FOR SENSITIVT: - Jeg føler meg rimelig sikker på at SAS ikke kommer til å være det første flyselskapet som begynner å veie passasjerer og bagasje sammen for å finne totalvekten, for deretter å beregne eventuell overvekt, sier Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: TOBY MELVILLE/REUTERS/SCANPIX
FOR SENSITIVT: - Jeg føler meg rimelig sikker på at SAS ikke kommer til å være det første flyselskapet som begynner å veie passasjerer og bagasje sammen for å finne totalvekten, for deretter å beregne eventuell overvekt, sier Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: TOBY MELVILLE/REUTERS/SCANPIXVis mer

Synes det var urettferdig å betale overvekt for bagasjen

Mannen bak veide det dobbelte. Se svarene fra eksperten.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Mange må betale litt ekstra når vekten i innsjekkingen viser at bagasjen er tyngre enn det flyselskapet tillater. 

Dagbladet-leser Terje, har lagt merke til at flyselskapene har blitt langt strengere med bagasjevekten i forbindelse med lange reiser på turistklasse.

Overvekt - I mitt tilfelle ble jeg avkrevd overvektsgebyr for 12 kilo ekstra. Det er forståelig, men bak i køen sto en passasjer som antakelig veide det dobbelte av undertegnede inklusiv bagasjen, skriver Terje i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

Han mener det er totalt ulogisk at han måtte betale mer for å frakte noe som tilsammen var halvparten av vekten til medpassasjeren.

Logikken med vekt er jo grei nok, mener han: Hvor mye tåler flyet og hvor mye drivstoff kreves det pr. kilo frakt.

- Så hvorfor i all verden denne rare vektbestemmelsen, når det er antall kilo totalfrakt som må være avgjørende? spør Terje i e-posten.

Ikke først ut Generelt er det slik at jo mer du betaler for billetten, jo større goder har du, forteller Dagbladets reiseekspert og flykaptein i SAS, Knut Berger.

Han sikter da til de ulike klassene, økonomi, økonomi extra og business:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg føler meg rimelig sikker på at SAS ikke kommer til å være det første flyselskapet som begynner å veie passasjerer og bagasje sammen for å finne totalvekten, for deretter å beregne eventuell overvekt, sier Dagbladets reiseekspert.

For sensitivt Berger tror nok dette er et for sensitivt tema.

- Jeg vet likevel om en irlender som muligens kan komme opp med den ideen, fortsetter han.

Til at flyselskapene krever inn ett gebyr for overvekt på bagasje utover de tillatt antall kiloene i kofferten, sier flykapteinen:

- Det er for å ha kontroll med at vi holder oss innenfor maksvekt på flyet, samt sørge for at folk respekterer vektbegrensningene som følger med den billetten de faktisk har kjøpt. Det er vel ikke urimelig?

Golfutstyr i bagasjen Neste leser er Robert. Han ønsker å reise med golfutstyr på flyet, og lurer på hva som er årsaken til at det koster ekstra å ha med:

- Jeg ser nemlig at det ikke koster noe om man har med gitar, barnevogn, et cetera, skriver Robert i en e-post.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Dagbladets reiseekspert Knut Berger er selv en ivrig golfer, og skjønner spørsmålet godt:

- Golfutstyr er noe av det som sorterer under spesialbagasje, sammen med for eksempel surfbrett, sykler og ski, forklarer han.

Disse forsendelsene går det ikke å håndtere i de vanlige bagasjeanleggene. Det betyr at du må sende dem via spesialbagasjebåndet.

Ekstra bemanning Flyselskapene har ekstra bemanning for å håndtere spesialbagasjen. Både dem du ser når du leverer, og de som tar imot og bringer spesialbagasjen ut til flyet.

- Golfutstyr tar også generelt større plass i flyets lasterom. Vekten på en del slike forsendelser er også ofte utover gjennomsnittet, sier Berger.

Disse ekstra kostnadene mener flyselskapene at kunden bør være med og betale for.

- Når det gjelder barnevogner og fri frakt, er jeg ikke helt sikker. Men det er jo slik at det å ha barn er en del av samfunnets gang, og en barnevogn hører med til nødvendig utstyr for en barnefamilie, sier Berger.

Flyr høyt Siste spørsmål kommer fra Kjell Arne. Han har registrert at passasjerfly ligger på rundt 10 000 meters høyde under flyvning, men lurer på hvor høyt et passasjerfly faktisk kan fly:

- Hva er det som setter begrensninger for hvor høyt det kan fly, og hvorfor flyr de på ca 10 000 meter? spør Kjell Arne i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

- 33 000 fot eller 10 000 meter er vanlig flyhøyde for dagens passasjerfly, sier reiseekspert og SAS-flykaptein, Knut Berger.

Men med en Boeing 737 Next Generation (NG), flyr Berger helt opp til 41 000 fot, noe som tilsvarer cirka 12 300 meters høyde.

Tynnere luft - Det som avgjør hvor høyt vi flyr, er mot- og medvind, vekten på flyet, samt lengden på flyvningen, sier han.

Fordelen med å fly så høyt som mulig er tynnere luft som gir mindre luftmotstand, noe som igjen gir lavere drivstofforbruk, forteller Berger.

Utfordringen med å fly høyere enn dette er den tynne luften.

- Vi ville trenge kraftigere motorer for å bringe flyet høyere opp. Dagens fly er konstruert for å ha ytelsesevne i en makshøyde på 41 000 fot, forklarer Berger.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.