GOD PÅ BUNNEN: Syden er stiligst sett fra undersiden, om bord i en gul ubåt. Foto: TRUDE LORENTZEN
GOD PÅ BUNNEN: Syden er stiligst sett fra undersiden, om bord i en gul ubåt. Foto: TRUDE LORENTZENVis mer

Syden sett fra undersiden, om bord i en gul ubåt

Dypdykk i tropisk farvann.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

TENERIFE (Dagbladet): - På vegne av førstepilot Eva Ortega og hennes besetning ønsker vi velkommen om bord...

Stemmen i høyttaleren lyder nesten som ei flyvertinnes. Men bare nesten.

-... på denne seilingen som skal ta oss til havets bunn.

Et trettitalls passasjerer sitter på rekke og rad inne i et avlangt fartøy utenfor kysten av Tenerife og stirrer på en sikkerhetsvideo.

Redningsmasker Ved eventuell nød holder det ikke med oksygenmasker til å feste foran munn og nese, får vi vite.

Dit vi er på vei vil vi trenge redningsmasker som dekker hele hodet.

Det gjelder ikke å tenke på hai. Eller på alle tonnene med vann som snart vil avsondre oss fra omverdenen.

YELLOW SUBMARINE: Ubåten «Sub Fun Cinco» har en prislapp på 25 millioner kroner. Sammen med søsterbåten på Lanzarote frakter den 50 000 turister under vann årlig. Foto: TRUDE LORENTZEN
YELLOW SUBMARINE: Ubåten «Sub Fun Cinco» har en prislapp på 25 millioner kroner. Sammen med søsterbåten på Lanzarote frakter den 50 000 turister under vann årlig. Foto: TRUDE LORENTZEN Vis mer

Det knaker i skroget. Mobiltelefoner har sluttet å virke.

Så, helt plutselig, begynner alle om bord å bli grønne i ansiktet.

God på bunnen Er du en dyp type?

En som syns charterferie til Kanariøyene med sine all inclusive-buffeer og karaokefester er overflatiske greier?

Da skal du vite at Syden er undervurdert. Syden er god på bunnen.

Du må bare tillate deg å synke dypt nok, om bord i en av verdens få kommersielle ubåter.

«Sub Fun Cinco» I marinaen San Miguel sør på Tenerife, et kvarters kjøretur fra paraplydrinkene i turistmaskineriet Playa del las Americas, ligger den ved kai - et gult eksemplar med det lekne navnet «Sub Fun Cinco»: 18,5 meter lang. Fire meter bred. 106 tonn tung.

- Ubåten er bygget i Turtu, Finland og seiler under belgisk flagg med kapasitet til 48 passasjerer, forteller salgsdirektør Angela Mesa Menor (47) fra firmaet Submarine Safaris, som også har en tilsvarende ubåt i drift på naboøya Lanzarote.

Hver av dem koster 25 millioner kroner.

YRENDE LIV: Utenfor vinduene stimler fiskene sammen. Det er ikke tilfeldig. Ubåten har nemlig dispensere med brødsmuler, som lokker til seg sultne vesener. Foto: TRUDE LORENTZEN
YRENDE LIV: Utenfor vinduene stimler fiskene sammen. Det er ikke tilfeldig. Ubåten har nemlig dispensere med brødsmuler, som lokker til seg sultne vesener. Foto: TRUDE LORENTZEN Vis mer

Angela er ivrig etter å understreke hvor komfortabelt og sikkert det er å krype ned gjennom den runde luka i taket, som så blir forseglet innenfra med et ratt på undersiden.

- Gravide. Hjertesyke. Folk med infeksjoner i ørene. Absolutt alle kan reise med ubåten vår, fordi det atmosfæriske trykket holder seg konstant, sier Angela.

- Tulleubåter - Det som er viktig er å skille mellom ekte ubåter og tulleubåter. Det fins andre aktører som tilbyr ubåtreiser til turister, men som bare disponerer båter med glassbunn. Hun vifter med en rød pekefingernegl.

