Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Syk? Sjefen har ofte skylda

Mange sjefer svikter de ansatte - og har dermed skylda for det høye sykefraværet.

FOREBYGGER Arbeidsgiver Øystein Langvik ved Elisenberg Elektro i Halden gjør forebyggende grep i bedriften for å unngå sykefravær. Til høyre: Christer Nomel er ansatt i bedriften. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
FOREBYGGER Arbeidsgiver Øystein Langvik ved Elisenberg Elektro i Halden gjør forebyggende grep i bedriften for å unngå sykefravær. Til høyre: Christer Nomel er ansatt i bedriften. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
Det mener HR-direktør Sissel Sare i lønns- og personalfirmaet Bluegarden.

Hun tror lederrollen er viktig for å forstå hvorfor mange blir syke i norsk arbeidsliv - og mener det er en avsporing å diskutere ansattes arbeidsmoral.

- Vi høres ut som en nasjon som ikke vil jobbe. Min erfaring er at folk i liten grad skulker jobben. De aller fleste ønsker å ha et arbeidsmiljø å gå til og interessante oppgaver å løse.

De vil gjerne bety noe på jobben og utgjøre en forskjell. Og de ønsker at det skal være viktig at de er på jobb, sier Sare.

Vil ha skrytOppfølging av sykmeldte er viktig for å få dem raskt tilbake i jobb, påpeker hun. Men den aller viktigste jobben starter før folk blir syke.

- Oppfølging foregår hver dag, i dialogen mellom leder og medarbeider. Bedriften har ansvar for at alle forstår hvorfor de har betydning for helheten. Her svikter altfor mange ledere. De sørger ikke for at medarbeidere har gode grunner til å gå på jobben.

Da har de heller ikke gode nok grunner til å komme raskt tilbake etter sykdom, sier Sare.

Som HR-sjef i flere bedrifter gjennom mange år, har hun snakket med et stort antall sykmeldte. Mange av dem etterlyser en større interesse fra sjefens side, flere tilbakemeldinger og mer skryt.

- Altfor mange er usikre på om de gjør en god jobb eller ei - og om de er viktige for arbeidsplassen. Etter noen dagers sykdom synker motivasjonen, og mange mister lysten på å komme tilbake, sier Sare.

Mangler kunnskap - Vi trenger alle å bli sett og hørt, få oppmerksomhet og ros for det vi gjør bra, og forslag til hvordan vi kan forbedre oss, sier HR-sjefen.

I stedet for å innføre strengere regler for sykmelding, bør virksomhetene jobbe med å utvikle gode ledere som klarer å motivere folk til å komme på jobb, mener hun.

- De fleste ledere har gode intensjoner, men mangler et system og nok kunnskap om hvordan de kan jobbe for å holde de ansatte friske og i jobb, sier Sare

- Sjefen viktigstForskning viser at sjefen spiller en avgjørende rolle for hvor lenge sykmeldte blir borte fra jobb.

- Ansatte som har tillit til ledelsen og vurderer kvaliteten på ledelsen som god, er mindre sykmeldte, sier Randi Wågø Aas, forskningssjef ved IRIS ved Universitetet i Stavanger og leder for PreSenter, nasjonalt forskningssenter innen sykefravær og inkludering.

- Ledere som oppmuntrer, viser omsorg og forståelse, løser fraværsproblemene med tilrettelegging og har hyppig kontakt med de syke, lykkes best i å få ansatte tilbake i jobb, sier forskeren. Som savner mer fokus på sjefens rolle i diskusjonene rundt IA-avtalen.

Bedriftene som endrer sykefraværsarbeidet sitt i tråd med IA-modellen, får svært gode resultater i form av redusert sykefravær.

Mange har klart å halvere tallet på sykmeldte.

- Lederen er sentral for å få IA-arbeidet til å fungere. Han eller hun har ansvar for å forebygge og følge opp sykmeldte, men dette blir ikke alltid gjort. 60 prosent av norske arbeidstakere jobber i en IA-bedrift, men mange får likevel ikke særlig god oppfølging under sykefravær.

Dette er en av flere faktorer som kan forklare de store forskjellene vi ser i sykefraværsstatistikken mellom ulike bedrifter og kommune, og til og med innen samme bransje, sier Wågø Aas.

Sjefen sliter - Flate organisasjoner, med stor autonomi og hvor samhandlingen ofte skjer gjennom mail og telefon mer enn den gode samtalen, gjør nok at mange ledere sliter med å se den enkelte - og i enda større grad å gi den enkelte til å oppleve å bli sett, mener Even Bolstad, leder i HR Norge.

Han tror mange langtidssyke sliter med økende skyldfølelse og synkende selvfølelse.

- Sykdom kan fort bli normaltilstanden, arbeidslivet noe fremmed. Noen trenger bekreftelse på at de er verdsatt og savnes - andre trenger i tillegg et velmenende og konstruktivt spark bak, sier han.

Undersøkelser fra HR Norge og Ennova viser at arbeidstakere som gir sjefen dårlige skussmål, presterer dårligere og er mye mer syke.

- Lederen er den viktigste premissleverandøren i forhold til hvordan vi opplever det daglige arbeidet, og det er det daglige arbeidet som er viktigst faktoren for trivsel og motivasjon for norske arbeidstakere, sier Bolstad.

Nåler og lønnDa Christer Nomell fikk senebetennelse i armen, tok sjefen grep. I stedet for sykmelding, fikk han tilbud om behandling hos akupunktør i tillegg til full lønn.

—Jeg mente det var verdt å forsøke behandling før plagene ble så ille at han måtte sykemeldes. For meg det billigere å betale behandlingen og lønn enn å ha syke ansatte. En liten bedrift er sårbar. Når én mann er borte, må de andre jobbe enda mer, sier Øystein Langvik, daglig leder i Elisenberg Elektro i Halden. Totalt teller elektrobedriften seks ansatte.

Nomell takket nei til sykmelding hos legen og valgte å bli i jobben. Gradvis ble belastningsplagene borte.

— Jeg liker å være i jobb og ville mislikt å sykemelde meg. Og når sjefen viser så stor interesse for om jeg er på jobb eller ei, gjør det noe med arbeidslysten. Det betyr mye å føle seg verdsatt. Siden han stiller opp for meg på den måten, ønsker jeg å gi noe tilbake, sier han.

Langvik anbefaler andre arbeidsgivere å tenke nytt og sette ansattes helse, trivsel og verdi i bedriften i fokus.

— Gleder man seg til å gå på jobb, er terskelen mye høyere for å bli hjemme, sier han.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!