VANLIG FOLKESKIKK: Vis respekt for medpassasjerer. Husk at det er liten plass og du skal være en stund om bord: - Det dreier seg om vanlig folkeskikk. Respekter også hva vi i crewet sier. Vi sier aldri noe for å være slemme, og det er en god grunn til at vi sier det vi gjør, sier air purser Vibeke Skei Skaar i SAS.  Foto: COLOURBOX
VANLIG FOLKESKIKK: Vis respekt for medpassasjerer. Husk at det er liten plass og du skal være en stund om bord: - Det dreier seg om vanlig folkeskikk. Respekter også hva vi i crewet sier. Vi sier aldri noe for å være slemme, og det er en god grunn til at vi sier det vi gjør, sier air purser Vibeke Skei Skaar i SAS. Foto: COLOURBOXVis mer

Ta en dusj, vær høflig og spør pent om du kan legge ned setet

Slik unngår du å irritere andre på flyet.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): - Du kan jo starte med å hilse på besetningen når du går om bord. Er ikke det hyggelig da, sier air purser Vibeke Skei Skaar i SAS.

Hun hilser på mer enn tusen mennesker hver dag, og mener det er med på å skape en hyggeligere flyreise for alle.

Over 48 millioner passasjerer reiste til og fra Avinors 46 lufthavner i 2013. I 2014 vil det tallet trolig passere 50 millioner, anslår Avinor i årsrapporten fra i fjor.

Ferske trafikktall viser en vekst ved landets flyplasser på 4 prosent i andre kvartal. Det betyr mer enn 10 millioner passasjerer til eller fra norske flyplasser.

Krangel og irritasjon At stadig flere setter seg på flyet for å utforske nære og fjerne himmelstrøk er ikke bare uproblematisk. Jo mer du flyr, desto mer må du forholde deg til andre passasjerers vaner og uvaner.

IKKE PRESS DEG FRAM: At stadig flere setter seg på flyet for å utforske nære og fjerne himmelstrøk er ikke bare uproblematisk. Jo mer du flyr, desto mer må du forholde deg til andre passasjerers vaner og uvaner. - Det er viktig at alle viser respekt for hverandre og ikke presser seg fram. Ta et skritt til siden og trå varsomt, sier kabinsjef Cathrine Henriksen i Norwegian.
Foto: PAUL KLEIVEN / NTB SCANPIX
IKKE PRESS DEG FRAM: At stadig flere setter seg på flyet for å utforske nære og fjerne himmelstrøk er ikke bare uproblematisk. Jo mer du flyr, desto mer må du forholde deg til andre passasjerers vaner og uvaner. - Det er viktig at alle viser respekt for hverandre og ikke presser seg fram. Ta et skritt til siden og trå varsomt, sier kabinsjef Cathrine Henriksen i Norwegian. Foto: PAUL KLEIVEN / NTB SCANPIX Vis mer

Denne uka har saken om United Airlines-flyet som måtte nødlande etter sete-krangel gått verden rundt.

Gjentatte undersøkelser viser at både passasjerer som sparker i seteryggen og barn som skriker om bord, irriterer oss grenseløst på reise.

Du må nok regne med at du må telle til ti både en og to ganger over høylytt prat, nedlagte seterygger, og intimsfærer som utfordres på etappen mot drømmereisemålet også i framtida.

Men hva kan du forvente deg av andre om bord, og hvordan skal du selv oppføre deg for at flyreisen skal gå så knirkefritt som mulig?

Trivelige nordmenn Dagbladet har tatt en prat med air purser Vibeke Skei Skaar i SAS og kabinsjef Cathrine Henriksen i Norwegian for å finne ut hvordan du bør oppføre deg om bord.

Begge påpeker at nordmenn stort sett er trivelige passasjerer. Men særlig ved boarding kan det oppstå situasjoner som irriterer medpassasjerene.

- Får du ikke plass til bagasjen, så be om hjelp. Enkelte setter bare bagasjen i midtgangen og går og setter seg. Da blir det kø som forsinker flyet, og mange blir irriterte, sier Skei Skaar.

- Vanlig folkeskikk - Det dreier seg om vanlig folkeskikk. Respekter også hva vi i crewet sier. Vi sier aldri noe for å være slemme, og det er en god grunn til at vi sier det vi gjør, sier air purseren.

Hun har måttet flytte passasjerer på grunn av kroppslukt, men de gangene flyet er fullt, er ikke det mulig.

- Det hender enkelte burde ha dusjet. Så vær nydusja når du skal ut og fly, sier Skei Skaar.

Det er  heller ikke sikkert naboen synes det er hyggelig at du har volumet på øretelefonene på full styrke, eller har beina oppetter veggen om du sitter på første rad.

Noen passasjerer blir også fornærmet fordi de ikke har fått servering fordi de har sittet i sin egen verden med nettbrett eller telefon og hodetelefoner på. Følg med når serveringsvogna kommer, anbefaler hun.

BE OM HJELP: Oppstår det en konflikt mellom passasjerene, pleier de kabinansatte som regel å være ganske raske med å oppfatte hva som er i ferd med å skje.

En tommelfingerregel er likevel å ta kontakt med de ansatte på flyet dersom det er noe, slik at alle får en bedre flyopplevelse. Foto: COLOURBOX
BE OM HJELP: Oppstår det en konflikt mellom passasjerene, pleier de kabinansatte som regel å være ganske raske med å oppfatte hva som er i ferd med å skje. En tommelfingerregel er likevel å ta kontakt med de ansatte på flyet dersom det er noe, slik at alle får en bedre flyopplevelse. Foto: COLOURBOX Vis mer

- Husk også å gå på do før du går om bord. Akkurat der er nordmenn ganske ekstreme, sier Skei Skaar.

Respekt for hverandre - Det som er essensen her er at det er liten plass om bord. Det er viktig at alle viser respekt for hverandre og ikke presser seg fram. Ta et skritt til siden og trå varsomt, sier kabinsjef Cathrine Henriksen i Norwegian.

Hun understreker at det stort sett går rolig for seg på Norwegians avganger, men:

- Vi har nok litt dårlig på køkultur, medgir hun.

Om bord i flyet dreier det seg i hovedsak om kommunikasjon, mener Henriksen.

- Det gjør ingenting å spørre personen bak om det er greit å legge ned setet. De færreste vil si nei, sier hun.

Be om hjelp Oppstår det en konflikt mellom passasjerene, pleier de kabinansatte som regel å være ganske raske med å oppfatte hva som er i ferd med å skje.

En tommelfingerregel er likevel å ta kontakt med de ansatte på flyet dersom det er noe, slik at alle får en bedre flyopplevelse:

- Ta kontakt med crewet om det er noe. Vi kan gå inn og ta kontroll over situasjonen, og er der for å hjelpe der det lar seg gjøre, sier kabinsjefen.