- Det gir så vidt et glimt under havoverflaten og er noe heeeelt annet.

Førstepilot Eva (34) har trukket i en spak framme i cockpiten. Foran oss forsvinner baugen i havet.

Sekunder seinere følger resten av ubåten etter, i et sakte, slakt stup.

Vi befinner oss like på utsida av moloen som beskytter San Miguel mot bølgene.

Dypdykk Den grønne ansiktsfargen som sprer seg om bord, er ikke et tegn på akutt sjøsyke. Tvert imot.

På vei ned gjennom vannmassene kjører vi under havets ville kast, ned i en zen-aktig stillhet.

EKSOTISKE FISKESTIMER: Her får du nærkontakt med mange fisketyper man ikke ser i Norge. Foto: TRUDE LORENTZEN
EKSOTISKE FISKESTIMER: Her får du nærkontakt med mange fisketyper man ikke ser i Norge. Foto: TRUDE LORENTZEN Vis mer

Grønnskjæret beviser at vi er i ferd med å gjennomføre et ekte dypdykk i det tropiske farvannet.

Digitale tall under tittegluggene til hver av passasjerene angir at vi nå er på åtte meters dyp.

Snart ti. Så femten ... Tjue ...

Alt blir grønnere Den finske u-båtvertinnen Susanna-Mariia Kallio (23) forklarer hvorfor vi alle bare blir grønnere:

- Det har med lysforholdene og øyets evne til å oppfatte ulike farger å gjøre. Enkelte farger har en bølgelengde som gjør at de blir slukt av vannet. Den første fargen som forsvinner er rød, etter bare fem meter. Så forsvinner oransje.

- Se, nå nærmer vi oss 30 meters dyp, snart er alt blått og grønt her inne.

Selv om båten er sertifisert for å gå dobbelt så dypt med passasjerer, og helt ned til hundre meter på øvelse, stopper dybdemålet denne dagen på 28 meter.

- Lenger ned blir det bare mørkere og færre fisk, sier Angela.

Yrende liv Oppe på overflaten passer følgebåten Fanya på at ingen seilbåter eller yatcher krysser ubåtens trasé.

EN DYKKER VINKER INN: Hvis noen om bord har bursdag, holder han gjerne opp et laminert skilt med gratulasjon på. Foto: TRUDE LORENTZEN
EN DYKKER VINKER INN: Hvis noen om bord har bursdag, holder han gjerne opp et laminert skilt med gratulasjon på. Foto: TRUDE LORENTZEN Vis mer

Nede på marsjdybde, derimot, tiltrekker ubåten seg et yrende liv.

Det er ikke helt tilfeldig. Små dispensere på siden av båten slipper nemlig ut brødsmuler.

Om kanariske fisker har en genuin sans for loff, eller om det er brødets evne til å smuldre opp i vann og likne plankton, forblir et spørsmål ingen har tid til å verken stille eller svare på.

For nå spreller det i haler og finner overalt rundt de store runde vinduene på begge sider av ubåten.

Eksotiske fiskestimer - Se! Til høyre! En barrakuda, peker britiske Adam Lipscomb (35) og knipser vilt med lommekameraet sitt.

- Og der, til venstre, en stim med okseøyefisk, sier guiden Susanna-Mariia inn i mikrofonen. Først på engelsk. Så på svensk. Så på finsk.

Før kollegaen hennes overtar og sier noe helt annet på tysk, som en litt ergerlig påminnelse om at vi fortsatt er Syden-turister og ikke karakterer i Jules Vernes' undervannsroman «En verdensomseiling under havet».

En pølseformet krabat glir opp ved et av vinduene, og Susanna-Mariia blir ivrig på alle språk samtidig.

