Synes de får lite for pengene på norske flyplasser

Ikke fornøyd med restauranter, kiosker og butikker.

LYSPUNKT: Passasjerene er stort sett fornøyd med sikkerhetskontrollen og tilbringertjenesten på Gardermoen. Her et arkivbilde fra en dag med snøkaos.
LYSPUNKT: Passasjerene er stort sett fornøyd med sikkerhetskontrollen og tilbringertjenesten på Gardermoen. Her et arkivbilde fra en dag med snøkaos.Vis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I en fersk undersøkelse i regi av EPSI Norway, tilkjennegir norske flypassasjerer at de slett ikke er fornøyd med kvaliteten på flyplassenes restauranter, kiosker og butikker.

Pengesluk Aller lavest scorer flyplassene i Stavanger, Bergen og Trondheim, mens Gardermoen er et bittelite hakk bedre ansett.

Likevel er det ingen flyplassgrupper som skiller seg særlig ut på dette punktet.

KLAGER: Passasjerene er direkte misfornøyd med hva de får igjen for pengene når de handler i forretninger og restauranter på norske flyplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN
KLAGER: Passasjerene er direkte misfornøyd med hva de får igjen for pengene når de handler i forretninger og restauranter på norske flyplasser. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Det er ingen ny trend at norske flypassasjerer synes de får lite igjen for pengene i butikker og restauranter.

Det har lenge vært uttrykt misnøye med den monopolliknende statusen det gir å kunne selge f. eks. mineralvann etter at passasjerene har passert sikkerhetskontrollen.

OSL på topp EPSI-undersøkelsen ble gjennomført i perioden 23. april til 14. mai i år.

De samlede resultatene viser likevel at flypassasjerene er godt fornøyd med resten av servicen de mottar på norske flyplasser.

Utenlandspassasjerer er, av en eller annen grunn, noe mer tilfredse med flyplassene enn innenrikspassasjerene.

Spesielt fornøyd er folk med hovedflyplassen på Gardermoen. Både tilbringertjenestene og sikkerhetskontrollen roses til godt og tildels meget godt nivå.