre GTI'en smidig og økonomisk uten altfor mange girskift. Drar du det litt langt, kan denne Golf'en godt fungere som en familiebil - vel og merke om du ikke har altfor mange barn og ikke skal ha med deg altfor mye bagasje.

For voksne gutter Men det kommer neppe til å selges mange GTI'er til familiefedre. Av de 50-100 eksemplarene (av GTI og GTD som kommer seinere i sommer) VW Norge regner med å selge, vil målgruppa i hovedsak være godt voksne gutter i alderen 35-55.

SKOTSKRUTET: 2013-modell. Foto: TORMOD BRENNA
SKOTSKRUTET: 2013-modell. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

- Det er nok i det segmentet vi har vår største kundegruppe. Men det er nok noen jenter som også kan tenke seg en slik bil, sier Jan Erik Haugen, informasjonssjef i Volkswagen Norge, til Dagbladet.

For selv om det selvsagt er mulig å bruke denne bilen som familiebil, er det ikke det den er laget for. Golf GTI er en kjøremaskin med masse krefter og bedre kjøreegenskaper enn noen sinne. Den er skapt for å tilfredsstille en sjåfør som liker å ha det litt moro, en som gjerne liker å kjenne at det skjer noe når bilen blir utfordret.

En drøm i svingene Dagbladet kjørte bilen på svingete Sør-franske veier noen timer i går, og ble spesielt imponert over Golf'ens sving-egenskaper.

Uansett hva du utfordrer den med, den slipper ikke taket - i alle fall ikke på tørr fransk asfalt. Og den understyrer aldri.

En nyutviklet elektronisk differensialsperre, som foreløpig kun er montert i GTI, har ifølge VW-teknikerne mye av æren for det.

Elektronikken skal sørge for en langt mer presis styring og fordeling av kraft mellom trekkhjulene enn en mekanisk sperre er i stand til.

SKOTSKRUTET: 1976-modell. Foto: TORMOD BRENNA
SKOTSKRUTET: 1976-modell. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Førsteinntrykket er at systemet fungerer meget bra, og bidrar til en ekstra trygghetsfølelse hver gang du kaster Golf'en inn i en krapp sving.

Også XDS-systemet, som ble lansert i forrige generasjon er videreutviklet til noe som er kalt XDS+ og er integrert i ESP-systemet.

Dette bidrar til å redusere behovet for å korrigere rattvinkel under nedbremsing i svinger, og skal bidra til styringspresisjon på alle underlag, også snø.

Spennende duell Selv om Golfen ved første øyekast kan se litt snillere ut enn for eksempel en Focus ST, er det ikke sikkert at du har det samme inntrykket etter å ha kjørt GTI'en tur.

Den er nemlig akkurat så sint og hissig som du kan forvente at en bil som har gitt navn til en hel bilklasse skal være.

Du hører - som du skal i en slik bil - motorlyden godt inne i kupeen, selv verdens råeste stereoanlegg klarer ikke å eliminere lyden av en TSI-motor på 6000 omdreininger. 

EGEN KLASSE: GTI-emblemet har gitt navn til en egen biklasse.Foto: TORMOD BRENNA
EGEN KLASSE: GTI-emblemet har gitt navn til en egen biklasse.Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Du kjenner kreftene presse deg mot stolryggen men samtidig unnlater du aldri å legge merke til hvor sivilisert og presist bilen oppfører seg selv når den virkelig settes under press.

Golf GTI har siden lanseringen i 1976 vært malen i klassen den selv har gitt navn til, GTI-klassen.

Den er det nok fortsatt, selv om både Ford og Peugeot er sterke utfordrere.

Det skal bli spennende å la Ford Focus ST og den nye Peugeot 208 Gti bryne seg på nye Golf GTI.

Reisen til Frankrike er sponset av Volkswagen.