PUST UT: Etter halvannen time på havbunnen er man fire hundre kroner fattigere, men beriket med en ny forkjærlighet for allsang og frie luftmasser. Foto: TRUDE LORENTZEN
PUST UT: Etter halvannen time på havbunnen er man fire hundre kroner fattigere, men beriket med en ny forkjærlighet for allsang og frie luftmasser. Foto: TRUDE LORENTZEN Vis mer

- En trompetfisk! Ser dere den? Min favoritt, jubler hun.

Hai på menyen Ved siden av hvert passasjervindu er det slått opp en meny over aktuelle fiskeslag å holde utkikk etter.

Det norske kjæresteparet Øyvind Helland (33) og Solveig Eriksen (21) gisper når en flat skapning stor som et gulvteppe blafrer forbi noen få centimeter fra nesetippene deres.

- En atlantisk rokke! Så stor! sier Solveig.

- Jeg ser de har hai på menyen her også, sier Øyvind og presser ansiktet enda nærmere ruta.

På forhånd har Angela fortalt at ubåten har tiltrukket seg en del «søte, små englehaier» i det siste. Det har vist seg en og annen større hai også, av en type hun bare kan det spanske artsnavnet på.

Dødelig giftbrodd Farlige? Vel. Ikke farligere enn rokkene med sin dødelige giftbrodd på halen, påpeker hun.

Eller barrakudaene med sine sabelskarpe tenner som nå svømmer overalt rundt oss.

Ubåten passerer vraket av et sunket skip.

TENERIFE. Grafikk: KJELL ERIK BERG
TENERIFE. Grafikk: KJELL ERIK BERG Vis mer

«Åh», sukkes det om bord.

Klikkelydene fra kameraer er fortsatt det eneste som kan høres.

Beveger seg lydløst Fordi ubåten går på elektrisitet, beveger den seg lydløst som et sovjetisk spionfartøy i en norsk fjordarm under den kalde krigen.

Å nei! Det var nå vi ikke skulle begynne å tenke på Kursk.

Ikke tenke på 118 mann fanget i en blikkboks på bunnen Nordishavet, desperat bankende i skroget. 118 mann som aldri kom opp i live.

Det er i slike øyeblikk en lett klaustrofob passasjer kan ta seg i å misunne tulleubåtene med glassbunn oppe i vannskorpa.

Og tenke at de jammen har sin sjarm de også.

Dykker til underholdning En dykker vinker inn til oss, akkurat idet vi kjente adrenalinet begynte å piple i blodet og tenkte at vi kanskje var med på noe litt hasardiøst.

Det er ubåtselskapet som har sendt ham ned for å skape litt ekstra liv og røre for passasjerene i dypet.

Hvis noen om bord har bursdag, holder han gjerne opp et laminert skilt med gratulasjon på.

Eller kunne det friste med et frieri? Minst sju ekteskap har kommet i stand ved hans hjelp, opplyser Angela.

50 000 turister overlever årlig ubåttur på Tenerife og Lanzarote. Vi også.

Yellow submarine En time på havbunnen er alt man får for fire hundre kroner.

Fanya rydder vei på overflaten. Ubåten stiger igjen.

Og der, et unngåelig soundtrack til opplevelsen strømmer ut gjennom høyttalerne idet dybdemåleren tikker mot null: Vi er om bord i ei Beatles-låt.

Ja, selv en som under andre omstendigheter aldri ville deltatt i allsang, kan bli så lettet over å være tilbake i de frie luftmassene at man tar seg i å nynne med.

«We all live in a yellow submarine. Yellow submarine. Yellow submarine ...»

• Les mer: Så fullt på Gran Canaria at stadig flere har fått øynene opp for Tenerife.

YRENDE LIV: Nå spreller det i haler og finner overalt rundt de store runde vinduene på begge sider av ubåten. Foto: TRUDE LORENTZEN
YRENDE LIV: Nå spreller det i haler og finner overalt rundt de store runde vinduene på begge sider av ubåten. Foto: TRUDE LORENTZEN Vis mer